Instagram to nie tylko medium wizualne służące do publikowania ładnych zdjęć i filmów. Przede wszystkim jest to potężna platforma społecznościowa bazująca na ludzkich relacjach i interakcjach. Algorytmy platform Marka Zuckerberga cały czas monitorują zachowania użytkowników, po to by indywidualnie dopasowywać do nich pewne funkcje.

Nie da się w 100% wyjaśnić działania algorytmów Instagrama. Istnieje tak dużo przeróżnych zależnych, że wytłumaczenie wszystkich zjawisk zachodzących na kontach użytkowników jest niemożliwe. Pewne rzeczy są jednak dość oczywiste i przewidywalne.

W dzisiejszym wpisie wyjaśniam, od czego zależy kolejność wyświetleń (widzów) na Instastory. Obalam też najpopularniejsze mity, które narosły wokół tematu kolejności wyświetleń stories na Instagramie.

Co ma wpływ na kolejność widzów na Instastory?

Baner z ebookiemWiększość użytkowników uważa, że lista widzów relacji posortowana jest chronologicznie. Są zdania, że na górze wyświetlane są osoby, które jako ostatnie obejrzały relację, a na dole te, które zobaczyły ją jako pierwsze. Faktycznie – algorytm działa w ten sposób, ale tylko do czasu. Poniżej wymieniłam wszystkie czynniki, które mają wpływ na kolejność wyświetleń na Instastory.

Ostatnie wyświetlenia oraz interakcje na Instagramie

Kolejność wyświetleń na Instastory jest chronologiczna do liczby 50 widzów. Wszystko się zmienia, gdy relację wyświetli 51 osoba. Co się wtedy dzieje?

Od tego momentu algorytm zaczyna działać inaczej. Na górze wyświetlają się Ci użytkownicy, których Instagram uznał za najbardziej interesujących dla Ciebie. Widzowie ustawiani są na podstawie tego, w jakim stopniu wchodzili z Tobą w interakcje w serwisie. Jeśli ktoś nigdy się z Tobą nie kontaktował, najprawdopodobniej znajdzie się na dole listy.

Interakcje w innych serwisach Mety

Jak wiadomo, Instagram nie jest jedyną platformą społecznościową Marka Zuckerberga. Choć każda platforma działa niezależnie od siebie, z Instagramem ściśle powiązany jest Facebook i WhatsApp. Algorytmy śledzą powiązania i interakcje użytkowników we wszystkich tych trzech miejscach.

W związku z tym przy ustalaniu kolejności wyświetleń na Instastory brane są pod uwagę również interakcje spoza Instagrama. Oznacza to na przykład, że osoba, której zdjęcie skomentowałeś na Facebooku lub rozmawiałeś z nią na Whatsappie, prawdopodobnie znajdzie się na szczycie listy widzów Twojej relacji na Instagramie.

Dlaczego tak jest? Instagram uznaje, że właśnie te osoby będą dla Ciebie najbardziej interesujące.

Dlaczego niektóre osoby zawsze wyświetlają się na dole?

Być może zastanawia Cię, dlaczego niektóre osoby ciągle znajdują się na dole Twojej listy. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Osoby te obserwują Ciebie, ale Ty nie obserwujesz ich. Algorytm Instagrama nie uznaje więc tych profili za osoby, które mogłyby Cię interesować i z którymi chciałbyś nawiązywać relacje.

Co nie ma wpływu na kolejność widzów na Instastory? 2 najczęstsze mity

Powyżej opisałam, co ma wpływ na kolejność wyświetleń na Instastory. Czas przyjrzeć się temu, co nie ma na to wpływu, choć powszechnie uważa się inaczej. Poniżej znajdziesz dwa popularne mity, z którymi najczęściej można się spotkać.

Osoby na szczycie listy wielokrotnie oglądały nasze Instastory

Reguła, że osoby, które kilka razy oglądały nasze Instastory będą znajdować się na szczycie listy, w zasadzie mogłaby mieć sens. W końcu Instagram podsuwa nam profile na podstawie wzajemnych interakcji i zainteresowania. W rzeczywistości jednak pod uwagę brane są bardziej istotne czynniki, świadczące o zaangażowaniu, czyli reakcje i udostępnienia.

Osoby na szczycie listy to stalkerzy

Częsty mit, w który wierzą użytkownicy i który sprawia, że próbują się oni dowiedzieć, od czego zależy kolejność wyświetleń na Instastory. Wiele osób uważa, że osoby wyświetlające się na szczycie listy widzów to stalkerzy, którzy non stop ich obserwują, ale nie wykazują żadnych interakcji. Z całą pewnością można stwierdzić, że to nieprawda. W ustalaniu kolejności wyświetleń na Instastory Instagram bierze pod uwagę dużo bardziej istotne czynniki, takie, jak chociażby polubienia czy udostępnienia. To one bowiem stanowią formę zaangażowania.

Czy kolejność wyświetleń na Instastory jest istotna?

Jeżeli prowadzisz konto osobiste, wiedza na temat tego kto znajduje się na szczycie, a kto na dole Twojej listy widzów na Instastories, raczej nie powinna mieć dla Ciebie większego znaczenia. No chyba, że jesteś osobą wyjątkowo ciekawską. 😉

Sprawa wygląda jednak zupełnie inaczej, jeżeli prowadzisz konto firmowe lub konto twórcy. Wtedy, wszelkie dane na temat Twoich odbiorców, są na wagę złota. Wartościowe informacje będziesz jednak mógł wyciągnąć dopiero wtedy, gdy Twoje Instastory obejrzy ponad 50 osób. W przeciwnym razie, jak wspominałam, dowiesz się jedynie, w jakiej kolejności dane osoby oglądały Twoją relację.

Jak można wykorzystać uzyskane informacje w celach marketingowych? Pamiętaj, że osoby znajdujące się na górze listy to najprawdopodobniej te, które są najbardziej zaangażowane lub te, które najprawdopodobniej będą się angażować. Przejrzysz profile tych osób i przeanalizuj, co je łączy. Nie bój się też udzielać na ich profilach i reagować na publikowane przez nich treści.

Podsumowując wpis, Instagram sortuje widzów na dwa sposoby. Do 50 wyświetleń, ustawia widzów w odwrotnej kolejności chronologicznej. Osoby, które jako ostatnie obejrzały Instastory, wyświetlane są na górze, a te, które widziały ją jako pierwsze – na dole.

51 widz relacji zupełnie zmienia zasady gry. Algorytm podczas sortowania osób bierze pod uwagę interakcje i zaangażowanie.

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz