Twórcy i przedsiębiorcy promujący swoje działalności na Facebooku z roku na rok mają coraz większe wyzwanie. Od kilku lat można zauważyć, że bezpłatne zasięgi w serwisie są ograniczane. Jak temu przeciwdziałać i skutecznie zwiększać zasięg na Facebooku?
W dzisiejszym wpisie podzielę się z Tobą sprawdzonymi i aktualnymi sposobami, dzięki którym będziesz mógł dotrzeć do większej liczby odbiorców. 🙂
Jak zwiększyć zasięgi na Facebooku? 12 sposobów
Poniżej znajdziesz 12 skutecznych sposobów na zwiększanie zasięgów na Facebooku, wraz z ich krótkim omówieniem oraz przykładami. 🙂
1. Twórz treści inne od konkurencji i ukazujące Twój punkt widzenia
Wielu użytkowników prowadzących firmowe profile na Facebooku stawia na zwyczajne, „bezpieczne” i nie budzące emocji treści. Ich marki nie wyróżniają się i nie mają unikalnego języka. Wielu przedsiębiorców, zamiast celować do określonej grupy odbiorców próbuje dotrzeć do każdego, przez co ich komunikacja staje się nijaka. Często wręcz trudno odróżnić od siebie posty poszczególnych firm z tej samej branży.
Aby profil przyciągał odbiorców i cieszył się dużymi zasięgami, musi być interesujący i wyjątkowy. Nie chodzi o próby wyróżniania się na siłę np. poprzez publikowanie skrajnie kontrowersyjnego contentu, ale bardziej o odważenie się na własny styl i określenie tożsamości swojej marki.
Dobrym przykładem firmy, która w komunikacji na Facebooku posługuje się unikatowym i charakterystycznym dla siebie językiem, jest Your Kaya – link do profilu.
2. Publikuj treści, które zachęcają do dyskusji
Kolejny sposób jest niejako rozwinięciem pierwszego. Tworząc wyróżniające się treści i prezentując własny punkt widzenia, sprawisz, że odbiorcy chętniej będą angażować się na Twoim profilu Twojej marki, po to by podzielić się własnym zdaniem. Im więcej reakcji i komentarzy pod postami i odpowiedzi na stories uzyskasz, tym algorytm Facebooka będzie dla Ciebie łaskawszy i dotrzesz do większej liczby odbiorców.
Kluczową reakcją, która wpływa na zwiększenie zasięgów na Facebooku, są udostępnienia. Dlatego też warto postawić na treści, które budzą emocje i którymi użytkownicy będą chcieli się dzielić.
Poszczególne marki w różny sposób uzyskują ten efekt, na przykład:
- poprzez publikowanie zabawnych treści, jak chociażby Ryanair – link do profilu,
- zajmowanie określonego stanowiska w kwestiach społecznych, jak np. Airnb – link do profilu,
- publikowanie pięknych zdjęć, jak np. Royal Fashion – link do profilu.
3. Zawsze odpowiadaj na komentarze i wiadomości
Choć wielu może to zdziwić, odpowiadanie na komentarze pod postami i sprawne odpisywanie na wiadomości prywatne mają znaczący wpływ na zasięgi na Facebooku. W kwestii komentarzy sprawa jest prosta – jak wspominałam, im więcej komentarzy, tym większym zasięgiem nagrodzi nas Facebook. Wliczają się w to również nasze komentarze – nie tylko innych użytkowników.
Szybkie odpowiadanie na wiadomości również nie jest bez znaczenia. Facebook faworyzuje te profile, których właściciele dbają o dobrą komunikację ze swoją społecznością. Dlatego też odpowiadając na wiadomość do godziny, możesz realnie zwiększyć swoje zasięgi na Facebooku.
4. Korzystaj z nowych form publikacji
Facebook nie pozostaje bierny na działania konkurencji i co jakiś czas wprowadza różne nowości. Początkowo użytkownicy mieli do dyspozycji jedynie posty, później doszły Relacje (jako odpowiedź na Snapchata), a niedawno – Rolki i krótkie filmy (jako odpowiedź na TikToka). Nie warto zatrzymywać się jedynie na starszych formach, ale korzystać również z nowych.
Rolki i krótkie filmiki dzielą się coraz większą popularnością i co ważne, bardziej przykuwają uwagę odbiorców niż posty – zwłaszcza młodszego pokolenia. Co więcej, formy te są obecnie proponowane przez Facebooka i wyświetlane w kluczowym miejscu w aplikacji.
Przykładem firmy, która świetnie wykorzystuje Rolki na Facebooku, jest wspomniany przeze mnie wcześniej Ryanair.
5. Nie zapominaj o Call to Action
Niekiedy samo publikowanie wyróżniających się treści może nie wystarczyć, by skutecznie przekonać odbiorców do dyskusji. Niekiedy użytkowników trzeba zachęcić do komentowania poprzez zadanie konkretnego pytania i polecenia. Call to action to pojęcie powszechnie używane w języku marketingowym i w dosłownym tłumaczeniu oznacza „wezwanie do działania.”
Przykładem dobrego zastosowania Call to Action dla firmy może być zestawienie dwóch wariantów danego produktu i poproszenie odbiorców o wybranie lepszego. Są to tzw. posty typu „co wolisz?”, o których pisałam w jednym z poprzednich wpisów.
6. Poproś znajomych i zaufanych klientów o pomoc
Wiesz już, że na zwiększanie zasięgów na Facebooku wpływają między innymi reakcje odbiorców, a zwłaszcza – ich udostępnienia. Zaproś znajomych na Facebooku do polubienia Twojej strony firmowej i nie bój się ich prosić o to, by co jakiś czas udostępniali Twoje posty. Dzięki temu trafią one do szerszego grona odbiorców.
Jeśli utrzymujesz dobre relacje ze swoimi klientami, poproś o to samo również ich. Klienci, którzy lubią Twoją markę, z pewnością z przyjemnością Ci pomogą i nie będzie to dla nich stanowiło najmniejszego problemu. Pamiętaj jednak, że nic na siłę – możesz wyjść z inicjatywą, ale nie wymagaj i nie bądź nachalny.
7. Zadbaj o dobrej jakości zdjęcia i wideo
Aspekty wizualne na Facebooku są bardzo ważne. Kiepskiej jakości zdjęcia i filmiki nie przykują uwagi odbiorców i nie zainteresują ich na dłużej. Co więcej, słaba jakość może bezpośrednio odbić się na zasięgach, ponieważ algorytm Facebooka faworyzuje materiały lepszej jakości.
Dlatego też nie lekceważ aspektów wizualnych i zadbaj o odpowiedni sprzęt i oświetlenie. Ważne są również umiejętności, więc warto zainwestować w kurs doszkalający lub pomoc profesjonalistów.
8. Zadbaj o odpowiednie formatowanie treści
Nie od dziś wiadomo, że masywne bloki tekstu bez podziału na akapity są ciężkie w odbiorze i nieczytelne. Dlatego też w postach na Facebooku należy zadbać o odpowiednie formatowanie tekstu. Oprócz tego warto uatrakcyjnić treść dostępnymi na Facebooku emotikonami.
Co warto zawrzeć w treści posta, by miał szansę zyskać większe zasięgi?
- Chwytliwy nagłówek, który przyciągnie uwagę i zainteresuje odbiorców,
- zwięzłe i ciekawe rozwinięcie z podziałem na akapity,
- emotikony,
- call to action.
Posty z czytelną i przyjemną w odbiorze treścią zdobywają większe zasięgi, ponieważ użytkownikom chce się je czytać, komentować i co najważniejsze – udostępniać dalej.
9. Inwestuj w płatną reklamę
Ciężko wyobrazić sobie działania promocyjne na Facebooku bez płatnej reklamy. Nie bez powodu zasięgi bezpłatne w serwisie są ograniczane – w końcu gigant utrzymuje się z nakładów reklamodawców.
W płatną reklamę na Facebooku warto jednak inwestować z innego powodu. Gigant społecznościowy stworzył zaawansowany ekosystem reklamowy oparty na zbieraniu danych na temat użytkowników. Dzięki płatnym kampaniom można przyciągnąć na profil firmy dokładnie te osoby, które będą nim zainteresowane oraz takie, które zostaną jej klientami.
Warto zdawać sobie sprawę, że Facebook zbiera dane o użytkownikach również poza Facebookiem, gdy korzystają oni z internetu.
O czym warto pamiętać, decydując się na płatną reklamę na Facebooku?
- O tworzeniu kampanii w Menedżerze reklam, a nie – promowaniu postów z poziomu Facebooka,
- o zainstalowaniu Piksela Facebooka na stronie internetowej (jeśli prowadzisz sprzedaż)
- o tworzeniu niestandardowych grup odbiorców – jak to zrobić przeczytasz tutaj.
10. Współpracuj z innymi twórcami i firmami
Samodzielna walka o zasięgi na Facebooku często jest żmudna i trudna. Dużo łatwiej jest docierać do nowych odbiorców dzięki współpracy z innymi. Mogą to być wszelkiego rodzaju kolaboracje z markami, ale również współprace z pojedynczymi influencerami.
Influencer marketing to potężna gałąź marketingu, z czego wielu przedsiębiorców zupełnie nie zdaje sobie sprawy. Wiele firm zaczyna podbój rynku właśnie od współpracy z influencerami, ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnych działań marketingowych, ta zazwyczaj daje natychmiastowe, potężne efekty.
Najlepsze korzyści przynosi oczywiście współpraca z największymi, topowymi influencerami. Zwykli twórcy i mali przedsiębiorcy zwykle nie mogą sobie jednak pozwolić na taką promocję, ponieważ zwyczajnie ich na to nie stać.
Nawet jeśli posiadasz mały budżet, polecam Ci nie rezygnować ze współprac, tylko odzywać się do mniejszych influencerów działających w tej samej lub pokrewnej branży. Takie współprace również są bardzo skuteczne. Wielu mikroinfluencerów zgadza się na bezpłatną współpracę (jeśli zależy im na zasięgach) lub współpracę barterową.
11. Wypróbuj real time marketing
Bądź na bieżąco w newsami i wydarzeniami, które aktualnie dzieją się w naszym kraju i są na topie i staraj się nawiązywać do nich w swoich publikacjach. Mistrzem real time marketingu na Facebooku z pewnością jest marka InPost – link do profilu. Warto podejrzeć profil tej firmy, ponieważ jej publikacje są bardzo zróżnicowane, świetnie angażują odbiorców i mają po kilkadziesiąt komentarzy. Jeśli się uczyć, to od najlepszych. 😉
12. Sprawdzaj statystyki i wyciągaj wnioski
Sprawdzanie statystyk na Facebooku jest bardzo ważne, ponieważ dzięki temu można się dowiedzieć które publikacje zyskują największe zasięgi i są najskuteczniejsze. To z kolei pozwala wyciągnąć wnioski na temat tego, jaki rodzaj treści najlepiej publikować i które z nich promować w Menedżerze reklam.
Aby sprawdzić statystyki na Facebooku, należy:
- zalogować się do Facebooka i kliknąć pozycję Strony znajdującą się w Aktualnościach po lewej stronie,
- przejść do swojej strony
- odszukać i wybrać pozycję Statystyki znajdującą się w kolumnie po lewej stronie.
Podsumowując wpis, pomimo tego, że coraz trudniej o dobre zasięgi na Facebooku, nie oznacza to, że nie da się ich uzyskać.
W działaniach na Facebooku warto postawić na swoją indywidualność, działać nieszablonowo, nie bać się nowych form i przede wszystkim – nie powielać contentu udostępnianego przez inne profile. Należy postawić się na miejscu odbiorcy i samemu zastanowić się, jakie treści wolimy – wyróżniające się, czy nijakie.
Marka na Facebooku musi mieć tożsamość i charakter. W przeciwnym razie nie zwiększy swoich zasięgów i nie uzyska dobrych efektów.