Wielu twórców na TikToku ma problem z dotarciem do większej liczby odbiorców. Ich filmy nie cieszą się taką popularnością, jaką by sobie życzyli. Nierzadko prowadzi to do nerwów i frustracji, ponieważ poświęcony czas i dodatkowa praca nijak nie przekładają się na efekty.

Warto więc przyjrzeć się kwestii zasięgów na TikToku i przeanalizować, czy to TikTok rzeczywiście ucina zasięgi, i jeśli tak, to dlaczego, czy też może nasze filmy nie do końca wpasowują się w potrzeby odbiorców. Zachęcam do przeczytania wpisu. 🙂

Czy TikTok rzeczywiście ucina zasięgi?

Zacznijmy od tego, czy w ogóle można mówić o tym, że TikTok ucina zasięgi. Opisywałam to zjawisko w kontekście Instagrama – tam jak najbardziej można zauważyć tendencję do ucinania zasięgów i tym samym zmuszania użytkowników do płacenia za promocję treści.

TikTok również ma swój ekosystem reklamowy, więc zjawisko to także występuje, jednak w znacznie mniejszym stopniu niż na Instagramie. Zasięgi na TikToku ucinane są zwykle z innych powodów i często wynikają one z samych treści użytkownika, a nie z celowego działania TikToka.

Dlaczego TikTok ucina zasięgi? 6 przyczyn

Dlaczego TikTok ucina zasięgi - przyczyny

Przejdę teraz do najczęstszych przyczyn, dlaczego twórcy na TikToku mogą borykać się z małymi zasięgami.

Nowe konto

Początkowo treści nowych twórców były szeroko promowane na TikToku. Obecnie, gdy konkurencja jest większa, TikTok nie obdarza już nowych twórców aż tak dużym zaufaniem i chętniej promuje treści już sprawdzonych, dłużej obecnych na platformie TikTokerów (takich, których filmiki cieszą się dużym zainteresowaniem).

Ponadto TikTok ma ograniczone zaufanie w stosunku do nowych twórców, ponieważ najpierw testuje, czy dane konto jest prawdziwe, czy też może założone przez bota.

W przypadku nowych oraz mniejszych twórców TikTok najpierw wyświetla ich filmiki małej grupie odbiorców, a następnie bazując na ich reakcjach, decyduje, czy pokazać je większej liczbie osób.

Duża konkurencja

Kolejną przyczyną, dlaczego użytkownicy mogą odnieść wrażenie, że TikTok ucina im zasięgi, jest coraz większa konkurencja. Na początku, gdy TikTok dopiero zdobywał popularność, osiągnięcie dużych zasięgów w platformie nie było aż tak trudne jak teraz. Niekoniecznie więc mała liczba wyświetleń jest kwestią tego, że TikTok celowo uciął nam zasięgi, a raczej tego, że zwyczajnie uznał treści innych twórców za bardziej interesujące dla użytkowników. Warto zdawać sobie sprawę, że czas i uwaga odbiorców są ograniczone.

Brak zainteresowania odbiorców

Przyczyn małych zasięgów na TikToku warto przede wszystkim dopatrywać się w publikowanych treściach, a nie tym, że TikTok celowo je ucina. Choć jak wspomniałam, TikTok zarabia na reklamach, to jednak nadal dużo bardziej opłaca mu się promować najlepsze treści w serwisie w sposób organiczny. Dlaczego? Ciekawe filmiki przyciągają kolejnych odbiorców, przez co aplikacja staje się coraz bardziej popularna. To z kolei przekłada się na coraz wyższe zarobki chińskiego giganta.

Kluczowym znakiem, pozwalającym algorytmom oceniać jakość treści, są reakcje użytkowników, takie jak polubienia, komentarze, udostępnienia, długość wyświetlania filmu czy ilość ponownych wyświetleń. Jak wspomniałam wcześniej, TikTok najpierw wyświetla filmik na stronie „Dla Ciebie” nielicznej grupie osób, a potem bazując na ich reakcjach, decyduje, czy poniesie się on dalej, czy nie. Jeśli więc nie chcesz, by TikTok ucinał Ci zasięgi, skup się na tym, by Twoje filmy były angażujące i ciekawe już od pierwszej sekundy.

Nieuzupełniony profil

Kolejnym czynnikiem powodującym, że TikTok ucina zasięgi, jest brak uzupełnionego profilu. Zdjęcie profilowe i ciekawa biografia są kluczowe, ponieważ nie tylko odróżniają konto od kont botów, ale także sprawiają, że odbiorcy chętniej nawiązują interakcje z takim twórcą oraz reagują na jego filmy. Reakcje, jak wspominałam, są jednym z kluczowych czynników, jaki algorytm TikToka bierze pod uwagę, decydując o tym, ilu osobom wyświetli dany filmik. Bezpośrednio wpływają więc na zasięgi.

Brak opisów i hashtagów

Częstym błędem wielu twórców jest publikowanie samych filmików bez hashtagów i opisów. W opisach można przemycić ważne słowa kluczowe, które nie tylko pozwalają na łatwiejsze odnajdywanie tematycznych treści w platformie, ale także umożliwiają dotarcie do filmików z poziomu wyszukiwarki Google. To jak wiadomo, daje potężne możliwości i diametralnie zwiększa zasięgi.

Jeśli więc podejrzewasz, że TikTok ucina zasięgi Twoich filmików, być może po prostu nie wykorzystujesz całego potencjału, jaki dają opisy i hashtagi. Porządkowanie treści i informowanie algorytmów TikToka i wyszukiwarek o tym, czego dotyczą filmy, są niezwykle istotne.

Nieadekwatność treści do trendów

Niekiedy przyczyną małych zasięgów na TikToku wcale nie jest kiepska treść czy nieciekawy profil. Film może być bardzo dobry, a jednocześnie nie zyskać zbyt dużej liczby odsłon. Dlaczego tak się dzieje? Trzeba pamiętać, że TikTok rządzi się swoimi prawami i zdecydowanie różni się od innych platform społecznościowych. Jest to platforma ludzi młodych, a dla nich jak wiadomo, największe znaczenie mają wszelkie mody i trendy.

Na TikToku ogromne znaczenie ma więc umiejętność wstrzelenia się i wykorzystania panujących trendów, które mogą obejmować hashtagi, piosenki, filtry, duety, efekty układy taneczne i wiele, wiele innych. Trendów można szukać zarówno przeglądając TikToka, jak i w dedykowanej sekcji Trend Discovery w TikTok Creative Center.

Czy mała liczba wyświetleń zawsze oznacza, że TikTok uciął zasięgi?

TikTok ucina zasięgi - czy zawsze?Nie zawsze mała liczba wyświetleń musi oznaczać, że TikTok celowo uciął zasięgi. Jak wspomniałam wcześniej, TikTok najczęściej nie ucina zasięgów celowo, tylko zwyczajnie lepiej ocenia treści innych twórców i ich filmiki wyświetla większej liczbie osób. Jak wiadomo, czas i uwaga odbiorców jest ograniczona.

Ponadto często bywa tak, że przyczyną małych zasięgów filmów jest po prostu zbyt krótki okres czasu, który minął od ich publikacji. W przeciwieństwie do innych platform społecznościowych, na TikToku filmy często zbierają zasięg z opóźnieniem. Nim więc zaczniesz martwić się tym, że TikTok uciął Ci zasięgi, lepiej zaczekaj na to co wydarzy się później.

Podsumowanie

Podsumowując wpis, TikTok zazwyczaj nie ucina zasięgów celowo, a po prostu lepiej ocenia filmy innych użytkowników i wyświetla je większej liczbie osób. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że uwaga i czas odbiorców są ograniczone, a TikTok chce zdobywać jak największą publikę.

Przyczyny tego, że TikTok ucina zasięgi lub że po prostu filmy mają mało odsłon, są różne. Mogą wynikać z faktu, że nasze konto jest nowe, w serwisie panuje ogromna konkurencja, mamy nieuzupełniony profil, nasze filmy nie są angażujące czy zgodne z trendami, a nawet, że nie używamy opisów i hashtagów. Każde konto jest jednak inne, więc najlepiej przyglądać się statystykom swoich filmów i analizować, jakie treści podobają się odbiorcom, a jakie nie.

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz