Wraz z rozwojem technologii i diametralnym zwiększeniem liczby użytkowników w internecie metody badawcze również uległy transformacji. Obecnie najpowszechniejszym sposobem na pozyskiwanie informacji i statystyk są badania w sieci. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, czym są badania CAWI i czy naprawdę są skuteczne.

Czym są i na czym polegają badania CAWI?

Badania CAWI (z ang. Computer Assisted Web Interview) to metoda polegająca na przeprowadzaniu ankiet online wśród internautów. Badania te nazywane są także badaniami online, ankietami internetowymi lub internetowymi badaniami opinii i rynku. Wykorzystywane są w celu pozyskania ważnych informacji przez różne podmioty, takie jak między innymi przedsiębiorstwa, agencje badawcze, instytucje naukowe, instytucje non-profit, instytucje publiczne, a także przez media.

W odróżnieniu od tradycyjnych metod, takich jak ankiety telefoniczne czy terenowe, CAWI zapewnia szeroki zasięg geograficzny i znacznie większą liczbę respondentów. To jednak nie koniec zalet tej metody.

Główne zalety badań CAWI

Jak wspomniałam, przewagą badań CAWI nad tradycyjnymi metodami badawczymi jest szeroki zasięg geograficzny oraz większa, bardziej zróżnicowana liczba respondentów (dostęp do internetu posiada już ok. 90% Polaków). Do pozostałych zalet tej metody badawczej można zaliczyć:

  1. możliwość dotarcia do właściwych grup docelowych – nowoczesne, zaawansowane systemy ankietowe, takie jak np. panel Ariadna, w którym tożsamość użytkowników jest rzetelnie weryfikowana – zob. https://panelariadna.pl/wiedza/badania-cawi, umożliwiają dotarcie do właściwych osób dopasowanych do danego projektu,
  2. wygoda dla ankietowanych – w przeciwieństwie do badań terenowych czy telefonicznych, badania online umożliwiają respondentom udzielanie odpowiedzi w dogodnym dla nich terminie i miejscu, co pozytywnie przekłada się na rzetelność wyników,
  3. szybkość i efektywność – systemy ankietowe online umożliwiają szybką analizę otrzymanych wyników i w przeciwieństwie do tradycyjnych metod, nie wymagają organizowania spotkań z respondentami oraz czasochłonnego zbierania i podsumowywania danych na miejscu,
  4. elastyczność – systemy online można na bieżąco dostosowywać do bieżących wymagań realizowanych projektów,
  5. niższe koszty – brak konieczności związanych z zatrudnianiem, szkoleniem i monitorowaniem pracy ankieterów, a także wynajmem lokali do przeprowadzania ankiet, przekłada się na niższe koszty inwestycji w badania.

Czy badania CAWI naprawdę są skuteczne?

Badania CAWI są skuteczne, ponieważ umożliwiają dotarcie do właściwych grup odbiorców o zweryfikowanej tożsamości. Dowodem na rzetelność tych metod jest, chociażby to, że stale korzystają z nich ośrodki naukowe i uczelnie wyższe. Na przykład ogólnopolski panel badawczy Ariadna współpracuje z takimi instytucjami jak: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Studiów Społecznych UW, Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Uniwersytet SWPS oraz wieloma innymi.

Badania CAWI – podsumowanie

Badania CAWI oferują wiele korzyści, takich jak między innymi możliwość dotarcia do właściwych grup docelowych, wygoda dla respondentów, elastyczność oraz niższe koszty badań w porównaniu do tradycyjnych, często mniej efektywnych ankiet terenowych i telefonicznych. Możliwość przeprowadzania ankiet o zasięgu ogólnopolskim na praktycznie dowolnych grupach docelowych sprawia, że jest to jedna z najskuteczniejszych metod badań opinii i rynku oraz badań naukowych.

Author

Cześć! Mam na imię Marta. Jestem specjalistką ds. content marketingu i copywriterką z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się w prowadzeniu blogów firmowych i tworzeniu tekstów zgodnych z SEO. Na swoim blogu poruszam zagadnienia związane z marketingiem, copywritingiem i blogowaniem.

Napisz komentarz