Ponieważ lubię przyglądać się działaniu ciekawych marek, na blogu od czasu do czasu opisuję historię powstania i modele biznesowe różnych firm. W dzisiejszym artykule skupię się na marce Cupra. Jeżeli jesteś ciekaw, co to za marka, jak działa i jakie produkty tworzy, przeczytaj wpis. 🙂

Cupra co to za marka

Cupra co to za markaCupra to młoda, hiszpańska marka samochodów, która powstała w 2018 roku. Wydzielona została od Seata – dokładnie 31 stycznia 2018 roku Seat ogłosił, że modele Cupra staną się indywidualną marką. Cupra produkuje samochody o sportowym charakterze. Podobnie jak Seat, należy do koncernu Volkswagen.

Początki marki Cupra

Początki Cupry sięgają aż 1985 roku, w którym to Seat utworzył osobny dział poświęcony sportom motorowym. Dział ten zajmował się między innymi samochodami rajdowymi oraz turystycznymi. Po raz pierwszy nazwa „Cupra” pojawiła się w 1999 roku w modelu Seat Leon I generacji, który charakteryzował się szybkim przyspieszeniem i mocnym silnikiem. Od początku nazwa Cupra związana była ze sportowymi wariantami aut marki Seat.

Marka Cupra obecnie

Cupra co to za marka - flagowy model FormentorDotychczas marka Cupra była ściśle związana z marką Seat. Auta, które tworzyła, takie na przykład Cupra Ateca i Cupra Leon były „wariacjami” na temat dotychczasowych modeli. Obecnie przedstawiciele firmy stawiają nacisk na to, by Cupra stała się w pełni niezależną marką, która nie będzie kojarzyć się z Seatem. I tak w 2020 roku zadebiutował pierwszy samodzielny model marki Cupra – SUV Formentor. W 2021 roku z kolei zadebiutował pierwszy model elektryczny – kompaktowy hatchback Born.

Model biznesowy i plany marki Cupra na przyszłość

Cupra nie zamierza być ani marką masową, ani premium, ale chce trafiać do swojej własnej, oddanej gamy klientów. Jak zaznaczył CEO marki, Wayne Griffiths, Cupra nie ma być autem kupowanym dla podkreślenia swojego statusu i majętności, tylko trafiać do zwolenników wyróżniających się samochodów.

Obecnie marka dąży do tego, by do 2030 roku tworzyć wyłącznie auta elektryczne, a więc wyprzedzić o pięć lat nadchodzący w UE zakaz rejestracji samochodów spalinowych. Ambicją marki Cupra jest jednak zaznaczenie swojej indywidualności i śladu na rynku i pokazanie innego podejścia do aut elektrycznych. Cupra chce tworzyć auta ekstrawaganckie i sportowe, a jednocześnie – eleganckie.

W najbliższej przyszłości marka będzie rozbudowywać ofertę o auta będące zupełnie odrębnymi i innymi pojazdami od aut macierzystego Seata.

Nowe modele marki Cupra

Pierwszym autem, które będzie realizować powyższe wizje jest Cupra Tavascan – crossover z napędem elektrycznym o futurystycznym designie, który wyjedzie na drogi w 2024 roku.

Kolejnymi modelami, które będą realizować powyższą strategię będą
Cupra Terramar i Cupra UrbanRebel – te trafią do sprzedaży do 2025 r.

Marketing i PR marki Cupra

Cupra jest sponsorem hiszpańskiego klubu piłkarskiego FC Barcelona. Oficjalnym modelem klubu określana jest Cupra Formentor. Ambasadorami marki są Marc-André ter Stegen – niemiecki piłkarz grający na pozycji bramkarza FC Barcelony oraz Ansu Fati – napastnik klubu. Cupra cały czas dąży więc do tego, by być kojarzona ze marką sportową, ale także podkreśla swoje hiszpańskie korzenie.

Podsumowanie

Cupra to hiszpańska marka samochodów, wydzielona od marki Seat, która powstała w 2018 roku. Produkuje samochody o sportowym charakterze i razem z Seatem należy do koncernu Volkswagen. Obecnie marka dąży do tego, by tworzyć auta wyłącznie elektryczne przy zachowaniu sportowego wizerunku, jaki budowała przez lata. Równorzędnym celem Cupry jest całkowite wizerunkowe oddzielenie się od marki Seat i budowanie w pełni niezależnej, indywidualnej marki. Najnowszymi modelami marki są Cupra Tavascan, Cupra Terramar oraz Cupra UrbanRebel.

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz