Po co firmie blog? W jaki sposób wpływa na sprzedaż produktów i usług? Jakie warunki trzeba spełnić, żeby blog firmowy przynosił korzyści? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w moim dzisiejszym wpisie 🙂

Blog firmowy – co to jest i czemu służy?

Blog firmowy to centrum działań marketingowych związanych z treścią. Zadaniem bloga jest odpowiadanie na pytania, które mogliby zadać potencjalni klienci lub osoby zainteresowane obszarem działalności firmy.

Blog firmowy nie powinien jednak dotyczyć wyłącznie oferty, ale również wychodzić poza ramy przedsiębiorstwa. Nie chodzi o to, by w sposób “natrętny” zachęcać do zakupu, tylko dostarczać ludziom poszukiwanej przez nich wiedzy. Artykuły powinny więc jak najdokładniej zgłębiać daną tematykę, by budować zaufanie do marki.

Na przykład blog firmowy sklepu internetowego z odzieżą, oprócz artykułów dotyczących oferty, może obejmować wpisy informacyjno-edukacyjne na temat mody, takie jak:

  • Jak dobrać spódnicę do sylwetki typu gruszka
  • Jak zamaskować szerokie ramiona
  • Jak dopasować torebkę do butów
  • Jak stworzyć stylizacje z białymi spodniami

Choć z pozoru może się wydawać, że tego typu artykuły nie mają żadnej wartości (nie przyczyniają się bezpośrednio do wzrostu sprzedaży), w rzeczywistości jest zupełnie na odwrót. Blog firmowy wpływa na sprzedaż zarówno w sposób bezpośredni jak i pośredni.

Zalety bloga firmowego. Jak blog wpływa na sprzedaż i co daje?

Korzyści z prowadzenia bloga mogą być różne w zależności od rodzaju działalności, oferty czy też pozycji na rynku. Praktycznie każda firma, która jest obecna w sieci, może zyskać znaczne korzyści uruchamiając bloga. Do zalet należą między innymi:

1. Wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego /strony w wyszukiwarkach

Jednym z głównych powodów, dla którego sklepy internetowe włączają bloga do działań marketingowych jest to, że wpływa on korzystnie na pozycjonowanie produktów w wyszukiwarce Google. Regularne publikowanie wpisów i dodawanie linków prowadzących do kategorii produktów powoduje, że zajmują one wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu potencjalni klienci mogą na nie trafić. To w znacznym stopniu przekłada się na sprzedaż.

2. Zwiększenie ruchu na stronie

Każdy artykuł na blogu to kolejna strona w ramach domeny głównej, która przyciąga użytkowników zainteresowanych tematyką witryny. Blogowanie buduje zaplecze długich fraz kluczowych, które klienci wpisują w wyszukiwarkę, a które odbiegają od fraz głównych na stronie. Dla przykładu, jeśli firma specjalizuje się w sprzedaży kamer do monitoringu, jedną z głównych fraz dla jej sklepu będzie oczywiście “kamera do monitoringu”. Potencjalni klienci mogą jednak szukać tego typu produktów wpisując w Google również inne frazy, np. “jak wybrać monitoring do domu“. Regularne publikowanie artykułów sprowadza na stronę coraz więcej użytkowników potencjalnie zainteresowanych ofertą.

3. Budowanie świadomości i zaufania do marki

Jedną z najbardziej skutecznych technik sprzedażowych jest inbound marketing. Działania z zakresu inbound marketingu polegają na tworzeniu wielu punktów styczności klienta z marką. Im częściej użytkownik zetknie się ze stroną internetową, zobaczy logo czy usłyszy nazwę marki, tym większe prawdopodobieństwo, że z czasem stanie się jej klientem. Blog firmowy doskonale buduje rozpoznawalność i zwiększa zaufanie do marki, co w dłuższej perspektywie przekłada się na sprzedaż.

4. Zwiększenie bazy mailingowej

Jeśli na blogu publikowane będą wartościowe i merytoryczne treści, internauci będą chcieli być z nimi na bieżąco. Blog firmowy zachęca odwiedzających do pozostawienia swoich danych kontaktowych i zapisu na Newsletter. Lista dystrybucyjna z bloga to jedno z potężniejszych narzędzi sprzedażowych.

5. Gotowe materiały na kanały social media i na Newsletter

Marketing internetowy obejmuje szereg czasochłonnych działań, takich jak publikowanie treści na stronie, w mediach społecznościowych czy też wysyłanie ich formie newslettera. Blog firmowy pomaga uporządkować i scalać te działania i stanowi oszczędność czasu.

Po publikacji wpisu na blogu można podzielić się nim w mediach społecznościowych, czy też wysłać krótką zapowiedź artykułu i link do niego w newsletterze. Nie trzeba za każdym razem wymyślać osobnych treści na wszystkie kanały, którymi dysponuje marka. Dodatkowo, publikując linki do artykułów w social mediach czy wysyłając je mailowo, można zwiększyć zasięg i ruch na stronie.

Co robić, żeby blog przynosił korzyści? Jak dobrze prowadzić blog firmowy?

Istnieje kilka warunków, które muszą być spełnione, by blog firmowy przynosił korzyści wymienione w poprzednim akapicie. Oto najważniejsze z nich:

1. Systematyczność

Żeby generować ruch na stronie czy zwiększać świadomość marki nie wystarczy publikacja jednego artykułu raz na pół roku. Najlepiej by w każdym miesiącu pojawiło się przynajmniej kilka merytorycznych wpisów.

2. Odpowiadanie na zapytania internautów

Artykuły na blogu firmowym muszą rzeczywiście dotyczyć tego, co interesuje użytkowników i potencjalnych klientów. Niestety właściciele lub pracownicy firm często publikują wpisy na podstawie własnych domysłów. Tymczasem istnieją narzędzia, które pozwalają sprawdzić, co internauci wpisują w Google i jakie frazy mają największy potencjał.

3. Optymalizacja wpisów pod kątem SEO

Aby blog i strona dobrze się pozycjonowały, wpisy muszą mieć odpowiednią strukturę – zawierać tag tytułowy h1, tagi nagłówkowe (h2, h3, h4 itp.), akapity, linki, słowa kluczowe i metadane.

Osobom, które nie mają wiedzy na ten temat, a chcą prowadzić skuteczny blog firmowy polecam mój ebook pt.: Jak pisać i pozycjonować bloga.

Można też zlecić prowadzenie bloga firmowego doświadczonemu specjaliście ds. content marketingu i copywriterowi, który korzysta z profesjonalnych narzędzi (zobacz moją ofertę).

Gdzie założyć blog firmowy?

Bloga firmowego można założyć w subdomenie (będzie miał wtedy adres: blog.nazwatwojejstrony.pl) lub w katalogu domeny głównej (np. nazwatwojejstrony.pl/blog). Oba rozwiązania mają wady i zalety. Moim zdaniem w większości przypadków lepiej sprawdzi się blog w katalogu.

Blog postawiony w katalogu traktowany jest przez Google jako nieodłączna część serwisu. Dzięki stale rozbudowanym treściom, w znacznym stopniu wspiera pozycjonowanie domeny głównej i całego serwisu. Kolejną zaletą bloga umieszczonego w katalogu jest to, że “na starcie” otrzymuje on moc głównej domeny. Nie trzeba więc zaczynać procesu pozycjonowania od zera.

Blog umieszczony na subdomenie jest z kolei traktowany przez Google jako osobna, niezależna domena. Oznacza to, że wpisy publikowane w takiej witrynie nie mają większego wpływu na pozycjonowanie domeny głównej. W pewnym zakresie, dzięki linkom zewnętrznym, przyczynią się do jej lepszego pozycjonowania, jednak w znacznie mniejszym, niż wpisy w ramach katalogu.

Aby nie marnować potencjału bloga firmowego, najlepszym rozwiązaniem jest więc postawienie go w katalogu.

Prowadzenie bloga na subdomenie może sprawdzić się wtedy, gdy posiadamy serwis wielotematyczny. Google faworyzuje w wynikach wyszukiwania strony o konkretnej tematyce, a nie takie, na których znajduje się “wszystko”. Zatem jeśli chcemy prowadzić bloga dotyczącego innych zagadnień niż tematyka strony głównej i sklepu, można rozważyć postawienie go na subdomenie. Dotyczy to jednak naprawdę dużych serwisów.

Mam nadzieję, że udało mi się przekonać Cię do założenia, i systematycznego prowadzenia firmowego bloga. Z pewnością w dłuższej perspektywie będzie miał on znaczny wpływ na sprzedaż w Twojej firmie 🙂

Zobacz także: Czy warto jeszcze zakładać bloga?

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz