Jak powinny wyglądać teksty SEO i jaka jest ich rola? Jak dobierać słowa kluczowe w tekstach SEO w zależności od wielkości prowadzonego biznesu? Dlaczego teksty SEO powinny być pisane nie tylko pod wyszukiwarkę, ale przede wszystkim dla użytkowników? Na te i inne pytania odpowiadam w dzisiejszym wpisie.
Zobacz przykłady tekstów SEO oraz ich charakterystykę, dzięki którym dowiesz się, jak powinny być tworzone. 🙂

Teksty SEO przykłady

Teksty SEO dzielą się na różne rodzaje. Poniżej zamieściłam opis trzech najpopularniejszych typów tekstów SEO tworzonych na potrzeby pozycjonowania. Ponadto na grafikach zamieściłam przykłady własnych tekstów SEO wraz z wyjaśnieniem ich struktury i doboru słów kluczowych. Zapoznaj się z przykładami i opisami poniżej. 🙂

Tekst SEO przykład 1. Artykuł blogowy

Moim ulubionym rodzajem tekstów SEO są artykuły blogowe, więc ten przykład opiszę jako pierwszy. Artykuł blogowy to tekst, który właśnie czytasz. 🙂 Zoptymalizowałam go pod frazę „teksty SEO przykłady”, ponieważ ma ona niską konkurencję, a duży potencjał na przyciągnięcie na moją stronę potencjalnych klientów. Podobny zabieg zrobiłam jakiś czas temu publikując artykuł zoptymalizowany pod frazę „teksty SEO cennik” (obecnie w top 3 w Google, mimo że konkuruję z ogromnymi agencjami SEO). Jeśli więc trafiłeś na ten wpis z wyszukiwarki Google, oznacza to, że podjęłam dobrą decyzję. 🙂

Rolą artykułów blogowych jest zwiększanie bazy słów kluczowych, po których na stronę mogą trafić użytkownicy potencjalnie zainteresowani naszymi usługami czy produktami. Na przykład kategorie główne sklepów z odzieżą zoptymalizowane są pod frazy z wysoką konkurencją, ogólne i krótkie, takie jak m.in. „bluzki”, „koszule” „sukienki” czy „spodnie”. Jak wiadomo o frazy te „bije się” mnóstwo sklepów, więc wypozycjonowanie się na nie przez małe, początkujące firmy, które nie mają ogromnego budżetu na link building, jest praktycznie niemożliwie. W takich przypadkach z pomocą przychodzi właśnie blog firmowy, umożliwiający zdobywanie klientów „tylnymi drzwiami”, czyli z mniej konkurencyjnych fraz (przykładowe tematy: „Figura gruszki – stylizacje” czy „Jak dobrać torebkę do sukienki na wesele” itp.).

Ponadto rolą artykułów blogowych jest wzmocnienie linkowania wewnętrznego strony.

Na poniższej grafice możesz zobaczyć strukturę przykładowego artykułu blogowego z mojej strony. Zauważ, że w nagłówkach H2 zawarłam najważniejsze słowa kluczowe.

teksty seo przykłady - artykuł blogowyPrzeczytaj także wpis na temat prowadzenia bloga firmowego.

Tekst SEO przykład 2. Opis kategorii

Opisy kategorii mają na celu wzmocnienie w wyszukiwarce podstron z danymi grupami produktów, za pomocą zawartych w nich konkretnych słów kluczowych. Dobrze, by oprócz przeznaczenia pod SEO, opisy miały również wartość informacyjną dla czytelnika, czyli na przykład odpowiadały na często zadawane przez klientów pytania.

Przykładowo w opisie kategorii dla podstrony z woskami zapachowymi, której celem jest wzmocnienie frazy „woski zapachowe”, pytaniami w nagłówkach mogłyby być:

  • Woski zapachowe – do czego służą?
  • Woski zapachowe do kominka – jak ich używać?
  • Jak wybrać woski zapachowe do swojego wnętrza?
    itd.

Na poniższej grafice możesz zobaczyć przykładowy opis kategorii mojego autorstwa.

teksty seo przykłady - opis kategoriiTekst SEO przykład 3. Opis produktu

Kolejnym przykładem tekstu SEO jest opis produktu. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że głównym celem takiego opisu jest przede wszystkim poinformowanie potencjalnego klienta o cechach produktu i zachęcenie go do zakupu. SEO to w opisach produktów kwestia drugorzędna, ale oczywiście nadal bardzo istotna. Należy więc pamiętać o umieszczaniu w nagłówkach i treści odpowiednich słów kluczowych, by wzmacniać stronę na te frazy.

Ważne jest, by opis napisany był językiem korzyści, uwzględniał najważniejsze zalety produktu i informował o tym, co wyróżnia go od konkurencji. Hasła takie jak „wysokiej jakości” czy „najwyższej jakości” są zbyt ogólne i nadużywane, dlatego też jeśli chcemy je stosować, to wyłącznie z uzasadnieniem.

Teksty SEO – przykłady off-page

Oprócz tzw. tekstów SEO „on-page”, czyli na własną stronę internetową, tworzy się teksty na potrzeby działań off-page, czyli link buildingu. Do tekstów tych zaliczają się artykuły sponsorowane oraz zapleczowe.

Dawniej teksty zapleczowe i sponsorowane miały słabą jakość, obecnie z uwagi na coraz większe wymogi Google, ich poziom często tylko w nieznacznym stopniu odbiega od artykułów on-page.

Ja na przykład tworząc artykuły sponsorowane na potrzeby klientów, zawsze utrzymuję jakość na poziomie artykułu blogowego, ponieważ uważam, że wpis sponsorowany oprócz wartości SEO, powinien stanowić także narzędzie reklamowe.

Kiedyś na potrzeby SEO tworzono także teksty preclowe (zazwyczaj nazywane po prostu preclami), które stanowiły krótkie, kiepskiej jakości opisy nastawione wyłącznie na linkowanie. Obecnie precle nie mają już racji bytu i mogłyby bardziej zaszkodzić w działaniach SEO, niż pomóc.

Teksty SEO – przykłady doboru słów kluczowych

Jedną z najistotniejszych kwestii w tworzeniu tekstów SEO jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Częstym błędem popełnianym przez mniejsze firmy, które działają w popularnych branżach, jest wybieranie najpopularniejszych fraz bez uwzględnienia ich konkurencyjności. Konkurencyjność frazy określa trudność pozycjonowania na nią. Im więcej firm walczy o te same słowa kluczowe, tym większe kwoty muszą być przeznaczane na link building i treści.

Sprawdzanie konkurencyjności frazy istotne jest również w przypadku artykułów blogowych. Najłatwiej jest trafić na szczyt wyników wyszukiwania optymalizując treści na mniej konkurencyjne frazy. Przykładowo właśnie dlatego dzisiejszy wpis zoptymalizowałam na frazę „teksty SEO przykłady” – fraza ta nie jest może najbardziej popularna (ok. 100 wyszukań miesięcznie), ale za to nisko konkurencyjna. Nie miałabym szans konkurować z dużymi agencjami SEO i copywriterskimi na popularne frazy, ponieważ te wydają ogromne budżety na pozycjonowanie. Ja z kolei na link building nie wydałam ani złotówki.

Mam nadzieję, że mój dzisiejszy wpis i podane przykłady rozjaśniły Ci nieco temat tekstów SEO. Jeżeli potrzebujesz dobrych tekstów SEO na swoją stronę internetową, koniecznie do mnie napisz. Z moim cennikiem możesz zapoznać się tutaj. 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz