Spam na Instagramie przybiera różne formy. Najczęściej rozsyłany jest masowo z kont botów, czyli programów komputerowych.
W dzisiejszym wpisie wyjaśniam, jakie są rodzaje spamu na Instagramie, dlaczego użytkownicy stają się jego ofiarą, kto go rozsyła oraz przede wszystkim – jak rozwiązać ten uciążliwy problem. Na szczęście spam na Instagramie można łatwo zatrzymać. Nie trzeba więc rezygnować z prowadzenia konta i go usuwać. 🙂
Rodzaje spamu na Instagramie
Boty na Instagramie na różne sposoby uprzykrzają życie użytkownikom serwisu. Do najczęstszych rodzajów spamu na Instagramie należą:
1. Masowe obserwacje
Nagły, niekontrolowany przyrost obserwacji z fejkowych kont to najczęstszy rodzaj spamu na Instagramie. Choć każdy Instagramowy twórca chciałby zdobywać followersów, to fałszywe obserwacje mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Sprawiają, że profil wygląda nieprofesjonalnie i nie zachęca firm do współpracy.
2. Masowe wiadomości
Spam w wiadomościach na Instagramie może być bardzo niebezpieczny. W spamerskich wiadomościach często znajdują się podejrzane linki służące do wyłudzania danych i pieniędzy, czy też wirusy. Ponadto ciągłe otrzymywanie niechcianych wiadomości jest zwyczajnie uciążliwe.
3. Masowe komentarze
Liczne, spamerskie komentarze pod postami to kolejny problem, z którym borykają się użytkownicy Instagrama. Są to zazwyczaj komentarze w obcych językach, niektóre z nich są obraźliwe, inne po prostu nie mają sensu. Wszystkie jednak są uciążliwe.
Kto rozsiewa spam na Instagramie i jaki jest jego cel?
Jak wspomniałam, spam na Instagramie wysyłany jest masowo przez boty, czyli programy komputerowe. Nie da się więc wskazać osoby, która jest odpowiedzialna za jego rozsyłanie. Spam na Instagramie zawsze działa na niekorzyść użytkownika, a jego celem jest zazwyczaj:
- szerzenie dezinformacji,
- utrudnianie użytkownikom prywatnym, jak i twórcom i firmom korzystania z serwisu,
- wyłudzanie danych i pieniędzy,
- rozsyłanie złośliwych programów (wirusów).
Dlaczego otrzymuję spam na Instagramie?
Każdy użytkownik serwisu Instagram narażony jest na działanie spamerów. Boty to jedna z głównych bolączek Instagrama. Choć algorytmy serwisu na różne sposoby starają się wykrywać i zwalczać fałszywe konta, to nadal nie są w stanie całkowicie wyeliminować tego problemu. Boty na Instagramie cały czas się pojawiają i gdy jedno fałszywe konto zostanie usunięte, na jego miejsce tworzonych jest mnóstwo nowych. Wszystko dzięki sztucznej inteligencji, która nie wymaga pracy i udziału człowieka.
Spam na Instagramie – co robić? 5 kroków
Jeśli borykasz się z problemem spamu na Instagramie i chcesz go rozwiązać, wykonaj poniższe kroki:
Krok 1. Ustaw konto jako prywatne (przynajmniej tymczasowo)
Jednym z rozwiązań, które zazwyczaj okazuje się skuteczne w przypadku spamu na Instagramie, jest zmiana konta na prywatne. Nawet jeżeli prowadzisz konto twórcy lub firmowe i zależy Ci na tym, by Twoje konto było widoczne dla wszystkich, ustaw konto prywatne przynajmniej tymczasowo (na kilka dni). W wielu przypadkach ten krok okazuje się być wystarczający.
Aby ustawić konto prywatne na Instagramie, wykonaj poniższe kroki:
- otwórz aplikację i przejdź do swojego profilu,
- wybierz ikonę menu (trzech kresek) znajdującą się w prawym górnym rogu,
- wybierz „Ustawienia i prywatność”,
- przewiń w dół i wybierz opcję „Prywatność konta”, a następnie włącz konto prywatne.
Krok 2. Zablokuj spamerskie konta
Kolejnym krokiem do uwolnienia się od spamu na Instagramie, jest zablokowanie wszystkich spamerskich kont, które dotychczas były aktywne na naszym profilu lub wysyłały nam wiadomości. Choć nie uchroni nas to od spamu od kolejnych nowych kont, to przynajmniej nie będziemy już dostawać wiadomości czy komentarzy od dotychczasowych.
Aby zablokować spamerskie konto na Instagramie, wykonaj poniższe kroki:
- przejdź do profilu spamera,
- wybierz ikonę trzech kropek znajdującą się w prawym górnym rogu,
- wybierz opcję „Blokuj”.
Krok 3. Zmień ustawienia wiadomości
Jeśli Twoim problemem jest spam w wiadomościach na Instagramie, istnieje bardzo prosty sposób, by się go pozbyć. Wystarczy zmienić ustawienia tak, by osoby, których nie obserwujesz, nie mogły wysyłać Ci próśb o wysłanie wiadomości. Jeśli prowadzisz konto osobiste, jest to najlepsza opcja. Jeśli jednak prowadzisz konto firmowe lub twórcy, rozwiązanie to nie jest zalecane i lepiej od razu przejść do kolejnego kroku.
Aby zmienić ustawienia wiadomości, wykonaj poniższe kroki:
- otwórz Instagrama i przejdź do swojego profilu,
- kliknij ikonę menu (trzech poziomych kresek), znajdującą się z prawej strony na górze,
- wybierz zakładkę: „Ustawienia i prywatność”,
- przewiń w dół i wybierz opcję „Wiadomości i odpowiedzi na relacje”,
- kliknij zakładkę „Ustawienia wiadomości”,
- zmień dotychczasowe ustawienia, by nie otrzymywać próśb o wysłanie wiadomości od osób, których nie obserwujesz.
Krok 4. Usuń problematyczne hashtagi
Jeśli sama zmiana konta publicznego na prywatne nie zadziała i po ponownym odblokowaniu widoczności konta nadal będziesz borykać się ze spamem, od razu przejdź do bardziej zdecydowanych kroków. Sama na swoim koncie borykałam się z masowym przyrostem fałszywych followersów i dopiero usunięcie hashtagów pod postami rozwiązało problem.
Bardzo często boty znajdują konta po hashtagach. Często są powiązane z hashtagami dotyczącymi marketingu, biznesu czy rozwoju zawodowego, ale nie tylko. Warto więc dobrze się zastanowić, kiedy dokładnie zaczęliśmy mieć problemy ze spamem na Instagramie (mniej więcej, od jakiej publikacji) i pousuwać hashtagi z ostatnich postów z tego okresu.
Krok 5. Ustaw uwierzytelnianie dwuskładnikowe
Jeżeli konto było celem ataku spamerów, istnieje ryzyko, że mogły również być podejmowane próby jego przejęcia. Aby zabezpieczyć się przed utratą konta, najlepiej ustawić uwierzytelnianie dwuskładnikowe. W przypadku próby logowania z nieznanego urządzenia aplikacja będzie wymagała podania kodu i dzięki temu nikt niepożądany nie uzyska dostępu do konta.
Aby ustawić uwierzytelnianie dwuskładnikowe, wykonaj poniższe kroki:
- otwórz aplikację Instagram i przejdź do swojego profilu,
- wybierz ikonę menu (trzech kresek) znajdującą się w prawym górnym rogu,
- wybierz kolejno: „Ustawienia i prywatność”,
- przejdź do „Centrum kont”,
- otwórz zakładkę „Hasło i zabezpieczenia”,
- wybierz pozycję „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe”,
- wybierz konto i postępuj według dalszych instrukcji na ekranie”.
Mam nadzieję, że dzięki moim dzisiejszym wskazówkom z powodzeniem rozwiązałeś problem spamu na Instagramie. Jeśli masz dodatkowe pytania, zadaj je w komentarzu. 🙂