Challenge, czyli wyzwania sieciowe stały się ostatnio bardzo modne. Wpływ na to zjawisko miała pandemia koronawirusa, a także gwałtowny wzrost popularności aplikacji TikTok. To właśnie TikTok, który jest platformą młodzieży, słynie z przeróżnych “czelendży”. Wymyślanie kreatywnych zabaw to domena najmłodszych użytkowników sieci społecznościowych.

Challenge znajdziemy jednak nie tylko na TikToku, ale także na Facebooku, Instagramie czy nawet w serwisie Youtube. W moim dzisiejszym wpisie przedstawiam przykłady wyzwań z TikToka i Instagrama. Pokażę Ci też gdzie szukać challenge’y, które są aktualnie na topie.

Co to jest challenge (czyt. czelendż)?

jak pisać i pozycjonować bloga ebookChallenge, czyli z angielskiego “wyzwanie” to trend, który zrzesza użytkowników internetu, a konkretniej – serwisów społecznościowych. Użytkownicy wykonują określone zadania, a następnie upamiętniają je zdjęciami i filmikami, które wstawiają do social mediów.
Te z kolei opatrzone są wybranymi hashtagami, a w przypadku TikToka – również ścieżką dźwiękową.

Uczestnicy challenge’y zachęcają swoich znajomych i obserwatorów do brania w nich udziału. Często też nominują do wyzwań konkretne osoby. Dzięki temu challenge szybko zdobywają popularność i rozprzestrzeniają się viralowo (masowo). Po wybuchu popularności danego challenge’u, moda na niego dość szybko mija, by ustąpić miejsca kolejnym trendom.

Potencjał challenge’y dostrzegły marki i agencje marketingowe, które wykorzystują je w swoich działaniach promocyjnych. Konsumenci mają coraz większe wymagania i jeśli marka chce odnieść sukces, musi umieć “zaprzyjaźnić się” z klientem. Przeróżne trendy i challenge z internetu bardzo w tym pomagają. Ponadto pozwalają dotrzeć do szerokiego grona (głównie młodych) odbiorców.

Skąd się biorą pomysły na challenge?

Wiele osób zastanawia się kto wymyśla challenge i ustala trendy w internecie. Tak naprawdę wyzwanie internetowe może rozpocząć każdy. Challenge zainicjowany przez celebrytę, influencera czy markę dysponującą dużym budżetem ma jednak znacznie większe szanse na powodzenie, niż wyzwanie zapoczątkowane przez zwykłego internautę. Nie każdy challenge ma szansę stać się viralem i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Challenge najprawdopodobniej powstały spontanicznie i zostały zapoczątkowane przez zwykłych użytkowników. W momencie gdy okazało się, że wyzwania mają ogromny potencjał marketingowy, zaczęły to wykorzystywać firmy oraz influencerzy i celebryci.

Do słynnych czelendży, które zostały zapoczątkowane przez gwiazdy i marki zaliczają się chociażby słynne lip challenge (Kylie Jenner) i Coca Cola vs. Mentos challenge.

Jeszcze przed rozkwitem social mediów, dużą popularnością cieszyły się challenge z jedzeniem. Internet i media społecznościowe jeszcze bardziej rozpromowały ten trend. Jedzenie ostrych potraw, dań w jednym kolorze czy tradycyjne jedzenie zawsze cieszyły się popularnością.

Przejdę teraz do wyzwań z TikToka i Instagrama, które są popularne obecnie.

Modne challenge z Tiktoka

Poniżej zamieściłam przykłady trendów, które są modne na TikToku. Miej jednak na uwadze, że są one popularne w sierpniu 2021 roku, czyli w czasie, w którym napisałam ten artykuł. Za kilka miesięcy mogą odejść w zapomnienie.

Postaram się jak najczęściej aktualizować wpis, ale jeśli chcesz mieć pewność jakie wyzwania są aktualnie na topie, przejdź do ostatniego akapitu pt. “Gdzie szukać aktualnie modnych challenge’y”, a poniższe przykłady potraktuj jako ciekawostkę.

1. “Describing myself using celebrities” Challenge (Sierpień 2021)

Trend polega pokazywaniu (najczęściej w krzywym zwierciadle) swoich cech charakteru i wyglądu przy użyciu zdjęć celebrytów – Przykład i ścieżka dźwiękowa. Do zabawy przyłączył się między innymi Ryanair, który w kreatywny sposób wykorzystuje TikToka.

2. ”This is exactly what I was afraid of” Challenge (Sierpień 2021)

Trend polegający na synchronizowaniu ruchu warg z tą ścieżką dźwiękową. Chodzi o to, by w zabawny sposób przedstawić sytuację, której się obawialiśmy, a która się wydarzyła. Przykład

3. “I like you, have a cupcake” Challenge (Sierpień 2021)

Challenge polega na tym by najpierw pokazać rzeczy, które nam się podobają, a następnie zestawić je z rzeczą, której nie lubimy (w momencie gdy słyszymy na nagraniu “eww” ). Przykład

4. “But you don’t look gay” Challenge (Sierpień 2021)

Trend polegający na pokazaniu opinii, z którymi często spotykają się osoby reprezentujące mniejszności, np: “przecież Ty nie wyglądasz na Azjatę / muzułmanina / geja itd”, a następnie przedstawieniu tego, czego ludzie oczekują (typowych stereotypów). Przykład i ścieżka dźwiękowa

5. “A single mom who works two job” Challenge (Sierpień 2021)

Trend polega na tym, by w żartobliwy sposób przedstawić siebie jako mamę/opiekunkę członków rodziny lub znajomych. Przykład i ścieżka dźwiękowa.

Modne challenge z Instagrama

Choć to TikTok słynie z challenge’y, Instagram ostatnimi czasy nie pozostaje w tyle. Facebook wprowadził bowiem funkcję będącą odpowiednikiem TikToka na Instagramie, czyli Rolki (z angielskiego Reels). Rolki szybko zyskały popularność i praktycznie zdominowały Instagram. Użytkownicy wykorzystują je też w przeróżnych czelendżach. Niestety w Polsce Roki są na etapie testów i większość użytkowników nie ma jeszcze tej funkcji.

Na polskim Instagramie wciąż dominują wyzwania fotograficzne. Wyzwania te mają zdecydowanie inny charakter od Reelsowych, ponieważ są cykliczne. Z reguły wolniej się rozprzestrzeniają, ale z czasem zyskują coraz większą popularność. Z video czelendżami jest na odwrót – szybko robi się o nich głośno, ale po chwili moda na nie zanika.

Poniżej przedstawiam najbardziej znane wyzwania fotograficzne na polskim Instagramie.

1. Foto challenge od @kobiecafotoszkola

Chyba najbardziej znanym wyzwaniem na polskim Instagramie jest challenge Kobiecej Foto Szkoły. Jego autorką jest Dominika – fotografka, która uczy robienia zdjęć aparatem i telefonem. Celem wyzwania jest wzajemne wspieranie się w nauce w fotografii. Hashtagi związane z challengem to: #instawtorek #instawtorek_kfs #fotowtorek #kobiecafotoszkola #kfs #dziewczynykfs

2. Foto challenge “Kreatywna środa” od @inuinka

Inuinka zajmuje się rękodziełem i prowadzi sklep internetowy z włóczkami. Co środę motywuje użytkowników Instagrama do robienia kreatywnych zdjęć. Nietuzinkowe fotografie to cecha charakterystyczna jej profilu. Hashtagiem reprezentującym challenge jest #kreatywnasroda.

3. Foto challenge “Piątek z telefonem” od @marcelina_fotografuje

Challenge Marceliny jest wyjątkowy, ponieważ zachęca użytkowników Instagrama do robienia zdjęć smartfonem. Marcelina udowadnia, że brak profesjonalnego aparatu nie jest wymówką do robienia ciekawych fotografii. Hashtag związany z wyzwaniem to #piatekztelefonem.

4. Foto challenge “Zrób sobie zdjęcie” od @patrzszerzej

Monika z profilu @patrzszerzej za pomocą swojego challenge’u motywuje do robienia autoportretów. Osoby, które boją się pozować do zdjęć z pewnością powinny wziąć udział. Zdjęcia dodawane są w weekendy a wyzwanie opatrzone jest hashtagiem #zrobsobiezdjecie.

Gdzie szukać aktualnie modnych challenge’y?

Żeby być na bieżąco ze wszelkimi trendami i challenge’ami trzeba oczywiście obserwować media społecznościowe. Jest to szczególnie ważne w przypadku TikToka, ponieważ tam trendy zmieniają się najszybciej. Osoby, które dysponują ograniczoną ilością czasu mogą jednak skorzystać z informacji od osób i profili, które na bieżąco przypominają o aktualnych trendach. Należą do nich między innymi:

@wavewyld – coach i nauczycielka TikToka

@jera.bean – ekspertka od TikToka i social mediów

@karolinajakoniuk – nasza rodzima nauczycielka TikToka

@trendychallenge – profil informujący o aktualnie modnych wyzwaniach na TikToku, Youtubie i Snapchacie

Zdjęcie: cottonbro z Pexels

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz