Sekcja „osoby, które możesz znać” na Facebooku od początku budzi kontrowersje. Zdania na temat tego, w jaki sposób algorytmy proponują znajomych, są podzielone. Niektórzy opowiadają się za oficjalną wersją Facebooka, inni uważają, że administratorzy serwisu nie informują o wszystkich czynnikach. Na przykład o tym, że wśród proponowanych znajomych często znajdują się osoby, które nas stalkują. Jak jest naprawdę? W dzisiejszym wpisie podzielę się z Tobą moją opinią. 🙂

Od czego zależą osoby, które możesz znać na Facebooku? Czynniki oficjalne

Baner z ebookiemInformacje na temat tego, od czego zależą osoby, które możesz znać na Facebooku, znajdują się na stronie samego serwisu. Konkretnie, znajdziesz je tutaj – link. Oficjalnymi czynnikami są więc:

  1. wspólni znajomi,
  2. wspólne miasto, szkoła bądź praca,
  3. przynależność do tych samych grup,
  4. oznaczenia na tych samych zdjęciach lub w postach,
  5. przesłane kontakty z telefonu (od jakiegoś czasu Facebook daje taką możliwość i do niej zachęca).

Jak widać, Facebook nie wymienia wśród czynników wyświetleń profilu. Zatem zgodnie z informacjami podanymi na stronie, wśród proponowanych znajomych nie powinny znaleźć się osoby, które często wyświetlają nasz profil i nas śledzą. Czy jednak rzeczywiście tak jest?

Wyświetlenia profilu a osoby, które możesz znać na Facebooku

Nie da się w 100% trafnie określić i opisać działania algorytmów Facebooka. Biorą one pod uwagę tak wiele czynników, że jest to fizycznie niemożliwe.

Przez ostatni okres starałam się jednak monitorować pewne zjawiska i udało mi się dojść do pewnych wniosków.

Z moim obserwacji wynika, że wyświetlenia profilu są istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Facebooka przy ustalaniu listy proponowanych znajomych. Co ciekawe, w moim przypadku dużo większe znaczenie miało to, czyj profil ja wyświetlałam, aniżeli to, kto śledził mnie.

Na szczycie mojej listy proponowanych znajomych wyświetlają się m.in.:

  1. znajomi znajomych, które profile wyświetlałam,
  2. znajomi znajomych, których szukałam w wyszukiwarce Facebooka,
  3. znajomi znajomych, których szukałam w wyszukiwarkach grup,
  4. znajomi znajomych, którzy wyświetlali mój profil*.

*kilka słów na temat tego, skąd to wiem – poprosiłam kilka koleżanek, których nie mam w znajomych na Facebooku, by wyszukały i wyświetliły mój profil. Po jakimś czasie zaczęły się one wyświetlać na mojej liście proponowanych znajomych. Co jednak ciekawe, nie każda z nich.

Liczba wspólnych znajomych, a osoby, które możesz znać na Facebooku

W moim przypadku 100% proponowanych znajomych na Facebooku stanowią osoby, z którymi mam wspólnych znajomych. Wszystko więc wskazuje na to, że jest to kluczowy czynnik, który brany jest pod uwagę przez algorytm. Reszta, czyli np. miasto, szkoła, praca czy oznaczenia w postach mają drugorzędne znaczenie. Wciąż jednak odgrywają bardzo ważną rolę.

Na przykład na mojej liście proponowanych znajomych często wyżej wyświetlają się osoby, z którymi mam tylko 1 wspólną znajomość od tych, z którymi mam kilkadziesiąt wspólnych znajomych.

Czy profile w sekcji: osoby, które możesz znać Cię stalkują? Podsumowanie

Podsumowując wpis i odpowiadając na tytułowe pytanie – nie można jednoznacznie stwierdzić, że kontakty w sekcji „osoby, które możesz znać” na Facebooku nas stalkują. Facebook bierze pod uwagę mnóstwo czynników, takich jak m.in. lokalizacja, wspólne szkoły, miejsca pracy, grupy, oznaczenia w postach czy kontakty z telefonu.

Wyświetlenia profili z pewnością jednak nie pozostają bez znaczenia. Na przykład na szczycie mojej listy znajdują się znajomi znajomych, którzy wyświetlali mój profil. Wyżej od nich znajdują się jednak te kontakty, których profile ja wyświetlałam i szukałam w wyszukiwarce Facebooka.

Ponadto, co jest chyba oczywiste, nie każda osoba, która wyświetliła nasz profil to stalker. Każdy z nas od czasu do czasu z ciekawości przegląda cudze profile i nie ma w tym nic dziwnego. Czasami wystarczy raz wyświetlić czyjś profil, by przez jakiś czas wyświetlać się na jego liście proponowanych znajomych.

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz