Zastanawiasz się, czym różni się Instagram od Facebooka? Podstawową różnicą jest oczywiście odmienny interfejs (wygląd i budowa) obu platform. Jeśli chodzi o przeznaczenie, Facebook to bardziej medium informacyjne, a Instagram – wizualne. To jednak dopiero początek. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się kluczowym cechom, które odróżniają od siebie oba serwisy. 🙂
Czym różni się Instagram od Facebooka? 6 kluczowych różnic
Poniżej zamieściłam 6 kluczowych cech, które odróżniają od siebie serwisy Instagram i Facebook.
Różnica 1. Interfejs (wygląd i budowa)
Jak wspomniałam na wstępie, podstawową różnicą pomiędzy Instagramem i Facebookiem, jest oczywiście sam wygląd platform. Różnią się nie tylko kolorami czy czcionkami, ale też całą strukturą, która wpływa na sposób poruszania się po platformach. Więcej informacji na temat korzystania z serwisów zawarłam poniżej.
Różnica 2. Sposób poruszania się po platformach
Instagram i Facebook są inaczej zbudowane, inaczej więc użytkownicy się po nich poruszają. Na Facebooku użytkownicy przede wszystkim scrollują stronę główną, korzystają z wbudowanej wyszukiwarki do wyszukiwania stron i grup oraz odwiedzają profile znajomych.
Użytkownicy Instagrama z kolei mniej koncentrują się na stronie głównej (mniej scrollują), a bardziej na stronie eksploruj. Strona eksploruj (oznaczona ikoną lupki) zawiera kafelki z różnymi zdjęciami i filmikami losowych profili, które algorytm uznaje za najbardziej interesujące dla użytkownika. Zamiast więc scrollować posty, użytkownicy wybierają spośród propozycji Instagrama.
Na obu platformach popularnością cieszą się Relacje oraz Rolki (krótkie video, z ang. Reels).
Różnica 3. Rodzaj publikowanych treści
Kolejną różnicą pomiędzy Instagramem i Facebookiem są rodzaje publikowanych treści. Instagram to w głównej mierze medium wizualne – liczą się na nim przede wszystkim zdjęcia i filmy, a tekst to zazwyczaj tylko dodatek w formie krótkiego komentarza.
Facebook umożliwia z kolei publikowanie bardziej różnorodnych treści – nie tylko postów ze zdjęciami i filmików, ale także linków do artykułów czy postów bez zdjęć (samych tekstów).
Na obu platformach popularnością cieszą się Relacje i krótkie filmiki, jednak zdecydowanie bardziej królują one na Instagramie.
Różnica 4. Liczba aktywnych linków
Warto wiedzieć, że użytkownicy Instagrama na swoim profilu mogą umieścić jedynie jeden aktywny link i to tylko w opisie pod zdjęciem profilowym (tzw. bio). Użytkownicy Facebooka z kolei mogą dodawać dowolną liczbę linków – np. w każdym poście. Facebook jest więc bardziej otwarty na dzielenie się informacjami spoza platformy, podczas gdy Instagram koncentruje się głównie na tym, by skupić uwagę użytkowników na treściach publikowanych w serwisie.
Różnica 5. Cel korzystania z platform (przeznaczenie platform)
Facebook używany jest głównie do interakcji i podtrzymywania więzi ze znajomymi (przykładem może być chociażby przypominanie o urodzinach, których na Instagramie nie uświadczymy) oraz zdobywania wiedzy i informacji (artykuły, newsy, grupy).
Instagram z kolei koncentruje się nie tylko na obserwowaniu znajomych, ale także na docieraniu do innych profili – marek i twórców. Na Instagramie łatwiej o zasięgi organiczne (bezpłatne), niż na Facebooku, więc marki mogą się rozwijać nawet bez dużego budżetu na reklamę.
Różnica 6. Odbiorcy
Facebook to starsza od Instagrama platforma, korzystają więc z niego różne grupy wiekowe odbiorców. Jak widać na wykresie – link, platforma jest najbardziej popularna wśród osób w wieku 18-24 lat, 25-34 i 35-44, ale niemałą grupę odbiorców stanowią też osoby w wieku 45-55 lat.
Na Instagramie z kolei znaczącą przewagę liczebną mają użytkownicy w wieku 18-24 lat i 25-34 lat – link.
Różnice między Instagramem i Facebookiem – podsumowanie
Podsumowując wpis, Instagram i Facebook różnią się od siebie przede wszystkim wyglądem i budową, przeznaczeniem oraz grupą odbiorców. Facebook to bardziej medium informacyjne, a Instagram – wizualne. Facebook w większym stopniu nastawiony jest też na podtrzymywanie więzi z bliskimi i znajomymi, podczas gdy Instagram zachęca do odkrywania nowych marek i twórców.