Co oznacza termin “unikalny użytkownik” w marketingu internetowym? Czym różnią się unikalni użytkownicy od realnych użytkowników? Dziś wyjaśniam terminy, z którymi często można się spotkać podczas analiz statystyk stron internetowych i blogów.
Unikalny użytkownik – co to jest?
Termin “unikalny użytkownik” określa użytkownika identyfikowanego na podstawie danych z ciasteczek (plików cookies) zapisanych w przeglądarce, lub rzadziej, na podstawie adresu IP komputera. Unikalnych użytkowników często nazywa się również unikatowymi lub niepowtarzalnymi (z ang. unique user; skrót: UU).
Jak wspomniałam wcześniej, unikatowy użytkownik jest najczęściej rozpoznawany w oparciu o mechanizm ciasteczek. Mimo więc, że słowo “unikalny” w nazwie może sugerować, że unique user to jedna osoba fizyczna, w rzeczywistości tak nie jest. Wskaźnik ten mierzy de facto liczbę komputerów (a dokładniej przeglądarek), z których następowały odsłony danej witryny.
Nie uwzględnia faktu, że z jednego urządzenia może korzystać więcej osób, lub że jedna osoba może używać kilku komputerów (na przykład w domu i pracy), i kilku przeglądarek. Ponadto wskaźnik obarczony jest jeszcze jednym błędem. Jeśli użytkownik po zamknięciu przeglądarki wyczyści dane wraz z plikami cookies, po ponownym otwarciu strony zostanie to uznane za wizytę nowego unikalnego użytkownika.
Dane dotyczące unikalnych użytkowników są z pewnością niereprezentatywne.
Aby wyniki zbierane na podstawie mechanizmu plików cookies były bardziej wiarygodne statystycznie, uwzględnia się dane o średniej liczbie użytkowników korzystających z jednego komputera.
Tego jaki procent użytkowników czyści ciasteczka po zamknięciu przeglądarki nie bierze się jednak pod uwagę. To z kolei może być nawet bardziej znaczące w ocenie liczby rzeczywistych użytkowników, niż średnia liczba osób przypadających na jeden komputer. Szacuje się bowiem, że ponad 50% internautów kasuje pliki cookies. Na szeroką skalę tego zjawiska wskazuje również fakt, że w internecie krąży kilka razy więcej zestawów cookies niż jest internautów.
Unikalny użytkownik a realny użytkownik – różnice
W analizach danych internetowych oprócz pojęcia „unikalny użytkownik” pojawia się również określenie „realny użytkownik” (z ang. real user). Biorąc pod uwagę nieścisłości związane z pomiarem danych dotyczących unikalnych użytkowników, Polskie Badania Internetu (PBI) i firma Gemius wprowadziły własny wskaźnik.
Realny użytkownik to najprościej mówiąc jedna osoba fizyczna. Jeśli daną stronę www z jednego urządzenia odwiedzi dziesięć osób, to według wskaźnika realnych użytkowników będzie ich dziesięć, a według wskaźnika unikalnych użytkowników – tylko jeden.
Podczas obliczania liczby real users, najpierw szacuje się liczbę użytkowników, jaka odwiedziłaby stronę gdyby nie istniało zjawisko kasowalności ciasteczek. Następnie bierze się pod uwagę również inne zmienne, między innymi współkorzystanie kilku osób z jednego urządzenia.
Wskaźnik określający liczbę realnych użytkowników jest więc znacznie bardziej miarodajny niż wskaźnik unikalnych użytkowników. Dlatego też w badaniach internetu w Polsce używa się miernika real users.
Unikalni użytkownicy w Google Analytics – gdzie są?
Google systematycznie ulepsza i aktualizuje system identyfikacji użytkowników. Stąd też sekcja “Unikalni Użytkownicy” zniknęła z Google Analytics i została zastąpiona innymi wskaźnikami. Obecnie obserwować możemy nowych, powracających i aktywnych użytkowników.
Google prężnie rozwija funkcję User-ID. Nadaje każdemu użytkownikowi niepowtarzalny, trwały identyfikator, który wysyłany jest z każdym jego działaniem w sieci. Zawiera on dane o jego zaangażowaniu, niezależnie od tego czy pochodzą one z jednej czy wielu sesji, czy też
z jednego bądź wielu urządzeń.
Nowych użytkowników z Google Analytics można przyrównać do realnych użytkowników. Jak sama nazwa sugeruje, są to użytkownicy, którzy odwiedzili stronę po raz pierwszy. Zaawansowane metody pomiarów Google cechują się wysoką dokładnością i niskim odsetkiem błędów (poniżej 2%).