W czasach, w których konkurencja jest coraz większa, skuteczny marketing jest kluczem do sukcesu Twojego biznesu. To czego potrzebujesz, to odpowiednio dobrana strategia, a w niej spersonalizowana komunikacja. Odpowiadając na potrzeby odbiorców, staniesz się ich numerem jeden! A jednym z narzędzi, które może pomóc w precyzyjnym dopasowaniu treści do klientów i zoptymalizowaniu Twoich kampanii, są tagi w marketing automation.
Segmentacja listy kontaktów
Tagi są etykietami przypisanymi do kontaktów. Marketing automation pozwala na szybkie, łatwe i przede wszystkim automatyczne dodawanie ich do odbiorców. Dzięki temu wyszukiwanie, zarządzanie listą subskrybentów i przygotowywanie skutecznej kampanii email jest zdecydowanie prostsze i wydajniejsze.
Tagi mogą stać się doskonałym „kluczem”, według którego możesz filtrować oraz grupować swoich odbiorców. Ważne jest jasne zdefiniowanie warunków i zachowanie spójności – to pozwoli wyeliminować potencjalne błędy czy problemy w analizie danych. O czym jeszcze warto pamiętać tworząc tagi?
Tagowanie powinno odzwierciedlać kluczowe aspekty zachowań klientów. Mogą być nadawane w pełni automatycznie, a segregowanie bazy i realizowanie kampanii przy ich użyciu trwa dosłownie kilka chwil.
Wcale nie przesadzę mówiąc, że zarówno sposoby, jak i miejsca używania tagów, są zależne wyłącznie od Twojej wyobraźni. Za ich pomocą z powodzeniem możesz dodawać i zarządzać takimi danymi, jak:
- Zachowanie klienta: tagi takie jak „Otwarcie email”, „Kliknięcie linku”, „Wyświetlenie produktu” pozwalają śledzić aktywność klientów i dostosowywać do nich komunikację.
- Historia zakupów: tagi typu „Zakup produkt A”, „Skorzystanie z promocji”, „Lojalny klient” pomagają w identyfikacji wzorców zakupowych.
- Zainteresowania i preferencje: tagi „Fan sportów”, „Reaguje na SMS”, „Aktywny w nocy” pozwalają dopasować komunikację do indywidualnych preferencji kontaktów.
- Dane demograficzne: tagi takie jak „Mieszkaniec Krakowa”, „Wiek 20-30”, „Rodzic”, pozwalają na tworzenie spersonalizowanych kampanii dla różnych grup demograficznych.
- Zaangażowanie: tagi typu „Bardzo zaangażowany”, „Mało aktywny”, pomagają w identyfikacji stopnia zaangażowania klientów w komunikację.
- Pozyskane zgody: tagi takie jak „Zgoda na wysyłkę email”, „Zgoda na kontakt telefoniczny”, umożliwiają dobór kanału komunikacji do oczekiwań odbiorcy.
Tagi sprawdzą się również jako sposób ewidencji i podziału odbiorców na konkretne grupy. Jest to szczególnie istotne, jeśli z jednego narzędzia prowadzisz komunikację email równocześnie z:
- Klientami wewnętrznymi (np. pracownikami Twojej firmy).
- Klientami zewnętrznymi – B2B (np. kontrahentami, partnerami handlowymi itp.).
- Klientami zewnętrznymi – B2C (np. odbiorcami, użytkownikami, konsumentami).
Opcję tagowania możesz wykorzystać zarówno podczas realizowania pojedynczych działań, jak również planowania i przeprowadzania najbardziej złożonych automatyzacji.
Tagi sprawdzają się m.in. do kampanii onboardingowych, lead nurturingowych, ratowania koszyków i wielu innych. Wystarczy parę kliknięć, aby szybko i sprawnie wyfiltrować, a następnie stworzyć grupę odbiorców, do których chcesz kierować swoją komunikację.
Dopasowanie oferty do potrzeb klienta
Tagowanie sprawdzi się wyśmienicie przy tworzeniu kampanii „skrojonych na miarę” i wykorzystujących ogromny potencjał personalizacji.
Skoro teoria już za nami, pora przejść do praktycznych przykładów zastosowania tagów w komunikacji email.
- Możesz mieć szeroki asortyment produktów, np. rowadząc sklep zoologiczny – innych treści będzie oczekiwał zagorzały wędkarz, a co innego zainteresuje właściciela czworonoga. Nie ma sensu, wysyłać im każdej oferty, dużo skuteczniej zadziałasz prezentując im to czego naprawdę potrzebują.
- Prowadzisz działalność od bardzo dawna? Możesz stworzyć tag, agregujący najwierniejszych klientów Twojego sklepu i wysyłać im np. wcześniej niż innym informacje o nadchodzącej wyprzedaży, albo specjalny kod rabatowy, by docenić ich lojalność.
- Możesz też podzielić swoich klientów na początkujących – wędkarzy, biegaczy, księgowych i tych z doświadczeniem – potrzebujących zaawansowanych produktów i wskazówek. Pamiętaj, że Twoje wiadomości nie muszą ograniczać się tylko do oferty zakupowej, klienci na pewno docenią merytoryczne wskazówki np. jak przygotować się do maratonu, albo harmonogram najbliższych startów biegowych.
- Oferując usługi do różnych branż i biznesów, np. transportu – innej komunikacji będzie oczekiwał od Twojej firmy klient indywidualny, od tego korporacyjnego. Pokaż, że szanujesz czas swoich klientów i nie wysyłaj im ofert, z których i tak nie będą mogli skorzystać.
- Sprzedając produkty „na lata” ogrodzenie, drzwi, okna, możesz mieć bazę pełną zadowolonych klientów, ale nie zainteresowanych ponownym zakupem – jednak to nie oznacza, że nie możesz budować ich zaangażowania wokół Twojej marki, twórz dla nich merytoryczny newsletter, w którym pokażesz jak prawidłowo dbać o okna, przypomnisz o przestawieniu ich w tryb letni czy zimowy oraz zaimpregnowaniu ogrodzenia – jeden zadowolony klient przyprowadzi do Ciebie swoich znajomych i będzie pamiętał o Tobie przy przeprowadzce.
W rezultacie komunikacja z klientem staje się dokładniejsza i skuteczniejsza, co prowadzi do zwiększenia lojalności i wartości klienta.
Przenoszenie między cyklami automatyzacji
Poza tym, że tagi pozwalają zaoferować klientom treści, które naprawdę ich interesują i których potrzebują. Są też niezwykle cenne w procesie zarządzania cyklami automatyzacji. Dzięki nim sprawnie i szybko przeniesiesz kontakty pomiędzy różnymi kampaniami i ścieżkami komunikacji, zależnie od reakcji, zachowań czy innych dowolnie wybranych kryteriów.
Załóżmy, że Twój klient zaangażował się w akcję promocyjną, może automatycznie zostać przekierowany do cyklu dla lojalnych klientów. To nie tylko ułatwienie w codziennej pracy, ale też gwarancja ciągłości i jednolity przekaz dla klienta.
Innym przykładem może być podzielenie subskrybentów ze względu na zaangażowanie w treści edukacyjne. Początkowo możesz chcieć mieć te osoby na oddzielnych listach, a z czasem połączyć ich w jednej kampanii nie tracąc przy tym informacji, kto interesował się, którym materiałem. Z tagami nic prostszego! Wystarczy określić istotne dla Ciebie warunki i po kilku kliknięciach masz uporządkowane listy odbiorców.
Usuwanie nieresponsywnych kontaktów
Korzystając z tagów, możesz również identyfikować, reaktywować, a ostatecznie też usuwać osoby niezaangażowane w komunikację. Wyślij mail „Tęskniliśmy za Tobą!”, a w nim zawrzyj specjalną ofertę, która przyciągnie uwagę do Twoich produktów. Po kilku dniach możesz ponowić wiadomość i poinformować, że brak reakcji ze strony subskrybenta spowoduje usunięcie z listy kontaktowej.
Innym pomysłem na kampanie mailową do nieaktywnych kontaktów może być prośba o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawrzyj pytania, które pozwolą Ci poznać motywy niezainteresowania Twoją komunikacją – być może jest coś co możesz poprawić by uniknąć takiej sytuacji w przyszłości.
Po zakończeniu kampanii reaktywacyjnej przeanalizuj wyniki, wyciągnij wnioski i usuń osoby niezaangażowane. Higiena bazy może być całkowicie zautomatyzowanym procesem. Żeby rozróżnić kontakty zainteresowane od nieaktywnych wystarczy połączyć narzędzia scoringu z tagowaniem.
Usuwając takie kontakty z listy mailingowej, optymalizujesz działania marketingowe – obniżasz koszty i poprawiasz wskaźniki, takie jak współczynnik otwarć i klikalności. Wiem, że duża lista kontaktów robi wrażenie, ale to jej jakość jest kluczem do Twojego sukcesu!
Jak widzisz, wykorzystywanie tagów w marketing automation jest zbawieniem w codziennej pracy marketera. Pozwala nie tylko na dokładniejsze zrozumienie i skuteczniejsze dotarcie do klientów poprzez spersonalizowaną komunikację. To przede wszystkim strategia marketingowa, która przyciąga uwagę klientów, zwiększa sprzedaż i tworzy trwałe relacje z nimi. Nie bój się spróbować, trzymam za Ciebie kciuki!
Artykuł partnera.