Facebook umożliwia prowadzenie transmisji na żywo, czyli tak zwanych „lajwów”. Dzięki temu widzowie mogą oglądać na swoich komputerach i smartfonach transmisje z przeróżnych wydarzeń, występów czy spotkań. Co więcej, mogą to robić praktycznie z dowolnego miejsca na świecie.

Z mojego dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak prowadzić, oglądać, komentować oraz udostępniać transmisje na Facebooku. Ponadto dzielę się z Tobą wskazówkami, jak radzić sobie z tremą i co zrobić, by transmisję na żywo obejrzało jak najwięcej osób. Zachęcam Cię do przeczytania kompleksowego poradnika.

Transmisje na żywo na Facebooku – gdzie można je prowadzić?

Baner z ebookiemTransmisje na żywo można prowadzić w różnych miejscach na Facebooku – na stronach firmowych, w grupach oraz podczas wydarzeń. Prowadzenie transmisji na stronie firmowej wygląda nieco inaczej, niż w grupie czy w wydarzeniu. Przede wszystkim zapewnia większą liczbę funkcji i narzędzi.

Umożliwia chociażby crosspostowanie na innych stronach. Crosspostowanie polega na wzajemnym publikowaniu lajwów pomiędzy stronami, które wcześniej w ustawieniach dodały się nawzajem.

Ponadto prowadzenie transmisji na stronie firmowej daje wgląd do szczegółowych statystyk w Creator Studio. Umożliwia też dokładniejsze targetowanie odbiorców. Twórca może np. ograniczyć dostęp do transmisji do jedynie tych osób, które należą do konkretnej grupy wiekowej lub lokalizacji geograficznej.

Jak prowadzić transmisje na Facebooku? Wskazówki techniczne i instrukcje

Transmisje na Facebooku można prowadzić dwojako – albo wykorzystując telefon, albo podłączając kamerę z oprogramowaniem. Pierwszy sposób jest oczywiście zdecydowanie prostszy. Oba sposoby szerzej opisałam poniżej.

Prowadzenie transmisji na żywo przy użyciu smartfona

Do przeprowadzenia transmisji na Facebooku wystarczy dowolny telefon z oprogramowaniem Android lub iOS oraz oczywiście – aplikacja Facebook. Aby rozpocząć transmisję na żywo, należy wykonać kolejno poniższe kroki:

  1. w aplikacji Facebook przejść do danej strony, grupy, profilu lub wydarzenia, czyli do miejsca, w którym chcemy opublikować transmisję,
  2. odszukać i kliknąć przycisk „Na żywo” znajdujący się u dołu edytora postów,
  3. dodać opis do lajwa i opcjonalnie: oznaczyć znajomych, zameldować się w lokalizacji lub dodać nastrój bądź aktywność,
  4. wybrać opcję „Rozpocznij transmisję wideo na żywo”.

W momencie, gdy będziemy chcieli zakończyć transmisję, wystarczy kliknąć opcję „Zakończ”.

Warto mieć na uwadze, że jakość transmisji będzie zależała od szybkości internetu. Dlatego też przed rozpoczęciem live’a należy upewnić się, że mamy dobre i stabilne połączenie internetowe. W przeciwnym razie może dojść do zakłóceń a nawet – całkowitego przerwania transmisji. W miarę możliwości sugeruje się korzystanie z sieci Wi-Fi, zamiast transferu danych komórkowych.

Prowadzenie transmisji na Facebooku z poziomu smartfona może być kłopotliwe z uwagi na trudności z ustabilizowaniem obrazu. I na to jest jednak rozwiązanie – wystarczy skorzystać ze statywu.

Prowadzenie transmisji na Facebooku przy użyciu kamery i oprogramowania

Jak wspomniałam wcześniej, prowadzenie transmisji na Facebooku przy użyciu kamery jest nieco bardziej skomplikowane. Wymaga bowiem skorzystania ze specjalnego oprogramowania do transmisji strumieniowej, czyli tzw. kodera.

Niektóre programy tego rodzaju są bezpłatne, za inne z kolei trzeba zapłacić.

Po podłączeniu kamery i oprogramowania do transmisji strumieniowej konieczne jest użycie narzędzia Live Producer na Facebooku. Jest to stosunkowo nowa „część” Facebooka, która umożliwia prowadzenie transmisji na żywo z poziomu komputerów stacjonarnych i laptopów. Link do narzędzia znajdziesz tutaj.

Jak prowadzić sprzedażowe transmisje na Facebooku? Wskazówki praktyczne i marketingowe

Podczas transmisji na żywo Facebook umożliwia przedsiębiorcom sprzedaż produktów. Live’y to skuteczna forma sprzedaży szczególnie w branży odzieżowej. Zatem jeśli prowadzisz butik odzieżowy, a nie sprzedajesz na Facebooku na żywo, z pewnością wiele tracisz. Zyskuje za to Twoja konkurencja.

Aby sprzedaż produktów podczas transmisji na żywo na Facebooku była możliwa, konieczne jest posiadanie sklepu na Facebooku. Przeprowadzenie lajwa sprzedażowego od strony technicznej raczej nie powinno sprawić problemów. Szczegóły jak to zrobić znajdziesz tutaj.

Zdecydowanie większym wyzwaniem jest samo wystąpienie oraz dobre przedstawienie produktów. Poniżej znajdziesz przydatne wskazówki dotyczące prowadzenia sprzedażowych transmisji na Facebooku.

Sprzedażowe transmisje na Facebooku – przydatne wskazówki

Znajdź odpowiednie miejsce – postaraj się znaleźć najładniejsze miejsce w swoim biurze lub butiku. Przede wszystkim jednak zadbaj o porządek w nagrywanej przestrzeni. Możesz też ozdobić ją jakimiś gustownymi dodatkami, np. żywymi kwiatami. Grunt to, żeby wszystko wyglądało estetycznie i profesjonalnie.

Zrób live testowy – jeśli dotąd nie tworzyłeś transmisji na żywo, lepiej przeprowadź najpierw live testowy. W tym celu zmień ustawienia prywatności, tak byś tylko Ty mógł zobaczyć swój performance. Sprawdź, czy wszystko działa od strony technicznej i wizualnej. Zwróć uwagę na takie aspekty jak głośność transmisji, hałasy w tle czy kąt ustawienia kamery.

Wybierz osobę do pomocy – podczas pierwszego live’a szczególnie przyda Ci się wsparcie. Warto mieć osobę, która w czasie transmisji będzie odpowiadać na pytania potencjalnych klientów zadawane w komentarzach. Warto też poprosić znajomych o to, by celowo pisali komentarze pod transmisją. Dzięki temu live będzie cieszył się większym zainteresowaniem, a to z kolei zadziała jak magnes na potencjalnych klientów. Z reguły tak jest, że gdy widzimy że dana marka czy produkt cieszy się popularnością, prędzej jesteśmy skłonni jej zaufać.

Skup się na pokazaniu produktu – jeśli masz tremę i boisz się, jak odbierze Cię publika, skup się na tym, że główną rolę w Twojej transmisji mają odegrać produkty. Czasami nie trzeba zbyt wiele mówić. Jeśli sprzedajesz ubrania, możesz po prostu robić za „żywego manekina”. Pokaż jak ubrania wyglądają na Tobie i jak pracuje tkanina i informuj jedynie o kluczowych właściwościach produktu. Nie skupiaj się na tym, by zabawiać publikę.

Wyznacz pracownika – jeśli nie czujesz się na siłach na wystąpienie na żywo przed obcą publiką, nie musisz się do tego zmuszać. Są osoby, które mają do tego naturalne predyspozycje. Pamiętaj, że wbrew powszechnej opinii nie zawsze trzeba wychodzić ze swojej strefy komfortu. Wręcz przeciwnie, o swój komfort warto dbać i go chronić. Jeśli więc zatrudniasz pracowników, możesz oddelegować zadania, które Ci nie pasują. Mogą to być właśnie live’y na Facebooku.

Nie bądź nachalnym sprzedawcą – częstym błędem osób prowadzących transmisje sprzedażowe na Facebooku jest nachalne wciskanie produktów. Oczywiście używanie języka korzyści to podstawa. Należy jednak mówić wyłącznie o konkretnych i rzeczywistych korzyściach danego produktu, a nie używać pustych sloganów takich jak „świetny produkt” czy „najwyższa jakość”.

Jak oglądać transmisje na Facebooku?

Oglądanie transmisji na Facebooku wybranych twórców jest banalnie proste. Co więcej, aby to robić nie trzeba nawet posiadać konta w serwisie. Transmisję można obejrzeć bezpośrednio z łącza URL lub z poziomu witryny i bloga, na których dany twórca je osadził.

Co ciekawe, oglądanie transmisji na żywo na Facebooku możliwe jest także na telewizorze. W tym celu wystarczy pobrać aplikację Facebook Watch dla odbiorników telewizyjnych i przesłać transmisję bezpośrednio na telewizor.

Jak odszukiwać transmisje na żywo na Facebooku?

Odnajdywanie transmisji na Facebooku również jest banalne proste i wygodne. W tym celu należy ponownie wykorzystać nowy „organizm” serwisu, czyli narzędzie Facebook Watch.

Aby do niego przejść, po otwarciu „Aktualności” należy odszukać zakładkę o nazwie „Watch”. Znajduje się ona w kolumnowym menu po lewej stronie. Następnie należy kliknąć pozycję „Na żywo”.

W Facebook Watch można odszukiwać konkretne filmy po tytułach, nazwach profili twórców oraz po tematach. W sekcji „Transmisje na żywo dla Ciebie” można też znaleźć lajwy, które według algorytmów Facebooka powinny nas zainteresować.

Jak udostępnić transmisję na żywo na Facebooku?

Jeśli spodobał Ci się jakiś live, możesz go udostępnić. W ten sposób podzielisz się z innymi wartościowymi informacjami. Transmisję na żywo można udostępnić w różnych miejscach Facebooka – na swojej prywatnej tablicy, w relacji, w Messengerze. Można też skopiować link i udostępnić go poza Facebookiem. Istnieje też opcja umieszczenia transmisji na swojej stronie internetowej przy pomocy funkcji „Osadź”. Wszystkie te opcje znajdują się w jednym miejscu.

Wystarczy tylko wybrać daną transmisję i kliknąć znajdujący się pod nią przycisk „Udostępnij” z ikoną strzałki. Następnie pojawią się opcje do wyboru opisane przeze mnie powyżej.

Jak komentować transmisję na żywo na Facebooku?

Komentowanie transmisji na żywo również jest banalnie proste. Wystarczy tylko kliknąć pod daną transmisją przycisk „Komentarz”, napisać coś i kliknąć „Enter”. Co ciekawe, Facebook umożliwia komentowanie transmisji na żywo z efektami. Do komentarzy można dodawać różne naklejki, nawet z własnym avatarem.

Jest to fajna opcja, ponieważ zwiększa prawdopodobieństwo, że nasz komentarz zostanie zauważony przez prowadzącego transmisję i uzyskamy odpowiedź na ewentualne pytanie.

Mam nadzieję, że mój obszerny poradnik dotyczący korzystania z transmisji na Facebooku okazał się dla Ciebie pomocny i że znalazłeś w nim wszystkie niezbędne informacje, których szukałeś. Jeśli tak się nie stało, napisz pytanie w komentarzu, a postaram się na nie odpowiedzieć.

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz