Choć haule zakupowe nie są żadną nowością, wiele osób w dalszym ciągu o nich nie słyszało bądź nie wie, o co w nich chodzi. Dlatego też w dzisiejszym wpisie najprościej jak się da, wyjaśniam, czym są haule zakupowe, na czym polegają oraz w jakim celu się je przeprowadza. Ponadto z artykułu dowiesz się też, dlaczego haule zakupowe stały się aż tak popularnym trendem. 🙂

Co to jest haul zakupowy i na czym polega?

Haul zakupowy to relacja wideo z dokonanych zakupów. Słowo „haul” pochodzi z języka angielskiego i dosłownym przekładzie oznacza „łup” bądź „zdobycz”. Haul zakupowy ma na celu pokazanie odbiorcom owoców z „polowania” na rzeczy i pochwalenie się zdobytymi „perełkami” i okazjami.

Haule prowadzone są przez wszelkiego rodzaju influencerów – zarówno tych najpopularniejszych, jak i tych „mniejszego kalibru” (tzw. mikroinfluencerów), czyli rozpoznawalnych jedynie w niewielkim gronie odbiorców.

Największa popularność hauli zakupowych przypada na lata 2008 – 2016 jednak do dziś cieszą się one ogromną liczbą zwolenników.

Jakie produkty pokazywane są podczas zakupowych hauli?

Do najczęściej pokazywanych produktów w zakupowych haulach należą:

  • ubrania,
  • buty,
  • akcesoria modowe (torebki, portfele itp.),
  • kosmetyki do makijażu,
  • kosmetyki do ciała i włosów.

Haule zakupowe - najczęściej pokazywane produktyNajbardziej popularnymi haulami są więc haule odzieżowe i kosmetyczne. Dość często można się też jednak spotkać z haulami żywnościowymi.
Wśród influencerów przeprowadzających haule zakupowe, jak i wśród ich odbiorców dominują przede wszystkim kobiety.

Gdzie można oglądać i przeprowadzać haule zakupowe?

Haule zakupowe - gdzie oglądać?Z hauli zakupowych słynie przede wszystkim serwis YouTube – to właśnie od tej platformy wszystko się zaczęło. Dawniej YouTube praktycznie nie miał konkurencji, ponieważ w był jedynym liczącym się na rynku serwisem, na którym można było udostępniać wideo.

Wszystko się zmieniło, gdy na rynek weszli również inni gracze, a konkretnie, gdy format wideo został wprowadzony również do social mediów. Na przykład na Facebooku i Instagramie twórcy mają do dyspozycji transmisje na żywo, Facebook Watch i IGTV. Ponadto, w ostatnim czasie pojawił się kolejny trend, a mianowicie krótkie filmiki.

Moda na krótkie filmiki zaczęła się od TikToka, ale szybko pojawiła się również na Instagramie. Na Instagramie krótkie filmiki noszą nazwę „rolki” (z ang. reels). Pokazywanie hauli zakupowych w skróconej formie niesie dla odbiorców ogromną korzyść, a mianowicie – oszczędność czasu. Nie muszą oni oglądać długiego filmu tylko po to, by dowiedzieć się, co przynieśli z zakupów ich idole.

Poniżej przykład haula zakupowego z TikToka:

@zapasjowanaOgromny Haul Zakupowy♬ Eyes Blue Like The Atlantic, Pt. 2 (feat. Powfu, Alec Benjamin & Rxseboy) – Sista Prod

Skąd wzięły się haule zakupowe? Geneza trendu

Nie wiadomo, kto jako pierwszy zapoczątkował trend z relacjonowaniem swoich zakupów. Haule zakupowe pojawiły się prawdopodobnie jako naturalna odpowiedź na potrzeby odbiorców. Często w komentarzach pod filmikami różnych influencerów można zauważyć pytania w stylu: „skąd masz tę torebkę?”, „gdzie kupiłaś bluzkę?” czy „jakiej pomadki używasz?”.

Najprawdopodobniej więc twórcy uznali, że pokazywanie zakupionych przedmiotów może okazać się dla odbiorców interesujące.

Dlaczego haule zakupowe stały się aż tak popularne?

Haule zakupowe stały się popularne z dwóch powodów. Po pierwsze ludzie od zawsze chcieli wiedzieć, co kupują osoby rozpoznawalne i chcieli wzorować się na swoich idolach. Ponadto influencerzy cieszą się zaufaniem wśród swoich odbiorców. Odbiorcy ci wierzą, że produkty reklamowane przez ich idoli rzeczywiście są dobre.

Drugim powodem, dlaczego haule zakupowe stały się popularne, jest to, że szybko zauważono ich komercyjny potencjał. Marki i agencje reklamowe i marketingowe wykorzystały ten trend w celach biznesowych. Influencerzy zaczęli otrzymywać wynagrodzenia za pokazywanie konkretnych produktów, dzięki czemu coraz więcej osób chciało zająć się tego rodzaju twórczością. Korzyścią dla marek było z kolei to, że docierały one do nowych grup odbiorców.

Haule zakupowe a prawo

Jak wspomniałam powyżej, potencjał hauli zakupowych szybko został zauważony przez marki i agencje. W ciągu ostatnich lat konieczne było więc przyjrzenie się kwestiom prawnym i określenie wytycznych dotyczących współprac influencerów z markami.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem influencerzy mają obowiązek informować odbiorców o współpracach sponsorowanych. Jeśli więc twórca otrzymał lub otrzyma wynagrodzenie bądź inną gratyfikację – np. dany produkt (wtedy mowa jest o współpracy barterowej) za pokazanie w swojej twórczości określonych produktów, musi to jasno zakomunikować. Dotyczy to również hauli zakupowych.

Odbiorca ma prawo wiedzieć, czy produkty pokazywane w filmach, pojawiają się w nich z inicjatywy influencera, czy też z powodu nawiązanej przez niego współpracy z firmą.

Mam nadzieję, że dzięki mojemu dzisiejszemu wpisowi wiesz już, czym są haule zakupowe, na czym polegają i skąd wzięła się ich popularność. Jeśli jednak masz dodatkowe pytania, nie wahaj się zadać ich w komentarzu. 🙂

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz