Copywriterzy, czyli osoby zajmujące się tworzeniem treści na zamówienie, najczęściej rozliczają się ze zleceniodawcami za 1000 zzs (zzs = znaki ze spacjami). Jeśli wcześniej nie miałeś do czynienia z tą miarą, pewnie nie wiesz, jaką objętość tekstu zawiera.

Sama jestem copywriterką, więc temat jest mi bliski. Postanowiłam więc rozwiać wszelkie wątpliwości i wyjaśnić, ile stron i słów zawiera 1000 zzs tekstu. Zapraszam 🙂

1000 zzs – ile to stron?

jak pisać i pozycjonować bloga ebook1000 zzs brzmi dość obszernie, jednak w rzeczywistości tekst o tej objętości zajmuje jedynie ⅓ strony A4. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że jest to wartość przybliżona – wszystko zależy od wielkości czcionki i sposobu formatowania. Zakładając jednak, że używamy standardowej czcionki, np. Arial czy Times New Roman o rozmiarze 11, tekst o objętości 1000 zzs powinien zająć właśnie 1/3 strony.

Dlaczego copywriterzy nie rozliczają się prostu za ⅓ strony A4? W końcu model rozliczenia za 1000 zzs wydaje się być dużo bardziej skomplikowany i mniej przejrzysty. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – rozliczanie za znaki jest dokładniejsze. Nie ma tu bowiem znaczenia wielkość czcionki, interlinii czy marginesów.

Copywriter nie może manipulować długością tekstu, np. poprzez zwiększanie rozmiaru czcionki i marginesów, i naciągać zleceniodawcę na większe koszty. Z kolei zleceniodawca nie może wymagać od copywritera napisania większej ilości tekstu małym druczkiem, po to by zmieścić się w ⅓ strony i zapłacić mniejszą kwotę. Przejrzyste rozliczanie pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, przynosi korzyści obu stronom.

1000 zzs – ile to słów?

Niektórym łatwiej jest wyobrazić sobie objętość tekstu po przeliczeniu jej na liczbę słów. Jeśli jesteś jedną z tych osób, a copywriter podał Ci stawkę za 1000 zzs, możesz łatwo wyliczyć szacunkową cenę za słowo.

1000 zzs to w przybliżeniu 150 słów. Zakładając, że copywriter tworzy teksty za stawkę 45 zł / 1000 zzs, a więc 45 zł / 150 słów, z proporcji wyliczysz, że cena 1 słowa wyniesie około 30 gr.

Dla ułatwienia obliczeń polecam Ci wygodną stronę z kalkulatorem proporcji, której często używam – link.

Jak wspomniałam wcześniej, w Polsce zdecydowana większość copywriterów podaje stawki za 1000 znaków ze spacjami. Za granicą z kolei dużo bardziej popularną jednostką rozliczeń jest właśnie liczba słów. Jeśli więc będziesz szukać copywritera np. z Czech czy Słowacji, najprawdopodobniej spotkasz się ze stawkami za 200 lub 300 słów.

Być może zdarzyło Ci się też natknąć na freelancerów rozliczających się za 1800 zzs. 1800 zzs to tzw. strona znormalizowana. Nie jest ona jednak równa stronie A4. Tekst obejmujący 1800 zzs zajmuje zwykle niecałe ⅔ strony A4 i liczy około 270 słów. Oczywiście również w tym przypadku ostateczna powierzchnia strony będzie zależała od wielkości czcionki i stylu formatowania.

Copywriterzy rzadko rozliczają się za 1800 zzs, jest to jednak powszechne dla korektorów, redaktorów i tłumaczy.

1000 zzs – cena. Ile trzeba zapłacić?

Poniżej zamieszczam stawki za 1000 zzs, z którymi zwykle można się spotkać, przeglądając oferty copywriterów:

  • Artykuły blogowe – 15-60 zł (Długość posta na blogu wynosi zwykle 2500-7000 zzs)
  • Opisy produktów i kategorii – 13-40 zł (średnia długość opisu – 2000-3000 zzs)
  • Teksty na całą stronę internetową (w zależności od liczby podstron) – od 600 zł wzwyż

Różnice cenowe nie biorą się znikąd. W artykule pt. Teksty seo cennik – ile kosztują treści?  szczegółowo opisałam od czego zależy cennik tekstów i dlaczego lepiej nie kierować się ceną. Pokrótce wspomnę też o tym w tym wpisie.

Cena tekstów prawie zawsze ma wpływ na ich jakość. Freelancerzy, którzy pracują za stawki z dolnej granicy widełek, najczęściej dostarczają gorsze teksty niż ci, którzy wyceniają swoją pracę lepiej. Nie chodzi tutaj zazwyczaj o błędy językowe, ale przede wszystkim o brak wiedzy i narzędzi do optymalizacji wpisów pod kątem SEO. Tylko dobrze skonstruowane teksty mają szansę zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Słabo opłacani copywriterzy nie mają umiejętności i narzędzi, by przeprowadzić skuteczną analizę słów kluczowych i stworzyć poprawny tekst o odpowiedniej strukturze.

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz