Biorąc pod uwagę ogrom zabawek, dziecięcej odzieży i artykułów szkolnych dostępnych na rynku, można odnieść mylne wrażenie, że rynek produktów dla dzieci jest przesycony – zarówno w Polsce jak i na świecie. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie – brakuje dobrych produktów wysokiej jakości, zwłaszcza dla dziewczynek.
W moim dzisiejszym wpisie zawarłam własne obserwacje na temat tego, czego brakuje na rynku dla dzieci. Myślę, że wpis ten może okazać się pomocny dla osób szukających pomysłów na tworzenie dobrych produktów dla najmłodszych.
Czego zdecydowanie nie ma na rynku dla dzieci?
Każdy klient ma własne spostrzeżenia na temat tego, czego jego zdaniem brakuje na rynku dostępnych produktów. Zarówno, jeśli chodzi o produkty dla dorosłych, jak i dla dzieci. W dzisiejszym wpisie zawarłam więc własną, subiektywną opinię.
Rozmawiając jednak z innymi osobami na temat rynku produktów dla dzieci, odniosłam wrażenie, że nie jestem w swoich obserwacjach odosobniona. Wiele osób zwraca uwagę na problem dostępności wysokiej jakości produktów dla dziewczynek.
O ile dla chłopców w wielu sklepach można znaleźć zabawki wspierające ich twórcze zainteresowania, takie jak budowanie konstrukcji czy też robienie eksperymentów, lub ubrania z ambitnymi hasłami, tak dla dziewczynek wybór jest zdecydowanie bardziej ograniczony.
Czego brakuje na rynku dla dzieci – 3 sugestie
Poniżej zawarłam trzy rzeczy, których moim zdaniem najbardziej brakuje na rynku dla dzieci:
1. Kreatywne zabawki dla dziewczynek
Choć na rynku dostępne są zabawki dla dziewczynek wspierające ich rozwój, to z reguły są to jedynie kreatywne zestawy artystyczne. Tworzenie sztuki nie jest oczywiście mniej wartościowe czy ambitne od np. budowania konstrukcji, jednak narzucanie określonych zainteresowań z góry i niedawanie dziewczynkom pola do wyboru, jest moim zdaniem krzywdzące.
Niestety w dalszym ciągu w sklepach dla dzieci zabawki dedykowane dziewczynkom to głównie lalki i zestawy w różowych opakowaniach, służące do odgrywania określonych ról, takich jak mama, gwiazda, księżniczka czy kucharka. Dlatego też myślę, że na rynku zabawek dla dziewczynek brakuje przede wszystkim takich, które nie sugerują im ich przyszłych ról czy zawodów.
Od jakiegoś czasu zaczęły się pojawiać również lalki-lekarki, co można traktować jako pewnego rodzaju progres, jednak wciąż przedstawiany jest cukierkowy obraz kobiety-opiekunki.
Niektórzy są zdania, że zabawki w ogóle nie powinny dzielić się na te dla chłopców i dla dziewczynek. Myślę, że jest w tym sporo racji, jednak nawet gdyby podział w dalszym ciągu istniał, ale na rynku zabawek dla dziewczynek byłoby więcej twórczych propozycji, nie byłoby w tym nic złego.
2. Ubrania dla dzieci w spokojnych, stonowanych i różnych kolorach
Kolejną rzeczą, którą można zaobserwować w większości sklepów z odzieżą dla dzieci, jest przeważająca ilość ubrań w krzykliwych, intensywnych kolorach. Co więcej, kolorystyka odzieży dziewczęcej ogranicza się z reguły do różu. Ubrania dla chłopców również nie są jakoś specjalnie urozmaicone kolorystycznie – przeważa w nich jaskrawy niebieski i zieleń, jednak wybór jest zdecydowanie większy.
Cała odzież dziecięca jest moim zdaniem kiczowata i przerysowana. Brakuje dobrych jakościowo ubrań w stonowanych, spokojnych kolorach, niedodających kolejnych nadmiarowych bodźców do i tak już przebodźcowanego świata dzieci.
3. Proste t-shirty dla dziewczynek z ambitnymi napisami
Odzież dla dziewczynek w większości sieciówek jest monotonna, cukierkowa i infantylna. Króluje w niej róż i falbanki. Wśród koszulek dla dziewczynek próżno szukać t-shirtów z ambitniejszymi napisami niż „sweet”, „princess”, „hey” czy „I’m fabulous”. Na ten problem uwagę zwracają już same dzieci. Kilka lat temu niezwykłą popularność zdobył filmik 8-letniej Daisy, która będąc z mamą na zakupach w Tesco, porównała napisy na koszulkach chłopców i dziewczynek. Jej relację można obejrzeć tutaj.
Na koszulkach dla chłopców można znaleźć inspirujące napisy, które sugerują, że mogą oni zmieniać świat i żądać przygód np. „hero”, „think outside the box”, „let’s explore”, „adventure boy”, „outsider” itp. Na t-shirtach dla dziewczynek tego typu napisy występują zdecydowanie rzadziej.
Nisza na rynku dla dzieci a marketing
Dlaczego warto postawić na tworzenie niszowych produktów dla dzieci? Świat się zmienia, a rodzice chcą dla swoich pociech jak najlepiej. Obecnie większość rodziców zdaje sobie sprawę z tego, że praca zawodowa jest tak samo ważna dla kobiet, jak i mężczyzn. Większość rodziców chciałoby wspierać rozwój swoich córek w dążeniu do samodzielności i niezależności. Z uwagi na tę otwartość i chęć społeczeństwa do zmian, do dobrej jakości zabawek i ubrań dla dziewczynek obecnie łatwiej jest zrobić skuteczny marketing. Na przykład, ostatnia kampania reklamowa marki jubilerskiej YES „Jestem kobietą” została niezwykle ciepło przyjęta przez odbiorców, podczas gdy świąteczna kampania firmy Apart, przedstawiająca nienaturalny i przesłodzony wizerunek kobiet, spotkała się hejtem. Warto wykorzystać panujące trendy również na rynku dla dzieci.