Pojęcie „family friendly content” jest często niewłaściwie interpretowane. W tym wpisie postanowiłam wyjaśnić więc co dokładnie oznacza ten termin. Z artykułu dowiesz się czym jest (a czym nie jest) family friendly content i kto jest jego odbiorcą. Ponadto przedstawię Ci przykłady family friendly contentu.

Czym jest family friendly content?

Wyrażenie „family friendly content” większości osób kojarzy się z treściami dedykowanymi dzieciom. W dosłownym tłumaczeniu na polski pojęcie to oznacza “treść przyjazną rodzinie”.
Jak wiadomo rodzina to nie tylko dzieci, ale także starsze rodzeństwo, rodzice i dziadkowe. Odbiorcami family friendly contentu są więc nie tylko maluchy, ale także nastolatkowie, młodzi dorośli oraz osoby w średnim i starszym wieku. Książki, filmy, gry czy czasopisma oznaczone adnotacją “family friendly content” powinny łączyć potrzeby i oczekiwania osób z różnych pokoleń.

Tworzenie family friendly contentu nie jest proste. Są to bowiem treści kierowane do bardzo szerokiego grona odbiorców. To wymaga dostosowania przekazu do osób będących na różnym etapie rozwoju intelektualnego. Dodatkową trudnością jest fakt, że odbiorcy Ci wychowywali się w zupełnie innych czasach, mają odmienne doświadczenia, zwyczaje i poczucie humoru.

Najczęstszym błędem w tworzeniu family friendly contentu jest uwzględnianie jedynie gustów i potrzeb dzieci. Produkcje tego typu powinny podobać się
wszystkim członkom rodziny.

Ideą family friendly contentu jest to, by rodzice nie zmuszali się do oglądania filmów, czytania książek czy grania w gry ze swoimi dziećmi, tylko autentycznie czerpali z tego przyjemność. Chodzi o to, by cała rodzina mogła miło spędzać razem czas, oddając się ulubionej rozrywce i by nikt się przy tym nie nudził.

Jak rozwijał się family friendly content

Niektóre produkcje, które zdobyły największą oglądalność wśród rodzin z dziećmi, z założenia wcale nie były im dedykowane. Na przykład program Fear Factor, który miał premierę w 2001 roku, powstał z myślą o mężczyznach lubiących sporty ekstremalne. Jak się potem okazało, dominującą grupą wśród widzów były dzieci.

Dyrektor wykonawczy NBC i ówczesny prowadzący Fear Factor, Jayson Dinsmore powiedział, że dzieci pojawiły się przed telewizorami jako pierwsze, bo uznały program za zabawny. Dopiero później dołączyli do nich rodzice, słysząc chichot swoich pociech z pokojów.

W latach 90-tych popularność family friendly contentu była ogromna. Jeśli tak jak ja dorastałeś w tych czasach, z pewnością pamiętasz seriale takie jak Pełna Chata czy Pomoc domowa. Produkcje te gromadziły przed telewizorami całe rodziny. Każdy, niezależnie od wieku, chciał śledzić losy sympatycznych bohaterów.

Później nastąpił pewien kryzys w tego typu produkcjach. W czasie rozkwitu popularności telewizji kablowej, producenci prześcigali się w szokowaniu widzów i przesuwaniu kolejnych granic. Filmy i seriale przyjazne rodzinom zeszły na drugi plan. Do topowych produkcji można było zaliczyć m.in. Rodzinę Soprano, w której nie brakowało scen przemocy, nagości czy wulgaryzmów.

W związku z coraz większym dostępem do komputerów młodsi widzowie szukali treści dla siebie w internecie, między innymi na YouTube.

Obecnie możemy obserwować ponowny wybuch popularności family friendly contentu. Istnieje kilka teorii na temat tego, co jest tego przyczyną.

Jedną z możliwych przyczyn jest pandemia koronawirusa. Dzieci przez długi czas uczyły się zdalnie, przez co po lekcjach nie były już tak chętne do korzystania z komputerów. Popołudnia i wieczory rodziny spędzały razem, panowało więc większe zapotrzebowanie na rodzinną rozrywkę. Wielu dorosłych przewartościowało też swoje życie, bo zdali sobie sprawę z jego ulotności. Postanowili więc spędzać więcej czasu z dziećmi.

Na ponowny rozkwit family friendly contentu prawdopodobnie miały też wpływ media strumieniowe, takie jak Netflix. Zauważono, że tworzenie contentu przeznaczonego dla całych rodzin zwiększa lojalność odbiorców – rzadziej rezygnują oni z abonamentu. Zwiększył się więc udział tego typu produkcji.

Zasady tworzenia family friendly contentu

Aby stworzyć content, który spodoba się szerokiej grupie odbiorców, trzeba celować w powszechne gusta, wybierać bezpieczne tematy i odwoływać się do uniwersalnych wartości. Ważne by przekaz był prosty i przystępny, tak by wszyscy członkowie rodziny, niezależnie od wieku, mogli go zrozumieć.

W związku z tym, że wśród odbiorców family friendly contentu są dzieci i młodzież, pod żadnym pozorem nie może on zawierać:

• erotyki – zbliżeń w kontekście seksualnym oraz nagości

• przemocy – rozlewu krwi i aktów znęcania się (fizycznego jak i psychicznego)

• przekleństw – słów uznawanych powszechnie za niecenzuralne lub obraźliwe

• dyskryminacji – ze względu na wiek, płeć, rasę, religię i żadnej innej

Najtrudniejsze zadanie polega oczywiście na połączeniu potrzeb starszych i młodszych odbiorców. Trzeba dobrze wyważyć emocje, tak by dzieci zbytnio nie stresowały podczas konsumowania treści, a jednocześnie, by content był na tyle emocjonujący, aby zainteresować dorosłych. Elementy umiarkowanego horroru są więc mile widziane, ale bez przemocy i sadyzmu. Doskonale sprawdza się tradycyjna walka dobra ze złem.

W produkcji family friendly content trzeba też zawrzeć elementy humorystyczne zarówno dla dzieci, jak i starszych widzów.

Zwróć uwagę, że podczas oglądania filmów rodzinnych (na przykład Shreka) dorośli i dzieci śmieją się zupełnie w różnych momentach. Nie chodzi więc o szukanie kompromisów, tylko o tworzenie zdywersyfikowanego przekazu.
Scenarzyści dbają też jednak o to, by w nieoczekiwanych momentach rozśmieszyć równocześnie dzieci i dorosłych. Śmianie się z całą rodziną wzmacnia więzi i dostarcza jeszcze lepszych wrażeń.

Pewnym zabiegiem stosowanym przez producentów w celu skupienia zainteresowania dorosłych, jest wykorzystywanie w filmach postaci ze znanych baśni i bajek. Takich, które starsi znają ze swojego dzieciństwa. Podobnym trickiem jest obsadzanie w dubbingu kultowych aktorów starszego pokolenia. Family friendly content często odwołuje się do nostalgii.

Tworzenie family friendly contentu to trudna sztuka balansowania. Trzeba zawrzeć treści przemawiające zarówno do dzieci jak i dorosłych i wzajemnie je równoważyć.

Korzyści z tworzenia family friendly contentu

Tworzenie family friendly contentu ma wiele zalet. W związku z tym, że jest to przekaz kierowany do szerokiego grona odbiorców, przyciąga on większa liczbę osób. Z założenia z produktów family friendly korzystają całe rodziny, a jak wiadomo klient grupowy przynosi znacznie większe zyski niż klient indywidualny.

Produkty skierowane do całych rodzin mają też pozytywny wpływ na budowanie więzi między jej członkami. Rodziny chętniej spędzają czas razem, zarówno w domu jak i poza nim. To znacznie zwiększa komfort psychiczny, szczególnie u najmłodszych. Coraz bardziej popularne są seanse kinowe przeznaczone dla całych rodzin. Wypad do kina nie musi więc wiązać się z koniecznością zatrudniania opiekunki. Dla dorosłych oglądanie filmów z dziećmi z kolei nie musi oznaczać nudy i poświęcenia.

Korzystny wpływ family friendly contentu na społeczeństwo jest więc nieoceniony.

Kolejną jego zaletą jest możliwość budowania pozytywnego wizerunku firm. Odbiorcy i klienci podświadomie bardziej cenią marki, które reprezentują wartości rodzinne i które tworzą produkty kojarzone z pozytywnymi wartościami (takimi jak dobro, miłość czy zabawa).

Family friendly content – przykłady

Na przestrzeni lat powstało wiele produktów, które można oznaczyć adnotacją family friendly content. Przyjaznych rodzinie jest mnóstwo filmów, programów i seriali, zarówno polskich jak i zagranicznych. Większość kultowych filmów Disneya jest skierowana do dzieci i dorosłych. Family friendly content możemy też znaleźć na płytach niektórych znanych artystów, m.in Taylor Swift.

Poniżej zamieściłam krótką listę tytułów przyjaznych rodzinie z podziałem na rodzaje produkcji:

Seriale:

1. Pełna chata

2. Pomoc domowa / niania

3. Brzydula

4. Miodowe lata

5. Świat według Ludwiczka

Filmy:

1. Kraina lodu

2. Shrek

3. Gwiezdne wojny

4. Król Lew

5. Avengers

Programy:

1. Galileo

2. Jak to działa

3. De facto

Oczywiście tych pozycji można by wymienić znacznie więcej 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz