Facebook Ad Library, czyli Biblioteka reklam to darmowe narzędzie dostarczane przez samą firmę Meta. Jest to miejsce, w którym można odszukać wszystkie reklamy emitowane na platformach giganta.
Dzięki Facebook Ad Library można więc łatwo sprawdzić, jak reklamuje się nasza konkurencja.
Z mojego dzisiejszego wpisu dowiesz się, czym dokładnie jest Facebook Ad Library i jaka jest jego geneza oraz jak wykorzystać to narzędzie do przeglądania reklam konkurencji i ulepszania własnych kampanii reklamowych.
Czym dokładnie jest Facebook Ad Library i po co powstało?
Facebook Ad Library to pewnego rodzaju skarbnica wszystkich reklam emitowanych w produktach Mety, czyli między innymi na Facebooku, Instagramie czy Audience Network. Biblioteka Reklam została utworzona w 2018 r. po to, by zapewnić pełną przejrzystość reklam wyświetlanych w serwisach giganta po aferze Cambridge Analytica.
Początkowo narzędzie nosiło nazwę Facebook’s Ad Archive (Archiwum Facebooka), dostępne było wyłącznie w Stanach Zjednoczonych i zawierało informacje o reklamach o tematyce politycznej. Do Polski i innych krajów Unii Europejskiej trafiło w 2019 r. przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Facebook Ad Library nie jest więc narzędziem stricte dedykowanym marketerom i reklamodawcom i utworzonym po to, by mogli oni podglądać cudze reklamy. Celem jego twórców było zapobieganie nadużywania reklam do szerzenia nieprawdziwych informacji, zaostrzania polaryzacji społecznej oraz zniechęcania do głosowania w wyborach.
Marketerzy i reklamodawcy znacznie jednak na nim skorzystali. Możliwość wyświetlania reklam konkurencji to potężne narzędzie marketingowe.
Jak korzystać z Facebook Ad Library i podglądać reklamy konkurencji?
Aby korzystać z Facebook Ad Library, nie trzeba się nigdzie rejestrować, zakładać konta, czy opłacać subskrypcji. Narzędzie to jest całkowicie darmowe i dostępne dla każdego.
Aby przejść do Facebook Ad Library, należy otworzyć tę stronę. Następnie, konieczne jest uzupełnienie parametrów, takich jak Lokalizacja, Kategoria reklamy, nazwa reklamodawcy (nazwa profilu) lub słowo kluczowe (należy je wpisać w wyszukiwarkę).
Do Biblioteki reklam można się również dostać z poziomu interfejsu Facebooka. Wystarczy przejść na wybraną stronę na Facebooku, odszukać sekcję o nazwie „Transparentność strony”, a następnie kliknąć kolejno: „Wyświetl wszystko” i „Przejdź do Biblioteki reklam”.
Wyświetlanie reklam wybranych stron firmowych na Facebooku możliwe jest więc na dwa sposoby.
Warto wiedzieć, że Facebook Ad Library umożliwia również sprawdzenie eksperymentów z reklamami, jakie przeprowadzają inni reklamodawcy. Przy niektórych reklamach widoczny jest komunikat „Reklama ma kilka wersji”. Oznacza to, że dany reklamodawca przeprowadza testy porównawcze A/B. Aby wyświetlić każdą wersję danej reklamy, należy kliknąć znajdujący się przy niej przycisk „Zobacz szczegóły reklamy”.
Korzystanie z Facebook Ad Library jest banalnie proste i intuicyjne, nie będę więc już rozwijać tego zagadnienia. Zamiast tego przejdę do kluczowej kwestii, a mianowicie do tego, jak wykorzystać narzędzie Facebook Ad Library do ulepszania własnych kampanii reklamowych.
Zalety korzystania z Facebook Ad Library
Wyświetlanie reklam konkurencji ma wiele zalet. Przede wszystkim stanowi dawkę inspiracji i przydaje się, gdy nie mamy pomysłu na własne kampanie. Ponadto dzięki możliwości monitorowania reklam innych marek, i to w dodatku z całego świata, można poznać panujące trendy w swojej branży i w social mediach.
Można więc łatwo przekonać się, jakie formaty, grafiki i przekaz są modne nie tylko w Polsce, ale i w innych państwach. Dużo nowości przychodzi do nas z Zachodu, opłaca się więc przeglądać profile zagranicznych firm ze swojej branży. W ten sposób można zdobyć sporą przewagę nad konkurencją. Wprowadzanie ciekawych rozwiązań z zagranicy, których jeszcze nie ma w Polsce to szansa na to, by się wyróżnić.
Jak wykorzystać Facebook Ad Library, by ulepszyć swoje kampanie reklamowe?
Aby ulepszyć swoje kampanie reklamowe przy użyciu Facebook Ad Library, należy przede wszystkim inspirować się tym, co robią inni i otworzyć się na nowe możliwości. Nie chodzi o to, by kopiować pomysły innych firm, ale by wykorzystać niektóre rozwiązania, dostosować je do swoich potrzeb (i potrzeb swoich odbiorców) i przetestować u siebie. Podstawą skutecznych reklam na Facebooku są przede wszystkim testy i elastyczność.
Polecam wypisać sobie profile konkurencji, zarówno z Polski jak i zagranicy, przejrzeć ich reklamy i wybrać te, które wydają się nam najciekawsze. Warto zwrócić uwagę na to, jakich formatów używają inne marki, np. czy jest to wideo, reklamy karuzelowe, czy też statyczne reklamy graficzne i które najbardziej przykuwają naszą uwagę.
Ponadto polecam przyjrzeć się ogólnym trendom wizualnym, czyli np. modnym stylom oraz sposobowi komunikacji. Warto monitorować, w jaki sposób marki „rozmawiają” ze swoimi odbiorcami, jakim językiem się posługują i jak na dany przekaz reagują ich odbiorcy.
Następnie poszczególne rozwiązania warto przetestować w swoich kampaniach, oczywiście zważając na potrzeby swoich odbiorców. Trudno bowiem wdrażać pomysły marki, która przykładowo, kieruje przekaz do młodzieży, w firmie, której odbiorcami są głównie ludzie starsi.
W celu tworzenia skuteczniejszych reklam na Facebooku wskazane jest korzystanie z opcji testowania A/B. O tym, jak sprawdzać różne wersje tej samej reklamy u konkurencji, pisałam wcześniej.
Czego nie da się sprawdzić w Facebook Ad Library?
W Facebook Ad Library możemy podglądać kreacje reklamowe innych firm. Nie da się jednak sprawdzić budżetów wydanych przez firmy, ani też efektów wyświetlania poszczególnych reklam.
Nie dowiemy się więc ile było kliknięć i konwersji z danej reklamy i jaka była jej stopa zwrotu. Nie uzyskamy też informacji, która reklama danego reklamodawcy okazała się najskuteczniejsza. Dane te dostępne są wyłącznie dla reklamodawców w ich Menedżerze Reklam.
Facebook Ad Library należy więc traktować jako kopalnię inspiracji, z której można czerpać, wyciągać wnioski i tworzyć analizy.
Podsumowując, stworzenie przyciągającej i skutecznej kreacji reklamowej nie jest łatwe. Warto więc inspirować się działaniami konkurencji oraz zagranicznych firm ze swojej branży. Dzięki Facebook Ad Library, który stanowi skarbnicę wszystkich reklam emitowanych w produktach Mety, jest to możliwe.