Media strumieniowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Platformy takie jak Netflix, Disney+, HBO Max czy Amazon Prime Video konkurują ze sobą o status lidera i prześcigają się w walce o klientów. Fenomen mediów strumieniowych nie uszedł uwadze Facebooka, który również wprowadził własną usługę – Facebook Watch. Facebook Watch to odpowiednik zarówno platformy streamingowej, takiej jak Netflix, jak i serwisu YouTube.

Czym jest Facebook Watch i co wyróżnia go od serwisu YouTube oraz popularnych platform streamingowych? Jak włączyć Facebook Watch i oglądać dostępne w nim wideo na telewizorze? Zachęcam Cię do przeczytania mojego dzisiejszego wpisu.

Co to jest Facebook Watch?

Baner z ebookiemFacebook Watch to platforma VOD zintegrowana z Facebookiem. Podobnie jak Messenger czy Marketplace, stanowi osobną usługę, ale do korzystania z niej wymagane jest posiadanie konta na Facebooku.

Facebook Watch zawiera mieszankę treści wideo generowanych przez użytkowników, jak i profesjonalne produkcje samego giganta. Wybór tych drugich jest na obecną chwilę dość ograniczony, ale zapowiadane są kolejne inwestycje.

Listę oryginalnych produkcji Facebooka można znaleźć na Wikipedii.

Co wyróżnia Facebook Watch od serwisu YouTube i platform streamingowych?

Facebook Watch jest zdecydowanie bardziej zbliżony do serwisu YouTube, aniżeli do platform streamingowych.

To, co wyróżnia usługę Facebook Watch od YouTube’a, to wspomniane przeze mnie wcześniej oryginalne produkcje. Obie platformy mają własne produkcje, jednak te mocno się od siebie różnią. Na YouTube można je znaleźć na kanale YouTube Originals, a na Facebook Watch – w zakładce „Programy”.

Wybór oryginalnych programów na YouTube jest zdecydowanie większy.
Facebook Watch jest z kolei bardziej nastawiony na wzajemną interakcję użytkowników. Do dyspozycji mają oni funkcję wspólnego oglądania programów ze znajomymi i wzajemnego dzielenia się wrażeniami. Nie jest to zaskakujący ruch ze strony Mety, biorąc pod uwagę fakt, że Facebook Watch to część serwisu społecznościowego.

To, co z kolei odróżnia usługę Facebook Watch od platform streamingowych, takich jak Disney+, Netflix, HBO Max czy Amazon Prime Video, to darmowy dostęp do usługi. W przeciwieństwie do typowych platform VOD korzystanie z Facebook Watch nie wymaga opłacania substrykcji. Podobnie zresztą, jak korzystanie z darmowej wersji YouTube.

Oczywiście nie ma nic za darmo. Za możliwość oglądania produkcji wideo użytkownicy płacą nie pieniędzmi, ale swoim czasem, który spędzają na oglądaniu reklam. Na Facebook Watch reklam bowiem nie brakuje.

Jak włączyć Facebook Watch?

Przechodzę do meritum, czyli do informacji gdzie znaleźć i jak włączyć Facebook Watch. Odnalezienie usługi to nic trudnego – jak wspomniałam wcześniej, dostępna jest ona na Facebooku.

Aby więc by przejść do Facebook Watch i obejrzeć dostępne treści, wykonaj poniższe kroki:

  1. Zaloguj się do Facebooka przez przeglądarkę komputera,
  2. w kolumnie z zakładkami znajdującej się po lewej stronie wybierz opcję „Watch”,
  3. odszukaj video, które chcesz obejrzeć za pomocą wyszukiwarki, bądź też przeglądaj dostępne programy w sekcjach „Strona główna”, „Na żywo” lub „Programy”.

Facebook watch screen

Propozycje w sekcjach: „Strona główna” i „Na żywo” w Facebook Watch dobierane są na podstawie indywidualnych preferencji i zainteresowań danego użytkownika. U każdego więc mogą one wyglądać zupełnie inaczej.

Jak włączyć Facebook Watch na telewizorze?

Oglądanie wideo z Facebook Watch na telewizorze możliwe jest na dwa sposoby. Albo można strumieniowo przesyłać obraz z aplikacji Facebook na telewizor, albo pobrać dedykowaną aplikację Facebook Watch TV.

Aby przesłać obraz z aplikacji Facebook na telewizor, należy:

  1. Sprawdzić, czy telewizor ma wbudowaną funkcję przesyłania lub jest podłączony do urządzenia umożliwiającego przesyłanie strumieniowe,
  2. upewnić się, czy telewizor jest podłączony do tej samej sieci Wi-Fi, co smartfon,
  3. otworzyć aplikację Facebook i przejść do karty Facebook Watch,
  4. odszukać wybrany film, dotknąć go i kliknąć ikonę Chromecast,
  5. dotknąć telewizora, na którym ma być odtwarzany film.

Aby włączyć wideo na telewizorze przy pomocy Facebook Watch TV, należy kolejno:

  1. Pobrać aplikację Facebook Watch TV ze sklepu w platformie telewizyjnej i otworzyć ją,
  2. wybrać kolejno funkcje: „Zaloguj się” i „Kontynuuj”,
  3. gdy wyświetli się ekran z ośmiocyfrowym kodem, przejść do strony www.facebook.com/device na smartfonie i przepisać kod. Następnie kliknąć przycisk „Kontynuuj”,
  4. gotowe, gdy aplikacja się odświeży, będzie można oglądać filmy.

Podsumowując wpis, Facebook Watch to ciekawa usługa będąca kolejnym projektem firmy Meta. Gigant za wszelką cenę stara się zatrzymać swoich użytkowników w obliczu rosnącej konkurencji i dlatego urozmaica swój flagowy serwis przeróżnymi funkcjami. Z tego właśnie powodu na Facebooku pojawiły się m.in. Relacje zaczerpnięte ze Snapchata, wbudowany komunikator Messenger, Marketplace czy grupy tworzone przez użytkowników. Funkcje te zupełnie zmieniły oblicze serwisu. Pojawił się też opisywany w dzisiejszym poście Facebook Watch, inspirowany serwisem Youtube i platformami streamingowymi.

Korzystanie z Facebook Watch jest łatwe i intuicyjne, a włączenie go na telewizorze nie powinno sprawić większej trudności. Osobiście preferuję serwis YouTube, jednak Facebook Watch to kolejna ciekawa opcja. Jeśli Facebook będzie ją rozwijał, myślę, że może stać się darmową alternatywą dla kluczowych platform streamingowych, takich jak Netflix, Disney+, HBO Max czy Amazon Prime Video.

Author

Cześć! Mam na imię Jola. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 6-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz