Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływ mają różne czynniki, takie jak m.in. jej struktura, szybkość, linki przychodzące czy wiek domeny. Jednym z kluczowych czynników w tej bitwie jest jednak treść, ponieważ Google to właśnie ją stawia na piedestale. 🙂
Aby strona dobrze się pozycjonowała, musi zawierać dużo wartościowej dla użytkownika, a jednocześnie, zoptymalizowanej pod kątem SEO, treści. Co to oznacza w praktyce, jak treść wpływa na pozycje w Google i jak to monitorować? Wszystko wyjaśniam w dzisiejszym wpisie. 🙂
Treść a pozycja strony w wyszukiwarce – jak to działa?
Każda strona jest inna i w zależności od jej tematyki oraz przeznaczenia, będzie się pozycjonować na inne słowa kluczowe.
W tworzeniu treści pod wyszukiwarki najważniejsze jest to, by dana strona była widoczna na najbardziej istotne dla siebie frazy. Na przykład dla sklepu internetowego oferującego skórzane torebki, najbardziej istotną frazą będzie oczywiście fraza „skórzane torebki”, a także jej rozwinięcia, np. „małe skórzane torebki” czy „czarne skórzane torebki”.
Dla sklepu z tej branży wyrażenia te stanowią frazy komercyjne, ponieważ prowadzą na stronę użytkowników planujących zakup tych właśnie produktów.
Jak tworzyć treści zwiększające pozycje strony w Google?
Aby treść podobała się algorytmom Google i tym samym pozytywnie wpływała na pozycję danej strony w wyszukiwarce, warto pamiętać pewnych elementach. Opisuję je poniżej.
Dobór słów kluczowych
Jak wspomniałam wcześniej, najistotniejszą kwestią w tworzeniu treści pod wyszukiwarki, jest zwiększanie widoczności witryny na najistotniejsze dla niej słowa kluczowe. Planując treści na stronę internetową, należy więc dokładnie przeanalizować, jakie frazy mogą przynieść stronie największe korzyści.
W tym celu warto skorzystać z dedykowanych narzędzi, na przykład planera słów kluczowych Google, Google Search Console (do analizy istniejących treści), Ubersuggest czy płatnych rozwiązań, takich jak Keyword Tool czy Ahrefs.
Odpowiednia struktura treści
Teksty przyjazne SEO mają określoną strukturę. Powinny zawierać tytuł, nagłówki oraz akapity. Tytuł (nagłówek H1) jest najważniejszy i musi jasno wskazywać, o czym jest dany tekst. Bardzo istotne to, by w tytule, a także nagłówkach niższego rzędu (H2, H3, H4 itd.), umieszczać słowa kluczowe.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że taka struktura treści jest przyjazna nie tylko wyszukiwarce, ale również użytkownikom. Tak naprawdę to użytkownik strony jest najważniejszy i to dla niego należy tworzyć teksty. W 2023 roku treści przyjazne wyszukiwarkom to przede wszystkim teksty przyjazne ludziom. 🙂
Linkowanie wewnętrzne
W tworzeniu treści pod SEO niezwykle istotne jest również odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Wyjaśniając to na przykładzie przytaczanego wcześniej sklepu ze skórzanymi torebkami, powinien on, między innymi, linkować do najważniejszych kategorii produktowych z firmowego bloga.
W treści linku (anchorze) obowiązkowo powinno znaleźć się istotne dla witryny słowo kluczowe, czyli na przykład „skórzana torebka”.
Ciekawa i merytoryczna treść
Zgodnie z zasadą, że teksty przyjazne SEO, to teksty przyjazne ludziom, warto zadbać o to, by były one ciekawe, angażujące i merytoryczne.
Same słowa kluczowe i podział na nagłówki to bowiem nie wszystko.
Dla zwiększenia atrakcyjności tekstów warto urozmaicać je zdjęciami, obrazami, infografikami czy wykresami.
Decydując się na ten krok otrzymujemy podwójną korzyść – nie tylko podnosimy wartość treści dla użytkowników, ale również zyskujemy w oczach Google. Grafiki i zdjęcia to kolejne miejsca, w których można „przemycać” słowa kluczowa. Służą do tego atrybuty alt i title.
Meta title i meta description
Kolejnym miejscem, w którym warto umieszczać słowa kluczowe, są meta title i meta description. Są to fragmenty kodu witryny, które widzimy w wynikach wyszukiwaniach. Mają one znaczący wpływ na pozycje stron w wyszukiwarce.
Jak monitorować pozycje w Google?
Sprawdzanie widoczności strony na kluczowe dla niej frazy jest niezbędne, ponieważ nawet nieznaczny spadek pozycji może drastycznie odbić się na całym biznesie.
Do monitorowania pozycji fraz w Google administratorzy stron wykorzystują najczęściej Google Search Console. Dla przeciętnego użytkownika to darmowe narzędzie okazuje się zazwyczaj w zupełności wystarczające.
Agencje i specjaliści zarządzający wieloma projektami, korzystają już z bardziej zaawansowanych narzędzi, takich jak na przykład SeoStation. Ręczne sprawdzanie pozycji fraz dla tak wielu stron byłoby bowiem zbyt czasochłonne.
Co robić, gdy zauważymy spadek pozycji?
Jeśli zauważymy spadek pozycji strony na kluczowe dla niej frazy, należy jak najszybciej przejść do działania. Warto sprawdzić aspekty techniczne strony, prześledzić działania konkurencji, zainwestować w artykuły sponsorowane i poprawić jakość treści na stronie.
Ważne jest to, by teksty na stronach internetowych były regularnie aktualizowane i wzbogacane o frazy z największym potencjałem.
Podsumowując wpis, treści mają kluczowy wpływ na pozycje strony w Google. W działaniach SEO niezbędne jest tworzenie wysokiej jakości tekstów, monitorowanie pozycji najistotniejszych fraz i reagowanie w przypadku zauważenia jakichkolwiek spadków.