Marketing w social mediach to jedna z najskuteczniejszych dróg docierania do klientów. Co ważne, w mediach społecznościowych mogą świetnie odnaleźć się nie tylko wielkie marki, ale również małe, rodzinne firmy. Skuteczny marketing w social mediach umożliwia pozyskiwanie klientów nawet bez dużych budżetów. Kluczem jest odpowiednia strategia, oryginalność i wyróżnianie się.
Potencjał social media marketingu znany jest już w Polsce od kilku ostatnich lat. Niemal każdy sklep internetowy, restauracja, czy siłownia mają konta w social mediach. Wciąż jednak niewiele firm wie, jak dobrze go wykorzystać.
W moim dzisiejszym wpisie zamieściłam przydatne wskazówki, jak robić skuteczny marketing w social mediach.
Marketing w social mediach – co to jest i co obejmuje?
Marketing w social mediach to jedna z gałęzi marketingu cyfrowego. Wykorzystuje ona potencjał kluczowych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że marketing w social mediach nie polega jedynie na spontanicznym publikowaniu postów w wolnym czasie. Żeby działać skutecznie, niezbędna jest przemyślana strategia, a także elastyczność. Social media cały czas się zmieniają. Każdego roku wprowadzane są nowe funkcje. Trzeba więc jednocześnie trzymać się swojej strategii i formy komunikacji, a jednocześnie – być otwartym na to, co nowe.
Jakie działania składają się na marketing w social mediach?
- Publikowanie angażujących treści, zdjęć, oraz filmów dopasowanych do grupy docelowej.
- Interakcje z odbiorcami, odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne.
- Zachęcanie obserwatorów i klientów do angażowania się na profilu marki.
- Budowanie relacji z odbiorcami.
- Współpraca z influencerami.
- Tworzenie płatnych kampanii reklamowych.
Dlaczego marketing w social mediach jest niezbędny? Główne korzyści
Przy obecnej konkurencji i realiach rynku działania w social mediach są praktycznie niezbędne, by biznes się rozwijał. Główne korzyści z prowadzenia marketingu w mediach społecznościowych wypisałam poniżej.
Możliwość dotarcia do nowych odbiorców
Social media to przede wszystkim kolejny kanał pozwalający na dotarcie do odbiorców, do których nie dałoby się trafić innymi kanałami (np. tradycyjnymi czy z wyszukiwarki).
Możliwość zaprezentowania ludzkiej strony swojej marki
Social media umożliwiają niejako zamianę firmy w “osobę” i aktywnego uczestnika rynku mogącego wypowiadać się i nawiązywać relacje z odbiorcami. To z kolei wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku firmy i powoduje, że markę można “polubić”.
Realne zwiększenie liczby klientów
Cechą wyróżniającą i główną siłą social mediów jest to, że skłaniają one internautów do robienia zakupów w chwilach, gdy nie myślą oni o zakupach. Jest to fenomen, który z pewnością miał wpływ na ogromny sukces platform społecznościowych. Social media działają w myśl zasady „ludzie lubią kupować, ale nie lubią jak im się coś sprzedaje”. W mediach społecznościowych produkty lokowane są w sposób naturalny. Użytkownicy korzystają z platform głównie w celach rozrywkowych. Obserwują różnych influencerów, twórców, sklepy i interesujące ich hashtagi. Tam napotykają na ciekawe zdjęcia i filmiki z produktami, jednak reklamy nie “atakują ich” w sposób nachalny i nie przeszkadzają w konsumowaniu treści.
Umożliwienie małym i nowym firmom wybicie się na rynku
To co jest siłą social mediów to zasięgi organiczne, dzięki którym mogą zaistnieć małe firmy. O ile na kampanie Google Ads czy pozycjonowanie w większości branż potrzebny jest spory budżet, tak działania w social mediach można zacząć z marszu i bezkosztowo.
Możliwość czerpania z marketingu szeptanego i naturalnych poleceń
Social media to źródło naturalnych poleceń. Użytkownicy często bezinteresownie polecają sobie produkty, które lubią. To z kolei ma ogromny potencjał sprzedażowy. Z uwagi na ten fakt, z social mediach, a zwłaszcza w grupach tematycznych prężnie rozwija się marketing szeptany, czyli marketing naśladujący naturalne polecenia
Możliwość współpracy z influencerami
Social media pozwalają na dotarcie do ogromnej bazy klientów dzięki influencerom, czyli popularnym i wpływowym osobom, z których zdaniem liczy się szeroka publika. Influencer marketing wiąże się z reguły z koniecznością zainwestowania sporych nakładów finansowych, ale nie zawsze. Influencerzy często polecają swoim odbiorcom różne produkty bez otrzymywania za to żadnej gratyfikacji od firm. W ten sposób zwiększają swoją wiarygodność. Jeśli okażemy się szczęśliwcami, których produkt spodobał się jakiemuś influencerowi i ten go poleci, z pewnością odniesiemy z tego ogromne korzyści.
Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową w social mediach?
Strategia marketingowa w social mediach w przypadku każdej firmy powinna wyglądać inaczej. Planując własną strategię najlepiej uwzględnić poniższe, uniwersalne kroki:
- dowiedz się, z jakich mediów społecznościowych korzystają odbiorcy z Twojej grupy docelowej i jakie treści lubią. Bądź na bieżąco ze wszelkimi raportami i statystykami e-commerce,
- przemyśl i ustal tożsamość swojej marki. Jaki komunikat Twoja marka będzie przekazywać odbiorcom? Co powinni czuć odbiorcy przeglądając Twoje treści?
- ustal strategię treści – aby zbudować silny wizerunek marki, konieczne jest tworzenie ustrukturyzowanych, uporządkowanych i spójnych treści. Pamiętaj o komunikacie, jaki chcesz przekazywać,
- działaj regularnie – social media to platformy czasu rzeczywistego. Śledzenie trendów i codzienna aktywność są niezbędne.
Jak robić dobry marketing w social mediach? Kluczowe wskazówki
Jeśli już zaplanowałeś swoją strategię marketingową w social mediach, czas wprowadzić ją w życie. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki jak robić skuteczny marketing w social mediach:
Korzystaj z różnych form publikowania treści
Na przestrzeni ostatnich lat social media diametralnie się zmieniły. Dawniej opierały się jedynie na dodawaniu postów ze zdjęciami. Dziś do dyspozycji są przeróżne formy video, np. Relacje, TikToki czy Reelsy. Daje to nowe możliwości zaprezentowania swojej marki i produktów, więc nie warto z tego rezygnować.
Trzymaj się ustalonej strategii treści
Warto pamiętać, że korzystanie z różnych form publikacji treści nie powinno wpływać na spójność przekazywanego komunikatu. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze ustalenie strategii contentu i tego, jak marka ma być odbierana. Dzięki temu zawsze będzie wiadomo, co publikować.
Nawiązuj relacje z influencerami
Media społecznościowe to platformy wzajemnych relacji. Odzywaj się do influencerów, wysyłaj im darmowe produkty. Influencerom z mniejszymi zasięgami możesz proponować współprace barterowe.
Twórz atrakcyjne wizualnie kampanie reklamowe
Dobra reklama to podstawa. Zadbaj o dobre zdjęcia i filmiki reklamowe. Social media umożliwiają dokładne targetowanie odbiorców. Wykorzystaj to, a jeśli nie potrafisz – nie bój się skorzystać z usług agencji marketingowej.
Sprawdzaj co najbardziej podoba się odbiorcom
Monitoruj efekty swoich działań i to, które z nich w największym stopniu wpływają na sprzedaż.
Podsumowując wpis, marketing w social mediach to jeden z najskuteczniejszych sposobów na docieranie do klientów i zwiększanie świadomości marki. Dobrze wykorzystane media społecznościowe stanowią ogromną siłę sprzedażową.