Utworzyłeś grupę na Facebooku i chciałbyś zawrzeć w niej konkretny, wspierający porządek regulamin? Regulamin grupy na Facebooku powinien być przede wszystkim dopasowany do jej charakteru, prosty i zrozumiały. Zasady na grupie muszą być jednoznaczne dla wszystkich, a nie stanowić kwestię do indywidualnej interpretacji.

Wymyślenie regulaminu grupy na Facebooku od podstaw nie jest proste. W dzisiejszym wpisie zawarłam więc 3 przykłady regulaminów dla grup na Facebooku, na podstawie których będziesz mógł stworzyć własne zasady. Wybierz te punkty, które najbardziej Ci odpowiadają i dostosuj je do swoich potrzeb.

W artykule zawarłam też praktyczne wskazówki, o czym pamiętać tworząc regulamin grupy na Facebooku oraz instrukcję z obrazkami, jak go dodać. Zachęcam do przeczytania wpisu. 🙂

Regulamin grupy na Facebooku – 3 przykłady

Przechodzę od razu do meritum, czyli konkretnych przykładów regulaminów grup na Facebooku. Pierwsze dwa regulaminy są bardziej szczegółowe i dopasowane do konkretnych rodzajów grup – tematycznej i ogłoszeniowej. Trzeci regulamin jest z kolei ogólny i uniwersalny i pasuje niemal do każdej grupy – stworzyłam go na podstawie gotowych propozycji od Facebooka.

Przykład 1. Regulamin dla grupy tematycznej na Facebooku

1. Prośby o dołączenie do grupy

Akceptacja prośby użytkownika możliwa jest jedynie po deklaracji przestrzegania regulaminu grupy

2. Dodawanie tagów (słów kluczowych) do postów jest obowiązkowe

Dobieramy jeden najbardziej pasujący tag np. #tuszdorzes, piszemy go łącznie bez polskich znaków. Tag powinien odnosić się do tematyki posta

3. Posty w grupie są moderowane

Jeśli post nie spełnia wymagań, może zostać odrzucony. Wtedy należy ponownie przeczytać regulamin i edytować treść posta

4. Konkrety

Post powinien zawierać niezbędne informacje, które jasno będą wskazywać innym członkom grupy, na czym nam zależy. Jeśli chcesz uzyskać od komentujących konkretne odpowiedzi, precyzyjnie sformułuj pytanie

5. Korzystanie z lupki

Zanim zapytasz o coś na grupie, upewnij się, że takie pytania już nie padły. Powtarzające się posty będą usuwane

6. Kultura wypowiedzi i szacunek

Grupa jest przeznaczona dla wszystkich, zarówno dla osób raczkujących w temacie, jak i profesjonalistów. Zachowujemy kulturę wypowiedzi, pomagamy innym i z nikogo się nie wyśmiewamy

7. Zakaz reklamy i spamu

Nie reklamujemy swoich usług i produktów i nie chwalimy się profilami w social mediach czy stronami internetowymi

8. Zakaz sprzedaży

Na grupie panuje absolutny zakaz sprzedaży. Wszelkie próby sprzedawania czegokolwiek, zarówno na stronie grupy, jak i w wiadomościach prywatnych do jej członków, będą skutkować usunięciem z grupy. Wszelkie takie próby powinny też być zgłaszane przez pozostałych użytkowników

9. Zakaz blokowania administratorów i moderatorów

Blokowanie osób pełniących funkcję administratorów i moderatorów będzie skutkować usunięciem z grupy

Przykład 2. Regulamin dla grupy ogłoszeniowej na Facebooku

1. Zakaz dublowania postów i spamu

Na grupie panuje zakaz wielokrotnego publikowania tych samych lub podobnych postów, ciągłego ich udostępniania czy komentowania. Jeżeli post nie cieszy się zainteresowaniem, należy zaprzestać jego publikacji

2. Wzajemny szacunek

Obrażanie czy wyśmiewanie innych członków grupy jest stanowczo zabronione

3. Treści zgodne z prawem

Zakaz publikowania ogłoszeń niezgodnych z prawem czy łamiących dobre obyczaje.

4. Poszanowanie praw autorskich

Zakaz publikacji ogłoszeń łamiących prawa autorskie, naruszających własność intelektualną i dobra osobiste osób trzecich

5. Zakaz zamieszczania szkodliwych linków

Umieszczanie linków prowadzących do złośliwego oprogramowania czy stron wyłudzających dane lub pieniądze jest stanowczo zabronione i będzie skutkować nie tylko usunięciem z grupy, ale także powiadomieniem odpowiednich organów

6. Zakaz promowania MLM

Osoby nakłaniające innych członków do dołączenia do sieci marketingu wielopoziomowego będą usuwane z grupy. Zakaz obowiązuje nie tylko na stronie grupy, ale również w wiadomościach prywatnych

7. Zasady zamieszczania ofert

Na grupie można publikować ogłoszenia reklamujące usługi firm, jednak dopuszcza się jedynie JEDNO takie ogłoszenie dla danej firmy. Wszelkie próby ponownego publikowania ogłoszeń przez tę samą osobę lub osoby trzecie będzie skutkowało usunięciem z grupy, a także usunięciem starszych ogłoszeń

3. Przykład 3. Uniwersalny regulamin dla dowolnej, ogólnej grupy na Facebooku

1. Bądź miły, kulturalny i uprzejmy

Członkowie grupy zobowiązują się do budowania miłej, serdecznej atmosfery. Szanujemy się wzajemnie i pomagamy sobie

2. Zakaz propagowania nienawiści i nękania

Grupa ma być przyjaznym i bezpiecznym miejscem dla każdego. Wszelkie formy nękania są niedozwolone. Członkowie grupy zobowiązują się również do zgłaszania zachowań propagujących nienawiść

3. Zakaz autopromocji i marketingu szeptanego

Polecamy sobie jedynie sprawdzone przez nas produkty i usługi. Grupa nie jest miejscem do autopromocji czy stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych, takich jak płatny marketing szeptany

4. Prywatność osób trzecich

Szanujemy prywatność innych użytkowników. Nie dodajemy wzmianek i nie tagujemy innych osób w postach bez wcześniejszego uzyskania od nich zgody

Czy grupa na Facebooku w ogóle musi mieć regulamin?

Jeśli stoisz przed dylematem, czy w ogóle tworzyć regulamin dla swojej grupy, wiedz, że Facebook nie narzuca takiej konieczności. Jest to jednak przydatne i korzystne dla jej członków. Dzięki jasno określonym zasadom można zapanować nad porządkiem na grupie i sprawić, by była ona bardziej przyjaznym miejscem dla użytkowników.

Bez jasno sprecyzowanych reguł ciężko jest zachować merytorykę i kulturę wypowiedzi.
Regulamin grupy na Facebooku służy więc przede wszystkim jej społeczności.

O czym pamiętać tworząc regulamin grupy na Facebooku?

Nim przejdziesz do pisania regulaminu dla swojej grupy na Facebooku, zapoznaj się z pewnymi zasadami i wskazówkami, które trzeba lub warto wziąć pod uwagę:

  1. tytuł każdej reguły może zawierać maksymalnie 50 znaków,
  2. opis reguł nie może być dłuższy niż 500 znaków,
  3. regulamin może liczyć maksymalnie 10 reguł,
  4. zasady powinni zostać sformułowane w sposób prosty i konkretny – unikaj ogólników,
  5. dopasuj regulamin do charakteru Twojej grupy i potrzeb swoich odbiorców,
  6. zwracaj się do potencjalnych członków grupy z szacunkiem – bądź stanowczy, ale unikaj pouczającego tonu (nic tak nie nie zniechęca do dołączenia do grupy)

Jak znaleźć regulaminy innych grup?

Jeśli chcesz zainspirować się regulaminami podobnych grup do stworzenia własnych zasad, wystarczy, że przejdziesz do danej grupy i klikniesz jej nazwę – tam znajdują się Zasady grupy od administratorów.

Regulamin grupy na Facebooku - jak znaleźćPamiętaj jednak, że nie każda grupa ma określony regulamin. Jak wspomniałam wcześniej, Facebook nie narzuca takiego wymogu. Jeśli więc administratorzy grupy nie dodali regulaminu, po kliknięciu nazwy grupy nie zobaczysz sekcji z zasadami.

Jak dodać regulamin grupy na Facebooku?

Gdy już przygotujesz tekst regulaminu, kolejnym krokiem jest oczywiście dodanie go na grupę. Aby utworzyć regulamin na grupie na Facebooku, postępuj według poniższej instrukcji:

  1. Zaloguj się do Facebooka i przejdź do strony głównej,
  2. w kolumnowym menu po lewej stronie odszukaj i wybierz pozycję „Grupy”,1. regulamin grupy na Facebooku - tworzenie
  3. w sekcji „Grupy, którymi zarządzasz” wybierz grupę, dla której chcesz utworzyć regulamin,
  4. w menu po lewej stronie odszukaj i wybierz zakładkę „Reguły grupy”,2. Regulamin grupy na Facebooku - tworzenie
  5. kliknij niebieski przycisk „Rozpocznij”,3. Regulamin grupy na Facebooku - tworzenie
  6. po dodaniu reguły każdorazowo klikaj „Utwórz”.4. Regulamin grupy na Facebooku - tworzenie

Mam nadzieję, że mój dzisiejszy wpis oraz podane przykłady regulaminów grup na Facebooku okazały się dla Ciebie pomocne. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, zadaj je w komentarzu. 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

2 komentarze

Napisz komentarz