Zastanawiasz się, jak zwiększyć widoczność twojej strony w Internecie? Odpowiedź jest prosta, tak jak powód, dla którego czytasz ten tekst: wartościowe i angażujące czytelników treści.

Inwestycja, która się zwraca. Dlaczego warto wydać pieniądze na analizę contentową?

Chcesz zbudować lub potwierdzić swój wizerunek eksperta? Spersonalizowany content na twojej stronie internetowej sprawi, że dotrze on bezpośrednio do odbiorcy, na którym najbardziej ci zależy. W ten sposób oferowane przez ciebie usługi i produkty znajdą swoich klientów. Dlaczego więc warto zainwestować w coś takiego, jak analiza contentowa?

  • Poszerzasz swoją grupę docelową. Kluczowe staje się zrozumienie odbiorców¸ a dokładniej tego, co jest najważniejsze dla twoich czytelników/klientów. To z kolei wpływa na decyzje dotyczące treści.
  • Angażujesz swoich klientów – nie tylko tych potencjalnych, ale również obecnych. Analiza contentowa pozwala ci zrozumieć, jakie formaty (artykuł/wideo/infografika) są najbardziej angażujące dla interesujących cię użytkowników.
  • Wiesz, jak planować swoje działania. Otrzymujesz strategię contentową na kolejne miesiące. Planujesz działania tekstowe w oparciu o konkretne dane.
  • Poprawiasz to, co „nie działa” na twojej stronie. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy prowadzi do tworzenia lepszych, bardziej wartościowych treści.
  • Budujesz profesjonalny wizerunek swojej marki.
  • Wypełniasz lukę, jaka powstała między twoimi treściami a przekazem konkurencji. Jak sprostać oczekiwaniom czytelników/klientów? Poprzez identyfikację brakujących tematów lub obszarów, które twoja strona lub blog powinny poruszyć.
  • Zwiększasz konwersję. Zrozumiesz, które treści przekształcają czytelników w klientów (SEO copywriting – czy wiesz, jak pisać teksty wspierające pozycjonowanie?) lub prowadzą do pożądanych działań, pozwalających zoptymalizować ścieżki konwersji.

Dlaczego analiza contentowa jest potrzebna? Wyjaśnia Dominik Fajferek, Head of SEO firmy SEM House: „Analiza contentowa zapewnia zrozumienie jakości, efektywności i zgodności treści z określonymi celami. Poprzez ich badanie i ocenę dowiesz się, jakie działania są niezbędne w zakresie przeprowadzenia strategii content marketingowej, a to tylko podniesienie wartość twojej witryny”.

Dlaczego ja? Dla kogo właściwie przeznaczona jest analiza contentowa?

Jeszcze o tym nie wiesz, ale twój biznes także potrzebuje analizy contentowej – niezależnie od rodzaju prowadzonej przez ciebie działalności. Pomyśl o takiej analizie, jeśli:

  • jako osoba prywatna lub firma działasz w branży e-commerce i zależy ci na zwiększeniu widoczności twoich stron internetowych w wynikach wyszukiwania,
  • twoje domeny odnotowują znaczące spadki w bezpłatnych wynikach wyszukiwania,
  • prowadzisz agencję SEO, której zależy na tworzeniu treści o wysokiej jakości (nie tylko w języku polskim!) oraz na pozyskiwaniu na dużą skalę linków zewnętrznych,
  • jesteś marketerem chcącym budować rozpoznawalność marki.

Jakie narzędzia służą do przeprowadzania analizy contentowej?

Wybór odpowiedniego narzędzia często zależy od specyficznych potrzeb, budżetu i specyfiki projektu. Jakie są najpopularniejsze programy wykorzystywane w analizie contentowej?

  • Google Analytics – ważne narzędzie pozwalające zrozumieć m.in., jak użytkownicy zachowują się na stronie internetowej, które treści są najpopularniejsze, jakie ścieżki konwersji są najskuteczniejsze.
  • SENUTO – platforma do analizy SEO: analiza słów kluczowych, audyt konkurencji i monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Surfer SEO – optymalizacja treści na podstawie najlepiej rankujących stron w wyszukiwarkach.
  • SEMrush – nie tylko narzędzie SEO, platforma oferuje m.in. audyt treści, śledzenie pozycji słów kluczowych i analiza backlinków.
  • Ahrefs [wymowa nazwy zależna od SEOwca!] – narzędzie skoncentrowane na SEO, zapewnia także m.in. audyt treści, analizę linków i śledzenie słów kluczowych.
  • Screaming Frog SEO Spider – pomoc w audycie treści i identyfikacji problemów technicznych na stronie.

Przywołane narzędzia są istotne, ale najważniejsze jest oczywiście umiejętne wykorzystanie zgromadzonych dzięki nim danych do poprawy i treści do osiągnięcia zamierzonych celów. Jeśli dotarłeś/aś do tego miejsca, analiza contentowa jest właśnie dla ciebie! Content is King!

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz