Jeśli zastanawiasz się o której godzinie i w jaki dzień tygodnia najlepiej wstawiać posty i stories na Instagram, ten artykuł jest dla Ciebie. Podzielę się z Tobą moimi obserwacjami.
Kiedy publikować na Instagramie? Czy istnieje najlepsza pora?
Dzień i godzina publikacji to jedne z czynników, które mają wpływ na zasięgi na Instagramie. Jeśli czytałeś inne artykuły poruszające ten temat, być może natknąłeś się na informację, że najlepiej publikować w godzinach lunchu 11:00 – 14:00 i wieczorem 17:00 – 20:00.
W teorii wydaje się to logiczne, w końcu w porze lunchu i po pracy ludzie mają najwięcej czasu, by korzystać z aplikacji. Gdyby jednak było to tak proste i gdyby tylko w tych porach opłacało się wstawiać posty, wszyscy by to robili. Prawda jest jednak taka, że na zasięgi i zaangażowanie wpływa znacznie więcej czynników, niż jedynie dzień i godzina publikowania. Być może sam zauważyłeś różnice w zasięgach i zaangażowaniu postów wstawianych o tej samej porze tego samego dnia tygodnia.
Oprócz pory publikacji wpływ na zasięgi ma mnóstwo innych rzeczy, na przykład pogoda, pora roku, okres w jakim się znajdujemy (np. święta, majówka, wakacje), aktywność konkurencji, aktywność odbiorców i oczywiście sam post.
Wyjaśnię to na przykładach:
Przykład 1:
Przyjmijmy na potrzeby tego wpisu, że najlepszą porą na wstawianie postów jest środa o godz. 17:30 i dlatego na ten czas zaplanowałeś kolejną publikację. Załóżmy też, że przez ostatnich kilka dni padało i było zimno. Gdy nadeszła środa wyszło słońce, w związku z czym ludzie po kilku dniach siedzenia w domu mają okazję wyjść z domu. Jak możesz sobie wyobrazić, w tej sytuacji spora część z osób zapewne zrezygnuje z patrzenia w telefon i zamiast przeglądać Instagram wybierze się na spacer.
Przykład 2:
Załóżmy, że zaplanowałeś wstawienie posta na godzinę 19:00 w czwartek. Nagle inny, duży twórca działający w Twojej branży zdecydował się zrobić w tym samym czasie spontaniczny Live. W tej sytuacji spora część odbiorców zapewne nie zauważy Twojej publikacji, bo będzie brać udział w transmisji na żywo innego twórcy i przez to Twój post uzyska mniejszy zasięg i zaangażowanie.
Jak widzisz na powodzenie publikacji wpływa mnóstwo różnych zależnych i tak naprawdę nie da się ich wszystkich przewidzieć. Co więcej optymalna pora wstawiania postów to kwestia indywidualna dla każdego twórcy. Każdy gromadzi bowiem odmienną społeczność i innych odbiorców, dlatego nie ma najlepszej pory uniwersalnej dla wszystkich.
Najlepszą porę publikowania na Instagramie dla siebie można tylko oszacować, ale nie należy przyjmować jej jako wyroczni.
O której godzinie i w jakie dni wstawiać posty i Instastories? Jak wyznaczyć porę dla siebie?
Aby wyznaczyć optymalną porę publikowania na Instagramie dla siebie trzeba zajrzeć do statystyk. Statystyki dostępne są wyłącznie na kontach firmowych lub kontach twórcy. Nie da się odczytywać statystyk na kontach osobistych. Aby zmienić rodzaj konta, wystarczy kliknąć kolejno: (ustawienia ->konto -> przejdź na konto profesjonalne).
Jeśli nie wiesz na jaki rodzaj konta powinieneś się zdecydować, zobacz także mój wpis pt: Konto firmowe czy konto twórcy na IG – które wybrać? Poznasz różnicę i lepiej dopasujesz wybór do siebie.
Klikając na niebieski button “Statystyki” a następnie “łączna liczba obserwujących” dowiesz się wielu ciekawych rzeczy na temat swoich odbiorców. Oprócz danych demograficznych jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania sprawdzisz również pory, w których Twoi followersi są najbardziej aktywni.
Wykres pokazuje dokładnie dni i godziny, kiedy Twoi obserwatorzy najchętniej korzystają z Instagrama.
Osoby, które starają się analizować statystyki często popełniają pewien błąd. Wstawiają posty w czasie tzw. pików, czyli wtedy kiedy wykres pokazuje momenty najwyższej aktywności odbiorców. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wstawianie postów na godzinę lub dwie przed takim pikiem. Gdy wykres pokazuje szczyt, tak naprawdę jest to moment, w którym obserwatorzy zaczynają się rozchodzić. Lepiej publikować wcześniej, kiedy odbiorcy dopiero zaczynają się gromadzić.
Czy pora publikowania na Instagramie jest ważna? Czy to kiedy publikujemy posty i stories jest istotne?
Oczywiście warto starać się dopasowywać publikacje do pory aktywności odbiorców. W ten sposób można dotrzeć do większej liczby osób i zwiększyć szansę sprzedaży. Dużo ważniejszą kwestią od tego kiedy publikujesz jest jednak to co publikujesz.
Publikując treści, które nie angażują i nie interesują odbiorców nic nie zdziałasz i nawet najbardziej idealna pora publikacji nie pomoże. Dlatego postaw na dobre treści, które rozwiązują problemy innych lub wprowadzają jakąś wartość dodaną do ich życia. Więcej na ten temat pisałam w artykule pt. Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie.
1 komentarz
Pingback: Instagram: konto firmowe czy konto twórcy – które wybrać? - I Love Content