Osoby, które lubią niespodzianki, mogą zamówić sobie tzw. surprise box / mystery box, czyli tajemnicze pudełko. Jak sama nazwa wskazuje, jest to pudełko, którego zawartość jest tajemnicą.

Pudełka te można znaleźć w wielu miejscach w sieci (np. na Allegro, Etsy, AliExpress czy Amazon) i w ofercie niektórych sklepów internetowych. Tego, na czym dokładnie polega idea surprise box, dowiesz się z mojego dzisiejszego wpisu.

Co to jest surprise box?

jak pisać i pozycjonować bloga ebookSurprise box lub inaczej mystery box to pudełko-niespodzianka. Surprise boxy można znaleźć u wielu sprzedawców np. na Allegro, Etsy, AliExpress czy Amazon, jak i w ofercie niektórych znanych marek i sklepów internetowych. Mystery boxy są zdecydowanie bardziej popularne na Zachodzie niż u nas, ale również w Polsce panuje spore zainteresowanie tego typu produktami (zwłaszcza wśród młodych osób).

Zawartość tajemniczego pudełka reprezentuje określoną wartość. Na przykład, kupując surprise box za 100 zł, otrzymujemy produkty o wartości 100 zł. Tak to przynajmniej powinno z założenia działać. Niestety w rzeczywistości bywa różnie. 😉

Zawartość pudełka pozostaje niewiadomą, aż do momentu dostawy.

Skąd wzięła się popularność surprise boxów?

W rozpowszechnieniu trendu kupowania pudełek-niespodzianek największy udział mieli influencerzy z Youtube’a i TikToka. Marki wydały kolosalne budżety na kampanie z idolami młodzieży, dzięki czemu trend ten szybko stał się viralem. Mnóstwo filmików pokazujących tzw. unboxing ma po kilka milionów wyświetleń.

To dlaczego surprise boxy tak szybko zdobyły popularność, można tłumaczyć również przez aspekt psychologiczny. Ludzie od zawsze lubili dostawać niespodzianki, mimo że istnieje z tym związane ryzyko rozczarowania. Ryzyko to jednak jeszcze bardziej podsyca przyjemny dreszczyk emocji. Nie ma bowiem nic lepszego od otrzymania niespodzianki, która w ostateczności okazuje się strzałem w dziesiątkę. To działa trochę jak hazard.

Po co marki tworzą pudełka-niespodzianki?

Być nurtuje Cię pytanie, po co w ogóle powstała idea tworzenia surprise boxów. Dla sprzedawców i marek jest to bardzo wygodna opcja. Dzięki niej łatwiej im sprzedać mniej chodliwy towar i produkty, które niepotrzebnie zalegają na magazynowych półkach.

Drugą korzyścią dla firm jest możliwość szybkiej promocji. Jak wspomniałam wcześniej, akcje z otwieraniem mystery boxów cieszą się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Działa tutaj wspomniany aspekt psychologiczny. Jest to też stosunkowo łatwy sposób na promocję w porównaniu do innych, bardziej skomplikowanych kampanii reklamowych. Wystarczy bowiem rozdać surprise boxy influencerom i polecić im zrobienie unboxingu, a wieść o produktach szybko się rozniesie.

Czego można się spodziewać po mystery boxach?

Fakt, że zawartość pudełka-niespodzianki nie jest znana, nie znaczy, że nie możemy mieć wobec niej pewnych oczekiwań. Kupując mystery box o wartości np. 300 zł powinniśmy dostać pudełko z produktami o dokładnie tej wartości. Niektórzy sprzedawcy oferują mystery boxy z produktami konkretnej marki. W takim wypadku również mamy prawo oczekiwać dokładnie takich produktów, a nie akcesoriów innej marki czy podróbek.
Jeśli oferta nie odpowiada rzeczywistej zawartości, jako klienci mamy prawo dochodzić swoich praw.

Polskie prawo jasno zabrania oszukiwania i wprowadzania w błąd konsumentów. Jeśli towar jest niezgodny z treścią oferty, klient ma prawo złożyć reklamację lub zwrócić produkt bez podania przyczyny. W przypadku zakupów online można odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od zakupu. Jeśli jednak mamy do czynienia z nieuczciwym sprzedawcą, lepiej od razu złożyć reklamację, aniżeli dokonywać tradycyjnego zwrotu. Wtedy bowiem to sprzedawca zapłaci za koszt przesyłki, a nie my.

Z możliwości regularnego zwrotu skorzystać można wtedy, kiedy zawartość pudełka jest zgodna z treścią oferty, ale po prostu nie spełnia naszych oczekiwań.

Gdzie kupić surprise box?

Jak wspomniałam wcześniej, na oferty surprise boxów można się natknąć na prawie każdej platformie sprzedażowej oraz na stronach konkretnych sklepów internetowych. Pudełka-niespodzianki można więc kupić na Allegro, Amazon, AliExpress czy Etsy.

Korzystanie z Allegro i AliExpress jest najbezpieczniejsze, ponieważ serwisy te dają gwarancję możliwości dokonania zwrotu. Jeśli więc zawartość surprise boxa nas rozczaruje, będziemy mogli bez problemu zwrócić produkt.

Amazon i Etsy mają na ten moment inną politykę. Na platformach tych to sprzedawcy decydują o możliwości zwrotu. Osoby, które chciałyby więc kupić mystery box za pomocą tych pośredników, powinny dobrze zapoznać się ze szczegółami oferty wybranych sprzedawców.

Dokonując zakupu na stronach konkretnych sklepów internetowych, również powinniśmy dobrze zapoznać się z regulaminem zwrotów. Dzięki temu unikniemy rozczarowań i straty pieniędzy.

Czy warto kupować surprise boxy?

Odpowiedź na to pytanie pewnie nie jest jednoznaczna, ale ja sama jestem zwolenniczką świadomego podejmowania decyzji zakupowych. Uważam, że kupowanie kota w worku jest nierozsądne i zbędne. Jeśli nabywamy coś, czego zawartości nie znamy, to znak, że w rzeczywistości wcale tego nie potrzebowaliśmy.

W momencie gdy czegoś bardzo potrzebujemy, kupujemy przecież właśnie tę konkretną rzecz.

Ponadto surprise boxy to dla sklepów sprytny sposób na pozbycie się kiepsko sprzedającego towaru i produktów gorszej jakości. Jest to kolejny argument przemawiający za tym, by nie korzystać z tego typu ofert.

Również nie do końca trafionym rozwiązaniem jest dla mnie kupowanie surprise boxów na prezent. Nie chciałabym podarować komuś rzeczy, które okazałyby się dla niego zbędne. W momencie gdy nie mam pomysłu na prezent, decyduje się raczej na zakup karty podarunkowej. Wtedy mam pewność, że obdarowana osoba kupi sobie to, czego naprawde potrzebuje. Mystery box może okazać zbiorem niepotrzebnych śmieci.

Oczywiście wszystko jest dla ludzi, więc jeśli masz wielką ochotę kupić sobie takie pudełko, być może nie powinieneś rezygnować ze swojego marzenia. 🙂 Zastanów się jednak dobrze, czy nie lepiej przeznaczyć te pieniądze na jakąś inną, fajniejszą przyjemność. 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz