Przykładów konkursów na Facebooku najlepiej szukać w samym serwisie. Wystarczy wpisać słowo „konkurs” lub hashtag „#konkurs” do wbudowanej wyszukiwarki Facebooka, a po chwili otrzymamy przykłady z życia wzięte pochodzące od marek z różnych branż.

Nim jednak przejdziesz do poszukiwań na Facebooku, polecam Ci przejrzeć przykłady konkursów, które zamieściłam w dzisiejszym wpisie. W dalszej części artykułu znajdziesz także konkretne pytania i zadania konkursowe, które można zadać odbiorcom oraz wskazówki dotyczące tworzenia konkursów na Fb. Zachęcam do przeczytania wpisu 🙂

8 przykładów konkursów na Facebooku

Konkursy na Facebooku przybierają różne formy. Często polegają na szybkich odpowiedziach na proste pytania, ale nie brakuje też konkursów wymagających większej kreatywności i wkładu pracy. Poniżej zamieściłam przykłady konkursów na Facebooku, które są najbardziej powszechne:

Przykład 1. Konkurs na Facebooku na najbardziej kreatywny komentarz

Konkurs na Facebooku przykład 1Dość powszechnym przykładem konkursu na Facebooku jest odpowiedź na pytanie konkursowe w komentarzu. Marki często wykorzystują tę formę, ponieważ pozwala ona na zwiększenie zaangażowania pod postem konkursowym i profilem firmy, a także dotarcie do nowych odbiorców. Osoba, która napisze najlepszy, zdaniem autorów konkursu, komentarz, otrzymuje nagrodę. Pomysł ten wykorzystał na przykład niedawno sklep Empik (zobacz obrazek powyżej).

Przykład 2. Konkurs na Facebooku polegający na przesłaniu odpowiedzi na pytanie

Konkurs na Facebooku przykład 2. Zarówno poprzedni przykład konkursu jak i ten sprowadzają się do odpowiedzi na proste pytanie konkursowe. Różnica jest jednak taka, że niektóre marki wybierają odpowiedzi w komentarzach, a inne – na swojej stronie internetowej. Odpowiedź uczestnika w dedykowanym landing page’u daje firmom dodatkową korzyść – uzyskują od niego dane, takie jak imię i nazwisko oraz adres e-mail. Dzięki temu powiększają swoją bazę mailingową. Formę tę wykorzystała na przykład w jednym ze swoich ostatnich konkursów marka Andros.

Przykład 3. Quiz na temat marki jako konkurs na Facebooku

Dość ciekawym przykładem konkursu na Facebooku jest quiz bądź test wiedzy na temat marki. Formę tę warto wykorzystać wtedy, gdy zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu lojalności klientów wobec marki, a niekoniecznie na dotarciu do nowych odbiorców. Drobne nagrody mogą być przewidziane dla wszystkich uczestników, którzy udzielą poprawnej odpowiedzi na zadane pytania.

Przykład 4. Konkurs na Facebooku na najlepsze opowiadanie lub recenzję

Kolejnym ciekawym przykładem jest konkurs na Facebook polegający na przygotowaniu dłuższej pracy pisemnej. Spotkałam się z różnymi formami, na przykład konkursami na najlepsze opowiadanie związane z marką lub jej produktami czy też najbardziej kreatywną recenzję produktu. Konkursy, w których zadaniem jest napisanie dłuższej pracy, często organizowane są przez wydawnictwa.

Przykład 5. Konkurs na Fb na najlepsze hasło reklamowe

Przykład konkursu na Facebooku - wymyśl hasło reklamoweFajnym przykładem jest też konkurs na Facebooku na najlepsze hasło reklamowe do konkretnej kampanii reklamowej. Jest to nie tylko sposób na zaangażowanie dotychczasowych odbiorców, ale także dotarcie do nowych. Zaangażowanie odbiorców i potencjalnych klientów do aktywnego uczestnictwa w procesie kampanii reklamowej, skupia wokół niej uwagę i zwiększa zainteresowanie marką. Pomysł ten wykorzystał niedawno gabinet zabiegów estetycznych Aesthetic Point.

Przykład 6. Konkurs fotograficzny na Facebooku

Przykład konkursu na Facebooku - najlepsze zdjęcieNie zawsze konkursy na Facebooku opierają się na tworzeniu krótszych lub dłuższych form pisemnych. Coraz częstszym zadaniem konkursowym dla uczestników jest zrobienie zdjęcia. Niedawno tego typu konkurs fotograficzny na Facebooku zorganizowała marka Coccodrillo. Przykład ten można więc potraktować jako inspirację.

Przykład 7. Konkurs video na Facebooku

Przykład konkursu na Facebooku - najlepsze videoWraz ze zwiększeniem popularności formatu video w mediach społecznościowych spowodowanych wprowadzeniem nowych form publikacji, takich jak Rolki i krótkie filmy na Facebooku, coraz częściej zadanie konkursowe polega na przygotowaniu krótkiego video. Video jest dużo bardziej angażujące niż zdjęcie czy komentarz, a ponadto wymaga od uczestnika większego wkładu pracy. Może więc stanowić lepszą reklamę dla marki, a przy okazji, odsieje osoby, które nie chcą się angażować.
Na poniższym obrazku widnieje przykład takiego konkursu autorstwa marki Lilou.

Przykład 8. Konkurs na Facebooku wymagający zakupu produktów

Przykład konkursu na Facebooku z zakupem produktówNa Facebooku często można się też spotkać z konkursami, w których osoby chcące w nich uczestniczyć zobowiązane są do uprzedniego zakupu produktów za określoną kwotę lub zarejestrowania paragonu będącego dowodem zakupu. Dopiero wtedy mogą wykonać zadanie konkursowe. Pomysł ten wykorzystała niedawno marka Eveline Cosmetics. W jej konkursie zadaniem dla uczestników było napisanie opinii o wybranym produkcie. Oczywistą zaletą tego typu konkursów jest bezpośredni zysk, a także zwiększenie świadomości marki.

Przykłady konkursów na Facebooku, które są nielegalne lub niedozwolone

Na Facebooku dość często można się spotkać z konkursami, które łamią zasady serwisu lub też są niezgodne z polskim prawem. Przykłady tego typu niedozwolonych konkursów zamieściłam poniżej:

  1. Konkursy, w których polubienia fanpage’a i udostępnienia posta są jedynym warunkiem udziału. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych z 2009 r. wyłanianie zwycięzcy na drodze losowania wymaga wielu formalności. Ponadto jest niezgodne z regulaminem Facebooka.
  2. Konkursy, w których wymagane jest oznaczanie znajomych. Zgodnie z regulaminem Facebooka w konkursach nie można wykorzystywać połączeń ze znajomymi.
  3. Konkursy łamiące prawa autorskie i naruszające własność intelektualną osób trzecich. W konkursach na Facebooku można wykorzystywać jedynie takie zdjęcia i grafiki, do których mamy prawa, a nie np. dowolne z grafiki Google.
  4. Konkursy bez regulaminu i bez wskazania organizatora. Aby konkurs na Facebooku był legalny, musi posiadać regulamin z przejrzystymi warunkami uczestnictwa i ze wskazanym organizatorem.

Nielegalny konkurs na Facebooku - przykładJeśli planujesz zorganizowanie konkursu na Facebooku, pamiętaj, by zrobić to w sposób legalny i z poszanowaniem zasad serwisu.

Jak znaleźć pomysł i zorganizować dobry konkurs na Facebooku?

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci znaleźć pomysł i zorganizować dobry konkurs na Facebooku dla Twojej marki:

Wskazówka 1. Określ jaki cel chcesz osiągnąć poprzez konkurs na Facebooku

Jasno określony cel pomoże Ci wybrać odpowiednią formę konkursu. Zastanów się więc, na czym Ci najbardziej zależy, czy np. na zwiększeniu świadomości marki w kontekście długoterminowym, szybkiej i bezpośredniej sprzedaży, powiększeniu listy mailingowej, dotarciu do nowych odbiorców, budowaniu lojalności klientów czy też może zwiększeniu zaangażowania na profilu. Gdy już określisz cel, wróć do opisanych przeze mnie przykładów konkursów i zastanów się, która forma może w największym stopniu przybliżyć Cię do celu.

Wskazówka 2. Określ grupę docelową

W zależności od tego, czy kierujesz przekaz do kobiet, czy do mężczyzn, osób starszych czy młodzieży, musisz tak dopasować zadanie konkursowe i nagrody, by to właśnie Twoją grupę docelową zachęcić do uczestnictwa. Jeśli na przykład Twoja marka kieruje ofertę do osób w wieku 50+, zadanie konkursowe polegające na przesłaniu zabawnego video nie będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli jednak chcesz dotrzeć do młodzieży, tego typu zadanie konkursowe może świetnie się sprawdzić.

Wskazówka 3. Uwzględnij charakter i dotychczasową komunikację swojej marki

Szukając pomysłu na konkurs na Facebooku, warto przyglądać się działaniom innych marek, ale przede wszystkim należy pamiętać o charakterze i wartościach własnej marki. Konkurs na Facebooku powinien być zgodny z dotychczasowym sposobem komunikacji firmy z odbiorcami i nie odbiegać zbytnio od swojego dotychczasowego wizerunku.

Wskazówka 4. Obserwuj trendy i wydarzenia

Jeśli Twoja marka może pozwolić sobie na podążanie za trendami, wydarzeniami i sezonowość, wykorzystaj to. Jeżeli konkurs na Facebooku będzie w pewien sposób związany z bieżącymi, gorącymi tematami, jest duża szansa, że będzie się cieszył sporym zainteresowaniem. Ludzie lubią też „wchodzić w nowy sezon”, np. z zimowego w wiosenny, co również warto wziąć pod uwagę. Konkursy nawiązujące do pór roku są angażujące.

Wskazówka 5. Pamiętaj o zasadach i prawie

Jak wspomniałam, konkursy na Facebooku należy tworzyć z uwzględnieniem prawa i regulaminu Facebooka. Przykłady nielegalnych konkursów zamieściłam powyżej. Upewnij się, że Twój konkurs nie łamie zasad i nie zapominaj o regulaminie.

Przykłady ciekawych zadań konkursowych na Facebooka

Na koniec zamieszczam jeszcze przykłady ciekawych zadań konkursowych na Facebooka. Inspiruj się do woli i dostosuj moje pomysły do własnych potrzeb. 🙂

I. Pytania konkursowe wymagające kreatywnej odpowiedzi:

  • Jakie 3 słowa najbardziej kojarzą Ci się z naszą marką?
  • Jaki produkt z naszej oferty polecił był swojej przyjaciółce? Wyjaśnij dlaczego
  • Dlaczego to właśnie do Ciebie powinien trafić nasz kultowy [nazwa produktu]?

II. Zadania konkursowe wymagające napisania krótszej formy pisemnej

  • Stwórz kreatywne hasło reklamowe dla naszej nowej serii produktów
  • Napisz krótką rymowankę o naszym genialnym [nazwa produktu]

III. Zadania konkursowe wymagające napisania dłuższej formy pisemnej

  • Napisz opowiadanie, w którym jednym z głównych bohaterów będzie maskotka naszej marki
  • Napisz bajkę, w której bohaterem jesteś Ty i nasz wybrany produkt
  • Napisz nietuzinkową recenzję naszego produktu

IV. Zadania konkursowe polegające na zrobieniu zdjęcia

  • Pokaż na zdjęciu, jak się czujesz gdy korzystasz z naszych produktów
  • Pokaż, czym jest piękno z [nazwa marki]

V. Zadania konkursowe polegające na nagraniu video

  • Nagraj video, w którym pokażesz jak dobrze się bawisz stosując nasze produkty
  • Nagraj filmik, w którym pokażesz, co oznacza dla Ciebie nasza marka

VI. Przykładowe pytania do konkursowego quizu

  • W którym roku powstała nasza marka?
  • Jak nazywała się nasza pierwsza kolekcja?
  • Podaj slogan naszej marki
  • Który z naszych produktów jest największym bestsellerem?
  • Wymień ambasadorów naszej marki
  • Jakie wartości wyznajemy? Podaj 3
  • Który z naszych produktów przeznaczony jest dla mężczyzn?

Mam nadzieję, że moje dzisiejsze przykłady konkursów na Facebooku i zadań konkursowych okazały się dla Ciebie pomocne i że z powodzeniem wykorzystasz moje wskazówki do przygotowania własnego konkursu. Powodzenia!

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz