Ten temat chodził mi po głowie od dłuższego czasu. Często spotykam się z opinią, że blogi “umarły” i obecnie nie ma sensu ich zakładać. Zgodnie z tą tezą blogi to przeszłość, a ich miejsca zajęły podcasty, TikTok, Youtube i Instagram. Czy rzeczywiście blogi są passe?

Blogowanie kiedyś a dziś

jak pisać i pozycjonować bloga ebookPoczątki blogosfery sięgają kilkunastu lat wstecz. Początkowo blogi miały formę pamiętników i służyły dzieleniu się przemyśleniami. Dziś blogów jest znacznie więcej, a do tego panuje przesyt treści związany z rozkwitem social mediów. Każdy ma bowiem możliwość wyrażania swoich opinii na Facebooku czy na Instagramie i nie potrzebuje do tego bloga.

Dawniej, kiedy jeszcze nikt nie słyszał o mediach społecznościowych, czytanie opinii przypadkowych ludzi w internecie było ciekawą rozrywką. Teraz żeby ktoś chciał poznać nasze zdanie, trzeba się bardziej natrudzić (nie dotyczy to oczywiście celebrytów i osób publicznych).

Obecnie użytkownicy najczęściej trafiają na artykuły w internecie po wpisaniu w wyszukiwarkę określonych zapytań. Ich celem jest zazwyczaj uzyskanie konkretnych informacji.
Dzisiejsze blogowanie jest więc bardziej praktyczne i użyteczne niż kiedyś. Żeby blog był często odwiedzany, wpisy muszą odpowiadać na pytania internautów, dawać wartość i rozwiązywać problemy.

Dziś wśród osób prowadzących bloga nie przeważają już tak jak kiedyś nastolatkowie, tylko osoby dorosłe budujące markę w sieci.
Dzisiejsze blogi to przede wszystkim blogi firmowe i eksperckie. Nawet blogi lifestylowe mają często formę edukacyjną.

Dlaczego przyjęło się, że blogi umierają?

Wraz z rozkwitem social mediów i zwiększeniem popularności formatu video przyjęło się mówić, że blogi nie są już w modzie. Rzeczywiście obecni influencerzy i idole młodzieży bazują głównie na formacie video. Działają przede wszystkim na kanałach Youtube, na Instagramie oraz na TikToku.

Blogi jednak wcale nie umarły, a opinię tę opieram na wieloletniej pracy w zawodzie content managera i copywritera. Specjalizuję się w pisaniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów przyjaznych wyszukiwarkom. Blogi moich Klientów odwiedzane są miesięcznie przez kilkadziesiąt – kilkaset tysięcy czytelników (na stronie produktowej mojego e-booka możesz zobaczyć wykresy przedstawiające efekty mojej pracy – kliknij w baner u góry).

Mogę więc poświadczyć, że blogi nie umarły, ale z pewnością zmienił się ich cel i grupa docelowa.

Blogi nie są już tak jak dawniej głównym miejscem rozrywki. Platformy zrzeszające internautów poszukujących zabawy to obecnie TikTok i Instagram. Użytkownicy tych serwisów z reguły nie mają sprecyzowanych oczekiwań. Z kolei artykuły na blogach czytają osoby poszukujące konkretnych informacji. Nie trafiają więc na wpisy przypadkiem.

Blogi są świetnym medium dla freelancerów, właścicieli firm czy twórców, którzy w przyszłości chcieliby prowadzić sprzedaż.
Większość sklepów internetowych posiada blogi, ponieważ wspierają one pozycjonowanie produktów w wyszukiwarce Google.

Czy warto zakładać bloga? Zalety blogowania

Prowadzenie bloga ma wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia dotarcie do użytkowników z poziomu wyszukiwarki Google, z której korzysta większość internautów. Użytkownicy wyszukiwarek dokładnie wiedzą czego w danym momencie potrzebują. Wpisują bowiem w okno wyszukiwarki konkretne hasła i zapytania. Na artykuły nie trafiają więc osoby przypadkowe. Zupełnie inaczej wygląda to w social mediach czy w serwisie Youtube, który poleca swoim użytkowników przypadkowe treści.

Blogi mają też przewagę nad social mediami pod innym względem. Szacuje się, że żywotność posta na Instagramie i Facebooku wynosi około pół godziny. Po tym czasie post ginie w czeluściach innych treści. Z kolei na blogu raz napisany artykuł zbiera ruch organiczny z Google przez cały czas i nie ma terminu ważności.

Kolejną przewagą blogów nad SM (o ile są postawione na WordPressie, a nie na darmowej platformie typu Blogger) jest to, że są własnością autorów. Na Instagramie czy Facebooku konta nie należą do twórców – to znaczy, że mogą zostać w każdej chwili usunięte. Często dzieje się tak z powodu różnych błędów, których w serwisach Marka Zuckerberga niestety nie brakuje.

Blogi mają też spory potencjał sprzedażowy i zwiększają świadomość marki.

Oczywiście oprócz bloga warto prowadzić profile w mediach społecznościowych. Social media umożliwiają nawiązanie relacji z czytelnikami, co na blogach jest znacznie trudniejsze (a często niemożliwe).

Własna strona i blog to według mnie must have, jeśli staramy się budować markę, wizerunek eksperta i jeśli prowadzimy sprzedaż (usług, produktów fizycznych lub cyfrowych). Dla osób marzących o karierze influencerów czy też podążających w kierunku contentu rozrywkowego inne media prawdopodobnie lepiej się sprawdzą.

Jeśli chcesz prowadzić bloga pamiętaj, że ma to sens tylko wtedy, kiedy poznasz podstawy SEO i zaczniesz tworzyć wpisy przyjazne wyszukiwarkom. Bez odpowiedniej optymalizacji tekstu – dodawania tagów, metadanych czy też linków, Twoje wpisy nie zaczną trafiać na szczytowe pozycje w Google. To w efekcie nie pozwoli Ci zdobywać czytelników z poziomu wyszukiwarki.

Zachęcam Cię do zapoznania się z opisem mojego e-booka pt. Jak pisać i pozycjonować bloga. W e-booku krok po kroku wyjaśniam jak tworzyć teksty przyjazne wyszukiwarkom 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz