Ile powinny kosztować teksty seo i od czego zależy cennik? Komu zlecać pisanie tekstów – freelancerowi czy agencji? Czym różni się copywriter od specjalisty ds. content marketingu? I wreszcie – jak teksty seo wpłyną na Twój biznes?
Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w moim dzisiejszym wpisie.
Teksty seo cennik – ile kosztuje treść?
Stawki za pisanie tekstów seo (seo copywriting) przelicza się na 1000 zzs. Skrót zzs oznacza znaki ze spacjami. Widełki cenowe są dość szerokie, a stawki zależą od rodzaju tekstów i doświadczenia copywritera.
Copywriterzy różnie wyceniają swoją pracę. Nie zawsze wyższa cena oznacza lepszą jakość, ale prawie zawsze niska cena równa się słabym tekstom seo. Poniżej zamieściłam stawki, z którymi zazwyczaj można się spotkać przeglądając oferty copywriterów.
Teksty seo cennik:
- Artykuły blogowe – 25-100 zł za 1000 zzs (długość artykułu blogowego wynosi zwykle 2500-7000 zzs)
- Opisy produktów i kategorii – 20-60 zł za 1000 zzs
(średnia długość opisu – 2000-3000 zzs) - Teksty na całą stronę internetową (w zależności od liczby podstron) – od 800 zł wzwyż
Czy cena ma wpływ na jakość? Cennik tekstów seo
Copywriterzy, którzy piszą za stawki z dolnej granicy widełek, zazwyczaj dostarczają gorsze treści niż ci, którzy wyżej wyceniają swoją pracę. Problemem często nie są błędy językowe, ale przede wszystkim brak wiedzy na temat optymalizacji pod kątem SEO i brak znajomości trendów, którymi rządzą się algorytmy wyszukiwarek.
Aby wpisy dobrze pozycjonowały się w wyszukiwarce, muszą mieć odpowiednią strukturę – zawierać odpowiednio rozmieszczone tagi nagłówkowe, frazy kluczowe, akapity, linki wewnętrzne, a także metadane.
Ponadto słowa kluczowe w tekstach seo powinny być dopasowane do aktualnej pozycji strony w wyszukiwarce, a także budżetu, którymi firma dysponuje na link building. Copywriterzy, którzy piszą za niskie stawki nie mają czasu na analizę fraz, ponieważ zmuszeni są do tworzenia jak największej ilości treści. Ponadto zwykle nie mają odpowiednich narzędzi seo i kompetencji, by doradzać klientom w tej kwestii.
Dlaczego dobór słów kluczowych do budżetu na linkowanie jest istotny wyjaśnię na przykładzie mojej strony i niniejszego artykułu. Dzisiejszy wpis zoptymalizowałam pod frazę “teksty seo cennik”, mimo że fraza “copywriting cennik” jest dużo bardziej popularna.
Przeanalizowałam swoje szanse na dotarcie do TOP 10 z frazą “copywriting cennik” i uznałam, że są one niewielkie. Moja konkurencja (duże agencje marketingowe i copywriterskie) dysponuje sporymi budżetami na link building i wydaje na ten cel kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie. Ja na linki zewnętrzne, które wzmocniłyby moją witrynę, nie wydałam ani złotówki. Skoro więc moja silna konkurencja rywalizuje ze sobą o popularną frazę, ja postanowiłam wybrać słowo kluczowe, o które “nie bije się” aż tyle firm. Jeśli więc trafiłeś na mój wpis z wyszukiwarki Google to znak, że podjęłam dobrą decyzję.
Teoretycznie planowanie struktury tekstów nie leży w gestii copywritera, a więc to nie on odpowiedzialny jest za dobór słów kluczowych. W praktyce jednak klienci często tego wymagają, nie zdając sobie sprawy z różnicy pomiędzy copywriterem, a specjalistą ds. content marketingu (inaczej specjalistą ds. contentu lub content managerem).
Copywriter a specjalista ds. content marketingu – kogo potrzebujesz do tekstów seo?
Copywriter pisze teksty na podstawie wytycznych, które otrzyma od klienta lub od specjalisty ds. content marketingu, a w przypadku bardziej skomplikowanych witryn – specjalisty seo. Otrzymuje brief, w którym zawarte są informacje dotyczące długości tekstu, jego formatowania, fraz kluczowych, akapitów, nagłówków, języka itp. Praca copywritera sprowadza się jedynie do napisania tekstu według wskazówek.
Na przykład zlecając copywriterowi napisanie artykułu blogowego należy podać mu tytuł wpisu, liczbę znaków, konkretne słowa kluczowe, zasugerować styl komunikacji, nakreślić grupę odbiorców, a na dodatek podać źródła, z których mógłby czerpać informacje.
Klienci jednak często nie zdają sobie sprawy, że copywriter i specjalista ds. contentu to dwa różne zawody i oczekują, że copywriter zajmie się wszystkim. Ci, którzy przy wyborze copywritera sugerują się ceną, zazwyczaj mocno się rozczarowują.
Za najniższe stawki pracują przede wszystkim początkujący copywriterzy, którzy dopiero się uczą. Nie mają doświadczenia w doborze słów kluczowych ani dostępu do profesjonalnych narzędzi seo, ponieważ to wiąże się z kosztami.
Jeśli szukasz copywritera i specjalisty ds. content marketingu w jednym, polecam swoje usługi. Wychodząc naprzeciw klientom zarówno piszę teksty, jak i na życzenie sama dobieram słowa kluczowe i styl treści. Korzystam z profesjonalnych narzędzi seo i przed przyjęciem zlecenia przeprowadzam dokładny research. Moje stawki za teksty seo nie należą do najniższych, ale też nie są wygórowane – wpasowują się w średnie ceny rynkowe. Biorąc pod uwagę fakt, że nie pobieram dodatkowych opłat za pomoc klientom w doborze strategii contentu, uważam, że moje stawki są bardzo konkurencyjne. Z moją ofertą możesz się zapoznać tutaj.
Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest szukanie copywriterów wśród polonistów, redaktorów i korektorów. To fakt, że nikt tak dobrze nie operuje językiem jak ludzie, którzy kształcili się w tym kierunku. Teksty seo jednak rządzą się innymi prawami, są specyficzne i często nie podobają się polonistom. Aby spełniały swoją rolę, muszą być dostosowane do algorytmów wyszukiwarek.
Komu zlecać teksty seo – freelancerowi czy agencji?
Pisaniem tekstów seo zajmują się zarówno duże agencje, jak i wolni strzelcy. To z czyich usług lepiej jest korzystać zależy przede wszystkim od potrzeb. Z uwagi na większe moce przerobowe agencja może okazać się lepszym wyborem dla klientów potrzebujących ogromnych ilości treści. Dla większości przedsiębiorców wystarczające będą jednak usługi copywritera-freelancera.
Korzystając z usług agencji klienci często nie zdają sobie sprawy, że płacą stosunkowo wysoką cenę za niskobudżetowe teksty. Średnie stawki dla copywritera w agencji seo mieszczą się w granicach 7-10 zł za 1000 zzs, a od klientów agencje pobierają opłaty w wysokości 35-60 zł za 1000 zzs. Ze względu na głodowe stawki, wśród copywriterów panuje duża rotacja. W agencjach duży nacisk kładzie się też na jak najszybsze wykonywanie zleceń, przez co teksty tworzone są w pośpiechu.
Dlatego też jestem zdania, że korzystanie z usług copywritera z reguły bardziej się opłaca.
Od freelancera klient kupuje czas potrzebny do napisania tekstu. Z kolei płacąc agencji klient sponsoruje jej kampanie reklamowe (np. w Google Ads i Facebook Ads) oraz link building. Niewielka część jego budżetu przeznaczana jest na teksty.
Teksty seo cennik – kilka informacji na koniec
Teksty seo to treści konstruowane pod wyszukiwarki, które jednocześnie są atrakcyjne dla odbiorcy. Dzięki właściwej optymalizacji pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania i pozwalają firmom dotrzeć do nieosiągalnych wcześniej klientów. Pisanie merytorycznych tekstów seo umożliwia rozwój firmy w internecie i poprawę widoczności witryny.
Szczególną funkcję ma prowadzenie firmowego bloga. Blog firmowy wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach i zwiększenie ruchu, buduje świadomość i zaufanie do marki oraz umożliwia zwiększenie bazy mailingowej. Szerzej korzyści z prowadzenia bloga opisałam w artykule pt. Blog firmowy – co to jest i jak wpływa na sprzedaż.
Umieszczanie tekstów seo na stronie ma wiele zalet, pod warunkiem, że treści te mają wysoką jakość i są właściwie zoptymalizowane. Przy wyborze copywritera nie warto więc kierować się ceną, a raczej stosunkiem ceny do jakości.
Ps. jeśli potrzebujesz dobrych tekstów seo, napisz do mnie 🙂