Nagłówki Hx służą do uporządkowanego przedstawiania struktury treści. Mają znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek analizujących strony. Dzięki dobrze skonstruowanym nagłówkom Hx możliwe jest lepsze targetowanie fraz. Czy przekłada się to na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?

Czym są nagłówki Hx?

Nagłówki to elementy tekstu służące do prezentowania jego struktury użytkownikom i robotom wyszukiwarki. Skrót Hx pochodzi od angielskiego określenia heading tag, z kolei „x” odnosi się do poziomu nagłówka – w jego miejsce wstawiana jest cyfra od 1 do 6. Skąd ten zakres? Właśnie tyle rzędów nagłówków występuje w kodzie HTML. Są one zapisywane w następujący sposób:

<h1>Treść nagłówka</h1>
<h2>Treść nagłówka</h2>
<h3>Treść nagłówka</h3>
<h4>Treść nagłówka</h4>
<h5>Treść nagłówka</h5>
<h6>Treść nagłówka</h6>

Za najważniejszy nagłówek uznaje się ten oznaczony cyfrą 1. Im dalej w las – czyli im większą wartość przyjmuje „x” – tym mniej istotny w strukturze jest dany heading tag. Zwykle śródtytuły niskiego rzędu (od 4 do 6) wcale nie są wykorzystywane w strukturze strony.

Dodatkowo nagłówki Hx często różnią się od siebie rozmiarem fontu. Największy jest oczywiście nagłówek H1. Pozwala to na wizualne uporządkowanie treści, co jest bardzo przydatne z punktu widzenia użytkownika.

Jakie znaczenie dla pozycjonowania mają nagłówki Hx?

Nagłówki Hx w SEO mają przede wszystkim znaczenie semantyczne. Pomagają Googlebotom zrozumieć, co znajduje się na danej stronie – zarówno pod względem treści, jak i struktury. Mogą wpływać na kanibalizację, ale nie zawsze oddziałują bezpośrednio na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nie oznacza to jednak, że znaczniki Hx są zupełnie nieistotne i nie warto poświęcać im uwagi. Wręcz przeciwnie! Ich konstrukcja i struktura stanowią część audytu SEO oraz są optymalizowane w procesie pozycjonowania. Dzięki właściwie zbudowanym nagłówkom Hx możliwe jest przede wszystkim lepsze targetowanie fraz – po prostu pomogą one algorytmom dopasować daną stronę do intencji wyszukiwania. Ponadto, jeśli odpowiednio dobrane, pozwolą uniknąć kanibalizacji.

Struktura nagłówków Hx – wskazówki dla początkujących seowców

Struktura nagłówków Hx powinna być spójna i logicznie uporządkowana. Przykładowy rozkład może wyglądać następująco:

<h1>Tytuł strony</h1>
<h2>Treść śródtytułu</h2>
<h2>Treść śródtytułu</h2>
<h3>Treść śródtytułu</h3>
<h3>Treść śródtytułu</h3>
<h2>Treść śródtytułu</h2>
<h2>Treść śródtytułu</h2>

 

Jak widać, nagłówek H1 występuje na stronie tylko raz i jest to zasada, której w większości przypadków warto się trzymać. Jeśli strona jest zgodna z wytycznymi HTML5 to stosowanie większej liczby H1 jest dozwolone, ale jednak ze względów analitycznych lepiej jest trzymać się jednego nagłówka najwyższego rzędu. Pierwszy Heading tag powinien być w miarę krótki i zwięźle opisywać zawartość podstrony, bez clickbaitów. Przede wszystkim należy jednak zwrócić uwagę na jego unikalność – aby uniknąć kanibalizacji, nie można dopuścić do tego, aby na stronie znajdowały się dwie podstrony z tymi samymi nagłówkami H1.

Nagłówek H1 jest wykorzystywany jako:
● tytuł strony głównej, np. „Sklep zoologiczny XYZ”,
● tytuł kategorii produktów, np. „Karmy suche dla psów”,
● tytuł strony produktu lub usługi, np. „Karma mokra dla psów XYZ”,
● tytuł artykułu na blogu, np. „Jaką suchą karmę dla psów wybrać?”.

Nagłówki H2 i niższego rzędu porządkują treść na stronach. Można spotkać je jako śródtytuły: opisów kategorii, podstrony produktowej, landingu czy artykułu blogowego. Dlatego też powinny informować, o czym traktują znajdujące się pod nimi akapity, np. „Czy sucha karma dla psów jest zdrowa?”.

Aby budować pokrycie tematyczne oraz wzmocnić semantykę, warto w Hx niższych rzędów umieszczać synonimy oraz frazy powiązane. Przykładowo: w przypadku głównego słowa kluczowego „sucha karma dla psów” w śródtytułach niższego rzędu można pisać o „suchej karmie dla małych psów”, „suchej karmie dla psów z alergią” czy „chrupkach dla psów”.

Artykuł promocyjny.

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz