Tradycyjne formy reklam coraz bardziej są nudzące, niż angażujące, nie można tego jednak powiedzieć o artykułach sponsorowanych, które ostatnio stały się, można nawet powiedzieć, najważniejszym narzędziem w nowoczesnym marketingu. Dają one możliwość promocji, jak również pomagają czytelnikowi zdobyć nowy wgląd w temat, i może w ten sposób przekonać go do wspomnianej usługi czy produktu. Koniec końców to co najważniejsze to uwaga konsumenta, to i jeszcze więcej (korzyści, zasady, miejsca, koszty, pomiary) przedstawimy wam w tym artykule.
Czym jest artykuł sponsorowany?
Artykuł sponsorowany to taka cicha reklama zawarta w blogu, poście czy czymkolwiek innym co możemy znaleźć w internecie. W publikacji takiej skupiamy się na przekazaniu odbiorcy prawdziwej wiedzy i informacji na dany temat, nie rzucając sloganami prosto w twarz. Daje nam to przewagę, że odbiorca nie odbiera naszego artykułu jako kolejnej reklamy, ale jako coś, co może być warte przeczytania w całości.
Rodzaje artykułów sponsorowanych:
- Artykuły eksperckie: tworzone we współpracy ze specjalistami z danej branży, prezentujące dokładne i analityczne spojrzenie
- Artykuły nawiązujące: artykuły skupiające się na temacie, lekko nawiązujące czy sugerujące daną markę czy, produkt Artykuły reklamowe: bezpośrednie, bardzo podobne do klasycznej reklamy i zazwyczaj oznaczone tagiem “sponsorowane”
Jest wiele różnic pomiędzy reklamą i artykułem sponsorowanym, najważniejsze jest to, aby pamiętać, że artykuł sponsorowany powinien być naturalnym i subtelnym dopełnieniem istniejącej już treści, nie przerywać konsumpcji użytkownika, lecz dopełniać ją. Spełniając określone standardy, oznaczenie i dobrze wybrany portal, artykuł taki zbuduje zaufanie czytelników.
Dlaczego warto inwestować w artykuły sponsorowane?
Jeżeli nadal uważasz, że artykuły sponsorowane nie są aż tak atrakcyjne, zobaczmy jakie korzyści możemy mieć właśnie z takich artykułów. Pierwsze słowo, jakie rzuca się na usta w tej branży to oczywiście SEO, możemy spodziewać się naturalnie budującego się profilu linków i lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Co idzie w parze? Rozpoznawalność marki! Kiedy wasze produkty czy usługi pojawiają się na renomowanych portalach, nie tylko zyskacie nowych klientów, ale również wasza marka zacznie być utożsamiana z danymi produktami czy stronami, daje to dobry autorytet.
Wybierając odpowiednie portale do promocji, można całkiem dokładnie wybrać grupę odbiorców, w szczególności tych, którzy szukają produktu czy usługi na dany temat. Oglądając szanowany blog o np. wędkarstwie, o wiele bardziej prawdopodobne jest to, że dana osoba kupi wędkę czy przynętę, o której mowa jest w artykule (oczywiście pozytywnie), niż sama będzie szukać na innych stronach. Nawet jeśli osoba nie będzie zainteresowana zakupem, kliknie link i zobaczy, co oferuje nasza strona, co wiąże się ze zwiększeniem ruchu na stronie i budowaniem wizerunku marki na przyszłe zakupy.
Jak napisać skuteczny artykuł sponsorowany?
Najważniejsze jest, aby wiedzieć jakim językiem posługują się nasi odbiorcy i jaka jest nasza grupa docelowa. Na podstawie tego, możemy dobrać odpowiednie słowa kluczowe przemawiające do wyszukiwań grupy odbiorców, jaki mają problem i jak go rozwiązać.
Przykładowa struktura artykułu sponsorowanego:
- Przyciągający nagłówek – aby wzbudzić ciekawość czytelnika
- Angażujący wstęp – prezentujący wartość z przeczytania np. artykułu
- Wartościowa treść główna – dużo potrzebnych i korzystnych informacji
- Strategiczne umieszczenie linków – najlepiej w naturalnych miejscach, gdzie czytelnik będzie zaciekawiony co zobaczy w danym linku
- Przekonujące zakończenie z CTA – które zachęci do dalszego działania
Tworzenie takiego artykułu to nie tylko pisanie, ale również staranie się zrozumieć odbiorcę, dostosowując ton, zdjęcia i grafiki. Wszystko to wpływa na SEO. Dobrym pomysłem będzie również zastosować model AIDA, który sprawi, że zainteresowanie zmieni się w akcję.
Gdzie publikować artykuły sponsorowane?
Na polski rynek znajdziemy wiele różnych platform do artykułów sponsorowanych.
Najpopularniejsze i najlepiej oceniane to:
- WhitePress – dobre narzędzia do planowania kampanii i szeroka sieć wydawców
- Collaborator – pozwala tworzyć długoczasowe relacje z wydawcami a dodatkowo umożliwia dokładną analizę postępów i wskaźników
- Linkhouse – możliwość negocjacji cen, duża baza portali
Kryterium | WhitePress | Collaborator | Linkhouse |
Baza wydawców | Ponad 100 000 portali | Ponad 37 000 zweryfikowanych wydawców | Ponad 72 000 wydawców |
Funkcjonalność i interfejs | Rozbudowane filtry i metryki SEO | Prosta obsługa. Szybkie wsparcie techniczne | Narzędzia analityczne. Możliwość szybkiego publikowania linków w istniejących treściach |
Filtry i wyszukiwanie | Zaawansowane filtry: ruch, DR, TF, SSL, szybkość publikacji | Bardzo rozbudowane filtry with over 40 filtering options | Podstawowe filtry SEO |
Integracje | WordPress, Ahrefs, Semrush, Senuto | Google Analytics, Search Console, Ahrefs,Similarweb, MOZ, Majestic | Ahrefs, Majestic, Surfer, Semrush, Semstorm, Senuto |
Wsparcie klienta | Bardzo dobre | Bardzo dobre | Dobre |
Kontrola publikacji | Reklamodawca ma 2 dni robocze na zatwierdzenie. Możliwość zgłoszenia poprawek do publikacji | Reklamodawca ma 3 dni (72 godziny) od momentu zgłoszenia publikacji na jej weryfikację i decyzję: zatwierdzenie lub zgłoszenie poprawek. | Reklamodawca ma 3 dni robocze na zgłoszenie ewentualnych poprawek po otrzymaniu informacji o publikacji. |
Idealne dla | Agencji SEO, dużych firm, międzynarodowych kampanii | Małych i dużych firm, specjalistów SEO, marketerów i freelancerów | Specjalistów SEO, agencji i początkujących |
Można również pracować z wydawcami bezpośrednio, aczkolwiek wymaga to on nas o wiele więcej pracy, nie tylko sprawdzenie tematyki i zgodności z branżą, ale również wiele metryk takich jak: Domain Rating, Trust Flow, Citation Flow itp. Podejście osobiste umożliwia dobre rezultaty, lecz trzeba przemyśleć czy dodatkowe godziny i stres są tego warte, biorąc pod uwagę, że platformy takie jak np. Collaborator mają dostęp do wszystkich tych wskaźników, jak również integrację z Ahrefs czy Majestic (są to narzędzia do analizy profili konkurencji).
Ile kosztują artykuły sponsorowane? Ceny i modele rozliczeń.
Istnieje kilka ważnych metryk wpływających na cenę takiego artykułu, na czym trzeba się skupić to: zasięg portalu, autorytet, branża, sezonowość oraz oczywiście forma samego artykułu.
Cena | Charakterystyka | |
Małe blogi i strony | 10 – 50 zł | Niewielka liczba odwiedzających, ograniczony zasięg. Można znaleźć wiele małych serwisów, które oferują publikację od 10 zł netto. |
Portale lokalne i regionalne | 300 – 1700 zł | Średni zasięg, mogą umożliwić dobrą widoczność w wynikach lokalnych. Mniej znane regionalne serwisy wyceniają publikację od 300 zł, a popularne zaczynają się od 600 zł. |
Portale tematyczne i branżowe | 200 – 2000 zł | Dokładny dobór odbiorców, wysoka skuteczność. Publikacje specjalistyczne od profesjonalistów często zaczynają się od 2000 zł i sięgają nawet 10 000 zł. |
Duże portale ogólnopolskie | 2000 – 10 000 zł | Bardzo wysoki zasięg i autorytet redakcji. Topowe polskie portale zaczynają się od minimum 2000 zł. |
Mierzenie efektów artykułów sponsorowanych
Dobrym początkiem do analizy będzie zapoznanie się z Google Analytics i Search Console, dają one możliwość śledzenie wejść z domen i pozycjonowania słów kluczowych. Są oczywiście jeszcze szczególne metryki, na które trzeba zwrócić uwagę mi. Liczba odsłon, ruch przekierowany, współczynnik konwersji, czas na stronie. Każda z tych metryk jest ważna i może wskazać które elementy promocji potrzebują ulepszenia, a które spisują się dobrze.
Wszystkie te analizy dają nam wartościowe informacje o aktualnej kampanii i pomagają zdecydować, na czym skupić się przy przyszłych promocjach. Ważne jest wiedzieć która treść wymaga optymalizacji, jak również co najlepiej wpływa na widoczność marki, wszystkie te czynniki są bardzo ważne dla sukcesywnej kampanii.
Przykłady skutecznych artykułów sponsorowanych
Artykuł Ekspercki
Marka technologiczna nawiązała współpracę ze znanym recenzentem/popularnym portalem technologicznym, aby zrobili recenzję produktu i opisali jego zastosowania w życiu codziennym. Wzmocniło to zaufanie odbiorców i wzbudziło zainteresowanie.

Subtelny Artykuł Nawiązujący
Bloger kosmetyczny podczas opowieści o dobrej jakości kosmetykach wymienia składniki i najważniejsze aspekty danego rodzaju kremów. Krem nasz podkreśla zawartość tych ważnych składników i pojawia się podczas wyszukiwania “kremy ze składnikiem …” budując ruch organiczny dla naszej strony.

Artykuły reklamowe
Sieć sklepów sportowych promowała nową dostawę obuwia piłkarskiego – szeroki wybór modeli, topowe marki i konkurencyjne ceny. Kampania miała na celu zwiększenie ruchu w sklepie stacjonarnym oraz przyciągnięcie lokalnych klientów.

Artykuły sponsorowane w szerszej strategii content marketingowej
Media i obecność na social media w tych czasach jest kluczowa. Artykuły sponsorowane idealnie wpasowują się w długoterminową strategię i pozwalają nie tylko rozwijać markę, czy zyskiwać nowych klientów, ale również mają bardzo pozytywny wpływ na PR, w szczególności pokazując zaangażowanie i obecność marki wśród danej grupy odbiorców. Cykliczne promocje i publikacje pozwalają na uzyskanie wiernego klienta, który będzie oczekiwać nowych wiadomości czy promocji swojej “ulubionej” marki. Buduje to profesjonalną narrację, która będzie doceniona nie tylko przez klientów, ale również otwiera możliwości na przyszłe współprace.
Aspekty prawne artykułów sponsorowanych
Bardzo ważne jest, aby pamiętać o prawie treści sponsorowanych, jako że jest ono inne w każdym kraju. W Polsce obowiązkowe jest, aby powiadomić odbiorcę, że artykuł jest sponsorowany, wystarczy do tego zwykłe oznaczenie czy tag “Artykuł sponsorowany” lub “Reklama”, jest to coś, co trzeba zdecydowanie zapamiętać i skonsultować ze specjalistą, jako że brak takiego oznaczenia może skutkować karami finansowymi od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Dodatkowo klienta trzeba traktować z szacunkiem, jako że często klient będzie wybierać markę, której ufa, nawet jak musi zapłacić trochę więcej. Trzeba unikać wprowadzania w błąd czy nieprawdziwych danych a wszystkie rekomendacje opierać na rzetelnych danych i testach. Dobrze pokazywać transparentność marki, etykę reklamy i współpracę. Odbiorcy to docenią i na pewno przyniesie to pozytywne efekty kampanii.
Podsumowanie
Artykuły sponsorowane są naprawdę użyteczne do generowania ruchu i konwersji klientów. Jest to przyszłościowa inwestycja, dająca nie tylko szansę promocji ale również rozwinięcia PR marki. Potrzeby odbiorców i algorytmy wyszukiwarek często się zmieniają, ale porządne artykuły zawsze będą dobrym źródłem wiedzy i promocji marki, inwestycja ta jest często uważana za długotrwałą i przynoszącą długofalowe korzyści. Warto jest sprawdzić jak zadziała to dla naszej marki, i co będzie przynosić najlepsze efekty, na podstawie tego rozwijać promocję i szukać witryny która zgromadzi najwięcej odbiorców docelowych.
Artykuł przygotowany przez partnera strony.