Trudno wyobrazić sobie strategię marki czy firmy bez przygotowanego planu marketingowego. Jego nieodłącznym elementem jest content. Tylko na czym właściwie polega content marketing i czy zawsze warto po niego sięgać? Sprawdź, czy content marketing jest dobrym rozwiązaniem w przypadku Twojej marki.

Co to jest content marketing?

Tłumacząc dosłownie to pojęcie, otrzymamy po prostu marketing treści. I choć treść bardzo często sprowadzana jest do słowa pisanego, to nie jest to do końca zgodne z prawdą. Content jest pojęciem o wiele szerszym, bo w końcu treść zawiera niemal każdy przekaz, i ten w formie wideo, i ten graficzny, a nawet “słuchany”. Idąc tym tokiem rozumowania treścią będzie więc zarówno artykuł, podcast, grafika, jak i wideo. Niemal ile formatów, tyle różnych rodzajów treści.

Czy jednak content marketing może być dowolną treścią? Niekoniecznie. Przede wszystkim musi ona nieść odbiorcy wartość. Powinna być więc realnie przydatna, odpowiadać na jakieś pytania czy pragnienia użytkownika. Co więcej, content marketing to wyrażenie, które składa się z dwóch słów. To drugie to “marketing”, a to już świadczy o tym, że mówimy o zaplanowanych działań. Realizacja nie jest więc celem samym w sobie, treść która powstaje, trzeba jeszcze podać dalej. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie ma jej dystrybucja.

Strategia content marketingu – od czego zacząć?

Marki bardzo często produkują wideo czy prowadzą blog bez wcześniejszego planu. I choć te działania zazwyczaj są jak najbardziej zasadne, to przede wszystkim muszą być przemyślane. Od czego więc zacząć? Od poznania swoich odbiorców i ich potrzeb. Dopiero, gdy wiesz, kim są Twoi odbiorcy, możesz zaplanować komunikację, którą do nich skierujesz. Będziesz wiedzieć, jak mówić, ale i gdzie. W końcu jeśli chcesz komunikować się do osób 50+ to prowadzenie profilu na Instagramie niekoniecznie będzie dobrym pomysłem. Jednak żeby to wiedzieć, musisz najpierw to sprawdzić.

Kiedy poznasz już swoich odbiorców, to będzie mógł dobrać przekaz i formaty, którymi posłużysz się w komunikacji.

Pamiętaj, że content marketing można mierzyć!

Choć działania contentowe uznawane są zazwyczaj za miękkie lub typowo świadomościowe, to również można je mierzyć. Owszem, najczęściej celem content marketingu jest budowa świadomości i wizerunku marki, ale nie tylko. Odpowiednio zaplanowane działania mogą też wspierać sprzedaż. Aby jednak to sprawdzić, musisz ustalić wskaźniki efektywności.

Załóżmy, że prowadzisz blog firmowy, którego celem jest ukazanie Twojej marki jako eksperta w danej dziedzinie i pozyskanie ruchu organicznego z wyszukiwarki. W tym celu Twoje artykuły muszą zostać oczywiście zoptymalizowane na konkretne słowa kluczowe. Nie wystarczy jednak je tworzyć i publikować. Musisz weryfikować ich wartość, zarówno dla CIebie, jak i użytkownika.

Jak to zrobić? To proste. Sprawdzaj statystyki swojego bloga. Znajdziesz odpowiedź na pytanie, które artykuły są najchętniej czytane, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu, a także czy przechodzą z nich na inne podstrony. To cenne informacje, które możesz później wykorzystać. Analizować możesz także inne formy content marketingu,jak chociażby wideo czy podcast.

Czy content marketing sprawdzi się w każdej firmie?

Trudno wyobrazić sobie budowanie świadomości marki bez jakiejkolwiek formy content marketingu. Oczywiście możesz zainwestować wszystko w reklamy płatne, ale najczęściej i tu będziesz potrzebować sugestywnej kreacji graficznej. Nawiązanie relacji z odbiorcami bardzo często sprowadza się do ich edukacji, udzielania porad czy oferowania rozrywki. A bez contentu zrobić to będzie niezwykle trudno. W takich działaniach warto współpracować z doświadczonymi specjalistami – np. agencjami takimi jak Kohai.pl specjalizującymi się w content marketingu.

Napisz komentarz